بار دیگر مردم ایران زمین با حضورشان در تعیین سرنوشت خود و کشور تاثیرگذار خواهند بود، اما در واقعه مهم انتخابات باید دید مردم چگونه نقش آفرینی می کنند و چگونه کشتی انتخابات را در میان موج سواری رسانه های معاند به مقصد می رسانند و در نهایت مردم با به مقصد رساندن کشتی انتخابات پیروز خواهند بود یا دشمنان نظام اسلامی؟
جا دارد مقدمه ای کوتاه با اشاره به نقش رسانه در انتخابات داشته باشیم. در زمان کنونی دو نوع رسانه برای نقش آفرینی در انتخابات داریم، علاوه بر صدا و سیما، رسانه های رسمی و زیر نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند خبرگزاری ها، روزنامه های سراسری، سایت های خبری و نشریات محلی را در یک دسته داریم و در دسته دیگر کانال ها و گروه هایی که در فضای مجازی فعالیت می کنند و به نوعی رسانه های غیررسمی قلمداد می شوند را در بین مردم می بینیم.
در مورد رسانه های رسمی یکی از شاخص های انتخاب مردم بهره گیری از ظرفیت رسانه هایی باید باشد که تریبون تبلیغات را عادلانه در اختیار نامزدها قرارداده اند و از نامزد خاصی جانبداری نمی کنند؛ در این بین می توان به صدا و سیمای جمهوری اسلامی و خبرگزاری جمهوری اسلامی اشاره کرد. دیگر رسانه های رسمی هم به سهم خود در انتخابات نقش آفرین هستند، اما با توجه به وابستگی احتمالی خودشان به گروه ها و احزاب و جریان های سیاسی ممکن است حمایت از یک نامزد خاص را بیشتر در سرلوحه کار قرار دهند.
اما در مورد کانال و گروه ها در فضای مجازی بحث بسیار مفصل است و به نظر استفاده از فضای مجازی در تبلیغات انتخاباتی می تواند یک چاقوی دولبه باشد یعنی از یک طرف کانال ها با ارائه اطلاعات مستدل و مستند و منطقی و با رویکرد همراه با اخلاق انتخاباتی جریان سالم برای حمایت از یک نامزد را داشته باشند و در دیگر سو متاسفانه بسیار شاهدیم که با سانسور یا ایجاد تصاویر ، کلیپ ها و فیلم های ساختگی اقدام به اشاعه تهمت و دروغ در این فضا می کنند و در این فضای مسموم مردم دچار تعارض و دوگانگی می شوند و ممکن است به ناحق دیدشان نسبت به یک نامزد ریاست جمهوری یا شورای شهر و روستا تغییر اساسی کند.
به موضوع اصلی این نوشتار یعنی جوسازی مسموم رسانه های آن طرف آبی که موج سواری خود بر احساسات مردم نسبت به انتخابات را از ماه ها پیش شروع کردند برمی گردیم. آن ها جملگی یک ساز را کوک می کنند: «رای بی رای»
از شبکه های ماهواره ای لندن نشین تا آمریکانشین و شبکه های تحت حمایت سعودی ها، همه همصدا می خواهند مردم انتخابات را تحریم کرده و پای صندوق های رای نروند.
اما با یک سئوال می خواهیم مردم را به فهمی مشترک برسانیم و آن این که رسانه های معاند از کجا ارتزاق می کنند؟ آن ها جملگی از دولت ها یا افراد و نهادهایی بودجه می گیرند که در زمره دشمنان نظام اسلامی قرار دارند و تنها یک هدف را دنبال می کنند و آن هم تضعیف و در نهایت سرنگونی نظام مقدس جمهوری اسلامی است؛ از این رو مردم نباید تحت تاثیر تبلیغات رسانه های معاند قرار گیرند و سعی کنند با حضور پرشور در انتخابات پاسخ دندان شکنی به دشمنان قسم خورده نظام اسلامی بدهند.
شاید یکی از نقاط ضعف رسانه های داخلی به خصوص صدا و سیما و خبرگزاری ها جا ماندن از تکنیک های بصری خبررسانی به مردم باشد. دقیق تر بگوییم شبکه هایی مانند منوتو و بی بی سی با رنگ و لعاب بسیار جذاب محصولات خبری خود را به مخاطبان عرضه می کنند از استودیوهای آنچنانی و جلوه های ویژه درجه یک گرفته تا ظاهر جذاب مجریان و چندین و چند تکنیک جذاب دیگر. خبرنگاران ایرانی اگر می خواهند در قالب جنگ نرم به عنوان یک سرباز با قدرت به جنگ رقبای قدر آن طرف آبی خود بروند باید بیش از پیش تقویت شوند. از آشنایی و بهره گیری از تکنیک های روز اطلاع رسانی با محصولات خبری جذاب تا تقویت بنیه مالی رسانه ها باید مورد توجه باشد تا رسانه با دست خالی به مصاف دشمن تا بن دندان مسلح خود نرود.
دشمنی سیاستگذاران رسانههای معاند در مورد انتخابات های مختلف در ایران دور از انتظار نبود، اما نکته پایانی مورد توجه این نوشتار به این سمت و سو می رود که مشارکت نکردن مردم در انتخابات ۲۸ خرداد و حضور ضعیف پای صندوق های رای قطعا این ماهی گیری را برای رسانه های آن طرف آبی خواهد داشت که این مشارکت پایین مربوط به گلایه ملت از عملکرد بخش های مختلف حکومت در ایران است؛ لذا مردم باید به دور از هر گونه عملکرد احساسی برای نشان دادن وحدت ملی ایرانیان، برگ زرین دیگری بر افتخارات سیاسی کشور بیفزایند.
* رییس خبرگزاری ایرنا در استان سمنان
نظر شما