۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۱۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84444201
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پایان مرداد خراسان شمالی زیر سایه سنگین مرگ‌های کرونایی

بجنورد- ایرنا- خراسان شمالی در حالی دومین ماه تابستانی خود را سپری کرد که سایه سنگین مرگ بیماران کووید۱۹ با چاشنی دلتا، ۲۱۲ خانواده دیگر را در این استان داغدار کرد.

به گزاش خبرنگار ایرنا، موجی که از استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور شروع شد، این روزها خراسان شمالی را درگیر کرده و روند صعودی شمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا و سویه جدید آن دلتا در این استان، بیانگر سهل انگاری عادی انگاران جامعه با این ویروس است به گونه ای که سویه جدید به نوعی بی سابقه هر روز  زنان و مردان را به کام مرگ می فرستد و پیر،  جوان و بزرگ و کوچک نمی شناسد.

با آغاز موج پنجم کرونا از نیمه دوم تیرماه در خراسان شمالی همانند سراسر کشور و گسترش سویه جدید ویروس کرونا تحت عنوان دلتا شاید در ابتدا برای برخی این نام ناآشنا بود اما،  هم اکنون برای تمامی افراد جامعه این نام‌ آشناست و نگرانی افراد از اینکه برخی حتی با نداشتن علائم نیر می توانند، ناقل باشند بیش از پیش شده است.

در این میان اگرچه همزمان با سایر کشور واکسیناسیون عمومی جمعیت هدف در خراسان شمالی از مدت ها پیش آغاز شده است اما پایین بودن آمار واکسیناسیون در استان و کمبود تجهیزات پزشکی، فوتی های ناشی از این بیماری در مردادماه را به اوج خود رساند به گونه ای که این استان  فوتی های این بیماری در روزهای پایانی دومین ماه تابستان بین ۱۰ تا ۱۵ نفر در نوسان بود.

افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی فوتی های کرونایی 

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی این استان روزهای بحرانی و وخیم کرونایی خود را می گذراند به گونه ای که تعداد فوتی های کرونایی استان از ابتدای مرداد تا ظهر روز یکشنبه ۳۱ مرداد،  نسبت به مدت مشابه تیرماه افزایشی ۲۰۷ درصدی داشته است.

به تعبیر دیگر در حالی که پرونده های فوتی کرونایی خراسان شمالی در ماه های خرداد و تیر با فوت ۱۳۸ بیمار کرونایی بسته شد، سایه مرگبار کرونا در دومین ماه تابستانی به قدری سنگینی کرد که استان پرونده فوتی های کرونایی خود را در مردادماه با ۲۱۲ بیمار بست.

انتقاد استاندار خراسان شمالی از کمبود اکسیژن

استاندار خراسان شمالی از کمبود اکسیژن در مراکز درمانی استان انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه بخشی از نیازها و تجهیزات پزشکی تامین شده است اما هنوز در خصوص تامین اکسیژن نسبت به سایر استان های کشور عقب هستیم و نیاز به تامین اکسیژن و تجهیزات پزشکی همچنان در استان بشدت احساس می شود.

پایان مرداد خراسان شمالی زیر سایه سنگین مرگ‌های کرونایی

محمدعلی شجاعی افزود: با توجه به وضعیت کرونایی استان باید همه دستگاه های اجرایی تامین تجهیزات پزشکی استان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

واکسینه شدن ۲۰درصد جمعیت هدف خراسان شمالی

وی با بیان اینکه بیش از ۲۳۱ هزار دز واکسن وارد استان شده است، گفت: حدود ۲۰ درصد جمعیت مشمول تاکنون واکسینه شده اند که این شاخص در استان حدود ۱۸ درصد است.  

شجاعی با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی در پیک پنجم بیماری کووید ۱۹ در سطح روستاهای استان رعایت نمی‌شود، یادآور شد: هم اینک روستاها وضعیت مطلوبی ندارند به گونه ای که علاوه بر آیین های عزاداری در سایر تجمع ها نیز پروتکل های بهداشتی کمتر رعایت می شود.

کاهش سن فوتی های کرونایی به زیر ۵۰ سال

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با اشاره به کاهش سن فوتی های کرونایی در استان، گفت: مرگ و میر ناشی از این بیماری در افراد زیر ۵۰ سال در استان بسیار افزایش یافته است.

پایان مرداد خراسان شمالی زیر سایه سنگین مرگ‌های کرونایی

دکتر سیداحمد هاشمی افزود: همچنین نتیجه ۶۰ درصد تست های کرونا در مراکز نمونه گیری این استان مثبت اعلام می شود.

وی با اشاره به خستگی نیروهای درمانی در استان، اظهار داشت: هم اینک ۸۷۰ نفر بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بستری هستند که در این میان با افزایش موارد بستری بیماران در روزهای آینده با کمبود تخت نیز مواجه خواهیم شد.

تنها بیماران بدحال کرونایی را پذیرش می کنیم

هاشمی با اشاره به کمبود تخت های بیمارستانی، یادآور شد: به ناچار از برخی از بیماران خواسته ایم که در بیمارستان ها بستری نشوند و تنها برای دریافت خدمات به صورت سرپایی به مراکز مراجعه کنند زیرا که هم اینک با هجوم بیماران بسیار بد حال مواجه شده ایم.

وی با بیان اینکه تخت های بیمارستان مملو از بیماران بدحال است افزود: هم اینک دغدغه تامین اکسیژن را نیز داریم؛   با وجود اینکه تعدادی کپسول اکسیژن تهیه کرده ایم اما هنوز در این خصوص کمبود وجود دارد.

پایان مرداد خراسان شمالی زیر سایه سنگین مرگ‌های کرونایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: امروز هم مجبور شدیم کپسول های بیشتری را به استان وارد کنیم اما باز هم با مشکل مواجه هستیم.

هاشمی با اشاره به واکسیناسیون جمعیت هدف در خراسان شمالی، گفت: از ابتدای آغاز واکسیناسیون کشوری در برابر کرونا تاکنون، ۲۳۰ هزار دز واکسن وارد استان شده و ۲۱۱ هزار دز آن تاکنون تزریق شده است.

استان خراسان شمالی که از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد، تاکنون چهار موج از این بیماری را پشت سرگذاشته و از یک ماه پیش در موج پنجم بیماری کووید ۱۹ و سویه جدید آن ویروس کرونای دلتایی موسوم به هندی قرار دارد.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۴۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که این میزان در موج پنجم افزایش زیادی داشته است.

براساس اعلام آخرین رنگبندی کرونایی شهرستان ها، هم اکنون تمامی شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم و  رازوجرگلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است.

خراسان شمالی از ابتدای آغاز برنامه ملی واکسیناسیون در کشور تاکنون، ۲۳۰ هزار دُز واکسن کرونا دریافت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha