۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۷:۰۸
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 84399569
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تابستان و سریال تکراری کاهش فشار آب شرب در قزوین

قزوین - ایرنا - شهروندان قزوینی با رسیدن به فصل تابستان، بار دیگر با افت فشار آب در منازل خود روبرو هستند که رفع این مشکل در کوتاه مدت از طریق صرفه جویی و وارد کردن چاه‌های جدید به مدار ممکن است که انجام گرفته اما نسخه نهایی حل این مشکل بهره برداری از طرح انتقال سد آب طالقان به قزوین می‌باشد.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر که با رسیدن گرما به اوج خود همزمان شده است، برخی شهروندان قزوینی از کاهش و افت فشار آب در منازل خود گلایه مند هستند.

یک شهروند قزوینی ساکن در محله پونک در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در فصل تابستان معمولا با مشکل افت فشار آب روبرو هستیم و باید آب را در ظرف و دبه ذخیره کرده تا با آن بتوانیم اقدام به شست و شو  کنیم.

شهروند دیگری که ساکن محله مینودر قزوین است نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به همین مشکل اشاره می کند و می گوید در این روزها آب به میزان کافی برای فعالیت هایی چون استحمام و شست و شوی ظروف وجود ندارد و فشار آب خیلی کم و باریک است.

 این صحبت ها در حالی طرح شدند که به گفته مسوولان شرکت آب و فاضلاب قزوین با افزوده شدن چاه های جدید به مدار و مدیریت شبکه تهمیداتی اندیشده شده که از قطعی آب شرب در قزوین و دیگر شهرهای استان جلوگیری شود و با توجه به وابستگی چاه های آب شرب به منظور پمپاژ به برق، افت فشارها نیز مقطعی هستند، در وافع آب هست و قطع نیست اما کم است.

در همین حال به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین قطعی آب شرب به هیچ وجه در قزوین در دستور کار نبوده و برای رفع مشکل تامین آب شرب شهر قزوین بهره برداری اضطراری از سه حلقه عملیاتی شده است.

تابستان و سریال تکراری کاهش فشار آب شرب در قزوین

قطعی آب شرب در استان قزوین به هیچ وجه در دستور کار نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با تلاش های انجام شده آب شرب مورد نیاز شهروندان استان در شرایطی که امسال با کاهش شدید بارندگی و افزایش قابل توجه دما و گرمای شدید در تابستان روبرو هستیم، تامین شده است.

علی فرخزاد با دعوت از شهروندان قزوینی برای صرفه جویی در مصرف آب، گفت: همکاری شهروندان برای جلوگیری از قطعی و افت فشار آب در روزهای گرم تابستان ضروری است.

این مسوول خاطرنشان کرد: تامین آب شرب یک ضرورت انکارناپدیر است و تحت هر شرایطی این موضوع محقق خواهد شد.

فرخزاد با اشاره به افزایش ظرفیت آبدهی از طریق افزودن چاه های شرب به شبکه در قزوین، گفت: با توجه به افزایش مصرف آب در پی اوج گرفتن گرما، مجوز حفر و بهره برداری اضطراری از سه حلقه چاه در تابستان امسال صادر شد و شاهد وارد شدن این چاه ها به مدار و کمک رسانی آنها به تامین آب شرب شهر قزوین بودیم.

این مسوول اضافه کرد: با کم شدن شدت گرما و کم تر شدن مصارف امیدواریم مشکل فشار کم آب در برخی محلات که شهروندان برای ساعاتی با آن روبرو هستند نیز مرتفع شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه با بهره برداری از طرح انتقال آب سد طالقان به قزوین که در حال حاضر مرحله اول آن شامل آبرسانی به آبیک به بهره برداری نزدیک می شود شاهد رفع مشکل تامین آب شرب برای شهرهای استان تا نزدیک به سه دهه خواهیم بود، گفت: در حال حاضر قزوین تنها استان کشور است که تقریبا عمده آب شرب آن از منابع زیرزمینی یا چاه تهیه و تامین می شود.

وی افزود: آب ۲۷ شهر استان از چاه تامین می شود و با توجه به این شرایط در سال ۹۵ شاهد مصوبه دولت برای انتقال آب سد طالقان به ۱۴ شهر و ۱۹۵ روستا بودیم.

مواجهه پنج شهر و ۲۳۴ روستای قزوین با چالش تنش آبی

مواجهه شهرهای پرجمعیت استان قزوین و همچنین تعداد قابل توجهی زا روستاهای آن با تنش آبی در فصل تابستان، گویای کار سخت تامین آب شرب سالم و بهداشتی به شهروندان است.

قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تابستان سختی را در حال سپری کردن هستیم اما با همه مشکلات و تنگناهای موجود آب و برق مورد نیاز استان تامین شده است،ادامه داد: به دلیل اینکه فعالیت ذاتی خود در حوزه بحران که با پیش بینی و پیشگیری همراه است همه شرایط لازم برای جلوگیری از قطع آب شرب شهروندان استان اتخاذ شده است.

این مسوول گفت: ستاد مدیریت بحران استان پیش از شروع فصل گرما جلسات مختلفی را پیراموت وضعیت آب شرب تشکیل داده بود و سناریوهای مختلفی را در این خصوص بررسی و مرور کرده بود،افزود: هم اکنون شهرهای قزوین، آبیک، تاکستان، سیردان و اقبالیه به همراه ۲۳۴ روستای استان با تنش آبی روبرو هستند.

مهدیخانی گفت: علاوه بر چاه های جدید که وارد مدار شده اند، مجوز حفر و بهره برداری از سه چاه دیگر در صورت مواجهه با کم آبی نیز اخذ شده است.

این مسوول گفت: در حال حاضر چاه های تامین آب شرب قزوین به شکل ۲۴ ساعته فعالیت می کنند و آمادگی لازم برای پشتیبانی و وارد سازی چاه های جدید به مدار وجود دارد و از تجارب خارج شدن ۲ حلقه چاه آب از مدار و مشکلاتی که در آبرسانی به شهروندان قزوینی در سال گذشته ایجاد شد، تجربیات خوبی گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: تامین تجهیزات مربوط به پمپاژ آب برای چاه های جدید پیش بینی شده و همچنین برنامه ریزی شده تا در شرایط بغرنج نسبت به آب رسانی با تانکر به مناطق دارای مشکل تا زمان برقراری آب اقدام شود.

مهدیخانی ادامه داد: به شرکت آب منطقه ای قزوین نیز تاکید شده تا در مواقع لازم بدون طی شدن فرایندهای اداری مجوز لازم را به شرکت آبفا برای حفر چاه های جدید بدهد.

این مسوول گفت: به شرکت توزیع نیروی برق نیز تاکید شده تا خاموشی را برای مناطقی که چاه های تامین آب شرب قزوین در آن قرار گرفته است اعمال نکند چرا که این موضوع موجب قطع پمپاژ آب و مشکل در آبرسانی می شود.

مهدیخانی یادآور شد: همچنین بر فعالیت کارواش ها نیز نظارت شده تا در مصرف آب صرفه جویی کنند چرا که در شرایط فعلی تامین آب شرب یک اولویت درجه یک به شمار می رود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: تامین آب شرب استان در هر شرایط از اولویت های اساسی مدیریت ارشد استان و ستاد مدیریت بحران است.

تابستان و سریال تکراری کاهش فشار آب شرب در قزوین

میانگین مصرف آب شرب در قزوین ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر بیشتر از استاندارد

در شرایطی که کشور ما در یک اقلیم خشک و نیمه خشک به شمار می رود و آب در خیلی از مناطق آن حکم کیمیا را دارد، اسراف در مصرف این مایه حیات خبر و اتفاق ناخوشایندی است و ضروری است که شهروندان پرمصرف در این خصوص تجدید نظر کنند.

داراب بیروندی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نیاز آبی روزانه هر شهروند را ۱۵۰ لیتر دانست که این رقم در شرایط عادی در استان قزوین بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ لیتر است و در روزهای گرم نیز از این مقدار نیز فراتر می رود.

بیروندی با اشاره به لزوم اصلاح قیمت آب به گونه ای که افراد بی توجه به رعایت الگوی مصرف را مورد توجه قرار دهد،گفت: قیمت نازل آب شرب موجب شده تا عده ای نسبت به صرفه جویی در آن اهتمام نداشته باشند،افزود: براساس آمارهای ارایه شده برای تهیه و انتقال هر متر مکعب آب شرب بهداشتی ۱۵۰۰ تومان هزینه می شود اما با نرخ ۴۰۰ تومان در اختیار مشترکان قرار می گیرد، البته باید توجه داشت که ارزش واقعی آب بسیار بیش از این ارقام است.

این مسوول یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی استان قزوین مربوط به حوزه کشاورزی است و میزان مصرف آب در بخش شرب حدود پنج درصد است و شرکت آب و فاضلاب متولی بخش دوم است و ما باید به سهم خود در مدیریت و صرفه جویی این بخش از منابع که با هزینه قابل توجه در دسترس مردم قرار می گیرد، کوشا باشیم.

بیروندی با اشاره به مشکلات موجود در کشور در حوزه تامین انرژی،گفت: امسال به دلیل کاهش شدید بارندگی ها و گرمای شدید هوا که مصرف برق را افزایش داد شاهد از مدار خارج شدن برخی نیروگاه های برقابی بودیم.

چاه های اضطراری، نسخه کوتاه مدت برای درمان مشکلات آب شرب قزوین

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قزوین در ادامه گفت: وارد کردن چاه ها به شکل اضطراری به شبکه انتقال و مصرف یک راهکار و نسخه کوتاه مدت است و امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم هرچه زودتر شاهد اجرایی شدن طرح انتقال آب از سد طالقان به قزوین برای تامین آب شرب پایدار قزوین و دیگر شهرهای بزرگ استان باشیم.

این مسوول در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به برخی نکات که می تواند صرفه جویی قابل توجهی را در مصرف آب شرب در منازل مسکونی به همراه داشته باشد،گفت: کولرهای آبی روزانه حدود ۲۰۰ لیتر مصرف آب دارند و در واقع به میزان استفاده یک فرد روزانه آب مصرف می کنند که البته به دلیل شدت گرما و نور آفتاب و تبخیر آب چندان به چشم نمی آید ولی با اقدامات ساده ای می توان مصرف آب آنها را کاهش داد.

بیروندی با بیان اینکه شهروندان بهتر است از دور کند کولر استفاده کنند، اضافه کرد: ایجاد سایه بان بر روی کولرهای آبی ضمن آنکه به تهویه بهتر هوای خانه و خنک شدن آنها کمک می کند، راهکار بسیار خوبی برای صرفه جویی در مصرف آب واحدهای مسکونی است.

این مسوول ادامه داد: متاسفانه شیلنگ و شیر آب بسیاری از کولرهای آبی با نشتی روبرو هست و خیلی از شهروندان پس از راه اندازی کولر و تا زمان خنک شدن هوا در پاییز از کولرها بازدید نمی کنند در حالی که نشتی گیری کولرهای آبی نیز در صرفه جویی مصرف آب شرب مشترکان خانگی موثر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین بر کاهش مدت زمان استحمام در روزهای گرم سال برای پیشگیری از کاهش افت فشار و قطعی آب تاکید کرد و گفت: برخی از شهروندان به دلیل مشاغل خاص نیازمند آن هستند که هر روز یک یا حتی دوبار آب استحمام کنند بنابراین در ایام تابستان برای پیشگیری از افت فشار آب لازم است تا زمان استحمام کوتاه تر باشد و همچنین استفاده از سردوش های کاهنده آب به دلیل آنکه آب را با هوا مخلوط می کند از هدررفت آب حین حمام کردن جلوگیری می کند.

این مسوول گفت: البته پیشنهاد ما این است که سردوش های کاهنده آب علاوه بر حمام در سرویس های بهداشتی و ظرفشویی ها نیز به کار گرفته شود و عادت غلط و نادرست باز نگه داشتن شیر آب در حین شستشوی دست ها و ظرف ها نیز ترک شود.

بیروندی یک توصیه دیگر را نیز که در صرفه جویی در مصرف آب شرب مشترکان خانگی موثر است را کرد و گفت: استفاده مناسب از لباسشویی ها باید مورد توجه قرار گیرد، به این شکل که از شست وشوی البسه با مقدار کم و دفعات بالا در ماشین لباسشویی خودداری شود و از حداکثر ظرفیت لباسشویی برای اینکه نیاز نباشد چند بار از آن در مدت زمان کوتاه استفاده شود، بهره گیری کرد.

تابستان و سریال تکراری کاهش فشار آب شرب در قزوین

۲۴ ساعته شدن پمپاژ و فعالیت چاه های شرب قزوین 

بیروندی با بیان اینکه بهره برداری از ۶۷۸ حلقه چاه آب شرب در استان قزوین متکی به برق است،افزود: پمپاژ این چاه ها به وسیله برق انجام می شود و در حال حاضر به دلیل افزایش مصرف به طور ۲۴ ساعته مشغول به فعالیت هستند در صورتی که در شرایط استاندارد باید ۱۸ ساعت فعالیت داشته باشند.

این مسوول با اشاره به فعالیت ۶۳ حلقه چاه برای تامین آب شرب قزوین،گفت: قطعی های برق برخی چاه ها را از مدار خارج می کند در حالی که مصرف تداوم دارد و این مساله موجب کاهش افت سطح مخازن آب و کم شدن فشار آب می شود.

بیروندی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان قزوین هیچ برنامه ای برای قطعی آب ندارد و نخواهد داشت،افزود: تحت هر شرایطی با مدیریت مخازن تلاش می شود تا با هیچ گونه قطعی روبرو نشویم و همه مشترکان خانگی ولو با فشار کم آب داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین همچنین گفت: به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی که بیش از ۳۰۰ کیلومتر است در بخش هایی از قزوین سالانه شاهد هدررفت ۱۸ میلیون متر مکعب آب هستیم.

این مسوول همچنین  ادامه داد: برخی اوقات عبور خودروهای سنگین در مناطق قدیمی که دارای خاک سست و دستی هستند لوله ها را دچار شکستگی و نشتی اندک می کند که پی بردن به آن زمان می برد،افزود: شکستگی لوله ها در بافت های فرسوده و قدیمی نیز یکی از دلایل قطعی آب در قزوین به شمار می رود، تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت های فنی خود و اعتبارات تخصیصی هرساله بخشی از شبکه انتقال فرسوده را بازسازی و اصلاح کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قزوین همچنین گفت: بخش دیگری از مشکلات ما نیز به انشعاب های غیرقانونی شبکه آب شرب برای مصارف کشاورزی بازمی گردد به طوری که سال گذشته ۹۶۷ فقره انشعاب غیرمجاز در استان قزوین شناسایی شد.

وی یادآورشد: برای پیشگیری از دست اندازی به منابع آب شرب با دستگاه قضایی هماهنگی های لازم انجام شده و با افراد متخلف با قاطعیت برخورد خواهد شد.

این مسوول به نقص عملکرد پمپ های آب برخی ساختمان ها در قزوین نیز اشاره کرد و گفت: پمپ ها باید در کنار یک مخزن تعبیه و نصب شوند در حالی که برخی پمپ ها در کنار کنتورها قرار می گیرند و باعث می شوند که طبقات پایین با کم آبی روبرو شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با نظام مهندسی ساختمان برای توجه به این موضوع تفاهم نامه منعقد کرده ایم که امیدواریم این مهم مورد توجه دست اندرکاران و ناظران در زمان ساخت و بهره برداری از منازل مسکونی قرار بگیرد.

سخن آخر:

برای رفع اساسی مشکل تامین آب شرب در استان قزوین باید راهکارهای لازم به منظور تسریع در اجرای پروژه انتقال آب شرب به استان قزوین باشیم و باید با توجه به محدودیت های اعتباری دولت از روش های تامین مالی دیگر به فکر به سرانجام رسیدن این طرح بزرگ آبرسانی بود.

همچنین باید اذعان کرد تامین آب شرب و جلوگیری از قطعی آن در هر شرایط یک ضرورت انکار ناپذیر است اما این مساله یک روی سکه است و آن روی دیگر باید موضوع صرفه جویی و خودداری از اسراف آب شرب که با صرف هزینه های بالا تهیه و به خانه های شهروندان می رسد نیز باید توجه داشت.

از سویی دیگر باید صرفه جویی در آب به شکل همزمان هم در بخش کشاورزی و هم شرب دنبال شود چرا که غفلت از یک بخش به لحاظ روانی و فرهنگی مانع صرفه جویی در بخش دیگر می شود و در آخر اینکه باید دولت و مجلس با کمک یکدیگر قانونی را به تصویب برسانند که افراد در صورت مصرف بیش از حد تعیین شده با جرایم مالی و حتی محرومیت های اجتماعی روبر شوند تا از این طریق بتوان آب را صحیح و به اندازه مصرف کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha