توسعه تجاری خراسان شمالی نیازمند تبادلات با اوراسیاست

بجنورد-ایرنا- رییس اتاق تعاون خراسان شمالی گفت: ارمنستان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا محسوب می شود و گسترش تبادل تجاری این استان با ایروان می تواند توسعه استانی را به دنبال داشته باشد.

ابراهیم قربانی روز پنجشنبه در آستانه سفر هیات تجاری خراسان شمالی به  ارمنستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر خراسان شمالی برای ارتباط تجاری با ارمنستان که هم اینک درتحریم  ترکیه به عنوان یکی از شرکای تجاری این کشور قرار دارد، تاخیر کند، قطعا سایر استان ها معطل ما نخواهند ماند.
وی اضافه کرد : امضای موافقت نامه تجارت آزاد ایران با کشورهای ارواسیا که ارمنستان دروازه ورودی به این کشورها محسوب می شود، می تواند تجار ما را به یک بازار ۱۸۰ میلیون نفری وصل کند که بخش زیادی از تولیدات صنعتی وکشاورزی ما نیازمندی این کشورها را تامین می کند.
قربانی اظهارداشت : در شرایط فعلی بازار تجاری ایران نیزبه سمت ایراوان می رود و ارتباط سیاسی و تجاری خوب بین ایران و ارمنستان فرصت بسیار خوبی را در اختیار تجار خراسان شمالی قرار می دهد که بتوانند در بازار این کشور نفوذ تجاری بیشتری داشته باشند و بتواند مبادلات تجاری را افزایش دهند.
رییس اتاق تعاون خراسان شمالی خاطر نشان کرد :  خراسان شمالی زیرساخت های صنعتی و کشاورزی مناسبی دارد که با توسعه تجارت خارجی و افزایش درآمد باعث رونق بیشتر این واحدهای صنعتی و کشاورزی و اشتغالزایی بیشتر می شد و باید از هر فرصتی برای برای افزایش صادرات استانی استفاده کنیم.
قربانی مزیت دیگر ارتباط با ارمنستان را استقرار یکی از بانک های ایرانی در این کشولر دانست و اظهارداشت : وجود این بانک برگشت پول ناشی از صادرات را نیز سرعت خواهد داد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به خواهر خواندگی بجنورد با یکی از شهرهای ارمنستان از جمله ایروان اشاره کرد و افزود: هم اینک تلاش می کنیم تا شهرداری بجنورد با یکی از شهرهای ارمنستان خواهر خوانده شود.
پرداخت صفر تا 100 هزینه سفر با بخش خصوصی 
قربانی گفت : براساس تمام سفرهای هیات تجاری و اقتصادی به خارج کشور که با محوریت بخش خصوصی انجام می شود، تمام هزینه های این سفر ها نیز از سوی بخش خصوصی یا به نوعی تجار برگزار می شود و اصل این سفر نیز صادرات غیر نفتی با محوریت بخش خصوصی است.
رییس اتاق تعاون استان خراسان شمالی اظهارداشت : میزان منافعی که از یک سفر تجاری نصیب استان و هیات های تجاری می شود، در برابر هزینه ناچیزی که در این سفرها هزینه می شود، ناچیز است و باید در سفرهیات های تجاری نگاههای آینده نگری داشت.
وی اضافه کرد : براساس برنامه ریزی وتوافق اولیه در سفر هیات تجاری ایران به ارمنستان چهار سند به امضاء استاندار با مسوولان عالی تجاری واقتصادی ، سند خواهر خواندگی،  سند تفاهم نامه اتاق تعاون و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان و اتاق بازرگانی ارمنستان و سند دانشگاهی به امضاء می رسد.
وی انتقاد قرارداد با یک شرکت بین المللی برای برقراری تردد زمینی بجنورد- ایروان و رایزنی برای برقراری ارتباط هوایی بجنورد با ارمنستان را از دیگر برنامه های کاری این سفر اعلام کرد .
 رییس اتاق تعاون خراسان شمالی اظهار داشت: در این سفر ۵۰ نفر از تجار و صادر کنندگان و برخی مدیران مرتبط تجارت خارجی و تعدادی خبرنگار  نیز حضور خواهد داشت .
استارت سفر هیات تجاری خراسان شمالی به ایران در  سفر سفیر ارمنستان به بجنورد در اواخر سال گذشته و نشست با استاندار خراسان شمالی زده شد به طوری که در این دیدار توافقنامه برای مشارکت در زمینه بازرگانی و اعزام هیات‌های تجاری بین ۲ منطقه نیز امضا شده بود.

خراسان شمالی با ۲۶ کشور  روابط تجاری دارد و در  بهار سال جاری  ۹ میلیون و ۸۴۰ هزار دلار کالای غیرنفتی در بهار سال جاری به کشورهای هدف صادراتی این استان صادر شد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت  و حدود ۳۰۰ کیلومتر مرکز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که می تواند زمینه ساز مبادلات تجاری این استان با کشورهای آسیای میانه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha