۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۲۵
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 84438035
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تمامی واکسن ها کارایی لازم برای مقابله با کرونا را دارند

بجنورد- ایرنا- رییس بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد گفت: طبق اعلام وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمامی واکسن های موجود در ایران کارایی لازم را در کنترل بیماری کووید۱۹ دارند و مردم نباید تحت تاثیر تبلیغات منفی در انتخاب نوع واکسن قرار بگیرند.

دکتر علی نعمتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تبلیغات منفی در میزان اثرگذاری واکسن ها موجب تمایل مردم به سمت واکسن های خارجی شده و این امر باعث ازدحام در مراکز تجمعی واکسیناسیون در خراسان شمالی شده است.

وی تصریح کرد: اکنون سه نوع واکسن استرازینکا، سینوفارم و کوو ایران برکت در مراکز تجمعی واکسیناسیون خراسان شمالی تزریق می شود و تاکنون استقبال از سه نوع موجود مناسب بوده ولی آنچه که مسلم است در روزهای اخیر تبلیغات سوء در مورد واکسن های ایرانی و چینی در فضای مجازی بیشتر شده که مردم نباید فریب این تبلیغات را بخورند.

رییس بیمارستان امام رضا(ع) عنوان کرد: تاثیر واکسن کوو ایران برکت بر روی واریانت های مختلف ثابت شده و هر سه واریانت انگلیسی، چینی و آفریقای جنوبی با موفقیت کامل خنثی کرده و شواهد نشان دهنده تاثیرگذاری مناسب بر روی واریانت هندی نیز است.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان معتقدند که نمونه سرم گرفته شده از واکسن‌های که در کشور ما تزریق‌شده مثل آسترازنکا، سینوفارم، بهارات، مدرنا و فایزر با واکسن کوو ایران برکت مقایسه شده و نتایج این بررسی‌ها نشان داد واکسن ایرانی از نظر تولید آنتی‌بادی در بدن افراد اگر از واکسن‌های خارجی بیشتر نبوده، کمتر هم نیست.

نعمتی در خصوص شبهات مطرح شده درخصوص واکسن کرونا، خاطرنشان کرد: در عالم پزشکی همه چیز بر مبنای آزمون، خطا و تجربه است، هنوز عارضه شناخته شده‌ای برای واکسن‌های تزریق شده بیان نشده است و دانشمندان هنوز نمی‌دانند واکسن عوارض دیررسی دارد یا نه، فعلا بهترین روش جلوگیری از انتقال ویروس و کاهش مرگ و میر واکسیناسیون است که اگر به پوشش ۷۰ درصدی در کشور برسیم، چرخه انتقال ویروس کنترل می‌شود.

بهترین واکسن در دسترس ترین آن است

رییس بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد در ادامه گفت: کاهش میزان مرگ‌ ومیر مهم‌ترین کارکرد همه واکسن‌هایی است که تاکنون علیه کرونا تولید شده و اکنون واکسیناسیون نیز تنها راهی است که می‌تواند به کمک علم پزشکی ایمنی نسبی برای جامعه ایجاد کند پس بهترین واکسن، در دسترس ترین نوع آن است.

وی واکسیناسیون را بهترین روش برای مبارزه با همه گیری کووید۱۹ دانست و گفت: تمامی واکسن های موجود در ایران با ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس کرونا به طور قابل توجهی باعث کاهش ریسک پیشرفت بیماری کرونا، کاهش تعداد ناقلین بدون علامت و عواقب جدی ناشی از این بیماری می شود و تاخیر در واکسیناسیون بدلیل انتخاب نوع خارجی ابتلای هر فرد به بیماری شدید را در همه گیری کووید۱۹ افزایش می دهد.

نعمتی عنوان کرد: بر اساس گزارش های ارائه شده ، تمام واکسن‌های تایید شده سازمان جهانی بهداشت نشان داده‌اند که در محافظت از انسان در برابر بیماری شدید ناشی از کرونا بسیار اثرگذار هستند.

وی بیان کرد: نکته مهم این است که افراد واکسینه شده در صورت ابتلا به بیماری کووید۱۹ دچار مرگ و میر و عوارض جدی ناشی از بیماری نخواهند شد  و با تزریق همه واکسن ها ممکن است عوارض جدی به صورت نادر بروز کند، اما عواقب ابتلا به این بیماری از عوارض احتمالی و نادر واکسن ها بسیار بیشتر است و واکسیناسیون یک امر ضروری برای حفظ سلامت هر فرد و جامعه است.  

رییس بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد در مورد مدت زمان اثر بخشی واکسن ها نیز گفت: ایمنی زایی واکسن ۲ تا سه هفته بعد از تزریق نوبت اول آغاز می شود و ۲ هفته بعد از تزریق نوبت دوم کامل می شود و ریسک ابتلا به بیماری کووید۱۹ در روزهای ابتدایی بعد از تزریق واکسن وجود دارد و نباید نادیده گرفته شود.

وی عنوان کرد: ماندگاری ایمنی در برابر ویروس کرونا بعد از تزریق واکسن های کووید۱۹ مشخص است، اما انتظار می رود ۲ هفته بعد از کامل شدن واکسیناسیون، فرد واکسینه شده حداقل ۶ ماه در برابر ویروس کرونا ایمنی داشته باشد.

خراسان شمالی که از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد، تاکنون چهار موج از این بیماری را پشت سرگذاشته و از یک ماه گذشته وارد موج پنجم مبتلایان به کرونا و سویه جدید آن ویروس کرونای دلتایی موسوم به هندی شده است.
براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند.

براساس اعلام آخرین رنگبندی کرونایی شهرستان ها، هم اکنون تمامی شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم و  رازوجرگلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است.

خراسان شمالی از ابتدای آغاز برنامه ملی واکسیناسیون در کشور تاکنون، ۱۹۵ هزار دُز واکسن کرونا دریافت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha