مقدمات مطالعه پروژه سرمایه‌گذاری برقابی سدهای گلستان فراهم شد
عکس آرشیو است

گرگان - ایرنا - مدیر دفتر قراردادهای شرکت آب منطقه ای گلستان گفت که مقدمات اجرای پروژه مطالعات شناسایی و پتانسیل‌یابی نیروگاه‌های برقابی پایاب سدها، تأسیسات آبی و مسیر رودخانه‌های استان فراهم شده و به زودی اجرا می‌شود.

 به گزارش روز جمعه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سیدتقی میردیلمی اظهار داشت: این پروژه با هدف پتانسیل یابی تولید انرژی برق آبی از سدها و پیشنهادهای مناسب جهت سرمایه‌گذاری ، با مبلغ افزون بر ۶ میلیارد ریال در مدت زمان ۶ ماه انجام خواهد شد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز گفت : ۲ شرکت، آمادگی خود را برای مطالعه توجیه فنی و اقتصادی تولید برق خورشیدی در مخازن سدها و آب بندان‌های استان اعلام کردند.

سیدمحمد حسینی افزود: شرکت آب منطقه ای گلستان ۱۴ سد مخزنی بزرگ و ۷۰ آب بندان مخزنی کوچک به وسعت پنج هزار هکتار در حال بهره برداری دارد که همه آن‌ها از ظرفیت سرمایه گذاری تولید برق خورشیدی با نصب پنل های شناور روی آب برخوردارند.

وی گفت: این شرکت از مهرماه پارسال آمادگی خود را برای همکاری با سرمایه گذاران علاقمند بخش خصوصی برای تولید برق خورشیدی در سدها و آبندان ها در سطح استان اعلام کرده بود.

مطابق گزارش کارشناسان هواشناسی گلستان، مجموعه تابش سالانه خورشید در این استان شمالی بین هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع برآورد می شود که میزان تابش خورشید در مناطق جنگلی و کوهستانی در محدوده هزار و ۸۰۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع و در مناطق شمال شرق نیز در محدوده هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع است.

همچنین گفته می شود گلستان  ۳۰۰ روز از ۳۶۵ روز سال در معرض تابش نور خوشید است و به همین دلیل این استان مستعد بهره گرفتن از انرژی خورشید در تولید برق شده و ضرورت استفاده از این موهبت خدادادی در مناطق شمالی و مخازن سدهای استان برای سرمایه‌گذاری در راستای جهش تولید دوچندان شده است.

گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که طبق گزارش مسوولان شرکت توزیع برق، در فصل تابستان پیک مصرف برق در این استان به بیش از هزار و ۵۰۰ مگاوات می رسد در حالی که در زمستان این رقم بین ۳۷۵ تا ۴۰۰ مگاوات است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha