۲۸ درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و کاردانش مشغول تحصیل می‌شوند

شهرکرد -ایرنا- معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در مدارس و آینده شغلی دانش‌آموزان گفت: در سال تحصیلی جدید ۲۸.۵۷ درصد دانش‌آموزان پایه دهم در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مشغول تحصیل می‌شوند.

فیروز عسگری روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار نفر از جمعیت دانش‌آموزی استان امسال برای ادامه تحصیل در پایه دهم باید انتخاب رشته تحصیلی داشته باشند، افزود: سهم هنرجویان پایه دهم شاخه فنی و حرفه‌ای ۱۱.۹۸ و هنرجویان پایه دهم شاخه کاردانش ۱۶.۵۹ است.

وی با اشاره به برنامه جامع توسعه سنواتی در افق ۱۴۰۴ که باید سهم دانش‌آموزان در مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش به ۵۰ درصد برسد، افزود: به منظور گسترش رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش احداث فضاهای آموزشی مناسب برای ارائه آموزش مهارت‌های کارگاهی، تخصیص اعتبار مالی لازم برای خرید تجهیزات آموزشی مطابق با استانداردهای تعریف شده و تربیت و جذب نیروی متخصص برای آموزش دروس تخصصی مورد نیاز است.

وی اظهارداشت: برای رسیدن به این برنامه به احداث ۱۲۰ فضای هنرستانی نیاز است.

عسگری، تعداد مراکز فعال فنی و حرفه‌ای و کاردانش فعال در استان را ۱۲۵ هنرستان عنوان کرد و گفت: ۷۱ هنرستان مستقل فنی و حرفه‌ای و کاردانش، ۲۶ هنرستان فنی و ۴۵ هنرستان کاردانش، ۹هنرستان فنی ضمیمه و ۴۵ هنرستان کاردانش ضمیمه در استان فعال است.

به گفته وی، هم‌اکنون ۲۴ رشته در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و ۵۳ رشته در شاخه کاردانش در استان پذیرش دانش‌آموز دارند.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته متاسفانه سهم آموزش نظری بسیار بیشتر از سهم آموزش مهارتی بود و بیشترین سهم در شاخه نظری را رشته علوم انسانی در استان با ۵۲/۳۲ درصد، علوم تجربی با ۳۵/۶۱ درصد، علوم ریاضی با ۱۰/۰۳ درصد و معارف اسلامی با ۲/۰۴ به خود اختصاص داده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: در راستای تعادل بخشی بین رشته‌های تحصیلی و کاهش سهم رشته‌های انسانی و تجربی و افزایش سهم ریاضی در میان رشته‌های شاخه نظری در دستور کار قرار دارد تا با هدایت درست و صحیح دانش‌آموزان رشته‌ تحصیلی براساس علاقه و توانمندی دانش‌آموزان انتخاب شود.

وی با تاکید بر اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنرستانی می‌توانند در رشته‌های خود یا رشته‌های دیگر براساس قوانین جاری وارد دانشگاه شده و مراحل ادامه تحصیل را طی کنند، افزود: تحت تاثیر قرار گرفتن عوامل مختلف از جمله تبلیغات، شنیده‌ها و واقعیت‌های موجود در جامعه و یا چشم و هم چشمی گرایش دانش‌آموزان به سمت برخی رشته‌های تحصیلی از جمله تجربی بالا رفته است.

به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی گذشته ۲۱۳هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول تحصیل بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha