وزیر پیشنهادی امور خارجه ابهامات را برطرف کند

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم، گفت: اگر به عنوان نماینده مردم به عنوان مخالف حرف می‌زنم به این دلیل است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه ابهاماتی وجود دارد که باید تبیین شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسن محمدیاری روز یکشنبه در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: برجستگی و اهمیت دستگاه دیپلماسی کشور بر کسی پوشیده نیست اگر هم به عنوان نماینده مردم امروز در قامت مخالف حرف می‌زنم به این دلیل است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه ابهاماتی وجود دارد که باید تبیین شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: وزارت خارجه محل کم کاری و جای سهم خواهی جناح‌های سیاسی نیست؛ اگر قرار است در دیپلماسی قوی باشیم باید وزیری را معرفی کنیم که رای حداکثری مجلس را با خود داشته باشد به همین منظور با توجه به شخصیتی که از آقای امیرعبداللهیان سراغ داریم و پله‌های ترقی را پله پله طی کرده و معاون وزارت خارجه، سفیر و مدیرکل بوده است من به شخصیت او هیچ ایرادی نمی‌بینم.

محمدیاری اظهار کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه، انسانی فرهیخته و در تراز ملی است. اما خواهش می‌کنم ما نمایندگان به این قناعت وجدانی دست پیدا کنیم. آیا وزیر خارجه در حمایت و پرداخت هزینه مقاومت و به تبع آن تحمیل هزینه‌های سنگین برای نظام و جریانات انقلابی منطقه برنامه لازم و اقتدار و توانایی لازم را دارید یا نه؟ چون سیاست خارجی ما مبتنی بر منویات انقلابی رهبر معظم انقلاب و بنیانگذار نظام است. اعتقاد دارم دورانی که وزیر امور خارجه به عنوان سفیر یک نظام وارد یک میدان می‌شود باید فردی با سابقه انقلابی دارای اطلاعات و دانش کافی و امکان برقراری ارتباط مستقیم با مقامات عالیه نظام به ویژه رهبری را داشته باشد.

وی اضافه کرد: وزیر امور خارجه فرد اول جبهه بین‌المللی کشور محسوب شده و باید پاسخگوی ملت و به ویژه مجلس باشد.

 محمدیاری خطاب به وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر مشورت و خرد جمعی و تفکر انقلابی را طلب می‌کند که می‌تواند از حیثیت نظام اسلامی دفاع کرده و جلوی تفکرات ظالمانه و تروریست پرور صهیونیسم جهانی را بگیرد. در سیاست خارجی باید ابتکار عمل را به دست گرفت. انتظار داریم به هیچ وجه به دنبال تصمیمات و سیاست‌های منفعلانه و عکس‌العملی نباشید.

وی افزود: پشتوانه چنین تفکری اندیشه ناب انقلابی امام (ره) است. بنابراین در این عرصه یکسری ابهاماتی وجود دارد که با توجه به شخصیت جنابعالی، انتظار داریم این وعده‌ها را عملیاتی کنید.

نماینده مجلس همچنین از وزیر پیشنهادی خارجه خواست تا برنامه خود درباره تقویت دفاتر نمایندگی‌های مستقر در استان‌ها به ویژه استان‌های مرزی کم برخوردار و مناطق گیلان و مازندران را اعلام کند.

محمدیاری گفت: این دیپلماسی شما در داخل کشور هم باید فعال باشد. شما همرزم شهیدان گرانقدر رکن آبادی و سلیمانی بودید و از تفکرات آنان مطلع هستید. انتظار می‌رود نسبت به حوادث گذشته از جمله حادثه منا و اقدام ضد انسانی آمریکا در به شهادت رساندن آن عالی ترین مقام نظامی ایران یعنی حاج قاسم سلیمانی اعلام موضع کرده و اقدام قانونی و دیپلماسی شما در جهت مقابله با این جنایت‌ها را صریح و شفاف اعلام کنید. در دولت قبلی از وزیر خارجه درباره سرنوشت شهید متوسلیان و همراهان ایشان سوال کردم که در هاله ای از ابهام است آیا در این باره شما دیپلماسی فعال دارید یا نه؟

وی خاطرنشان کرد: شما دانش آموخته دانشکده امور بین الملل هستید و اخیرا مطلع شدیم متاسفانه فعالیت این دانشکده به حاشیه کشیده شده و منفعلانه عمل می‌کند. برخی دوستان در این زمینه دل نگرانی‌هایی دارند، برنامه شما برای تقویت دانشکده و خروج دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشکده برای همراهی شما در مجموعه وزارت خارجه چیست؟

این نماینده مجلس گفت: اعتقاد دارم سیاست خارجی کشور نباید دوگانه و میدان سهم خواهی جریان‌های سیاسی باشد. شما به عنوان عنصر انقلابی و متدین که از بدنه وزارت امور خارجه مراحل ترقی را طی کرده‌اید باید موضع خود را به ویژه درباره برجام مشخص کنید چون مردم سوال دارند نتیجه برجام چه خواهد شد. با توجه به اینکه عقلانیت و تفاهم و تعامل با دنیا باید سرلوحه وزارت امور خارجه باشد آیا شما با توجه به شیطنت‌های استکبار جهانی علیه نظام جمهوری اسلامی و هجمه‌های وارده، یک روش خاص و ابداعی دارید که شاهد یک تحول در دیپلماسی بین‌المللی باشیم؟ به ویژه در بحث برجام که به بن بست کشیده شده و شاید زوایای پنهانی داشته باشد که با ابتکار عمل شما بتوان این گره‌های کور را باز کرد و شاهد گشایش در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها به ویژه حوزه اقتصادی که مردم تحت فشار هستند باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سه برجستگی و ممتاز رییس جمهوری، گفت: ویژگی برجسته آیت الله رییسی اقتدار او در مقابله با فساد سیستماتیک موجود در قوه قضاییه است که این مبارزه با فساد را از بدنه دستگاه قضایی شروع کرد؛ اگر خدای ناکرده شاهد فسادی در بدنه مجموعه بزرگ وزارت خارجه بودیم این اقتدار را در برخورد با فساد را در شما خواهیم دید؟

محمدیاری، برجستگی دوم رییس جمهوری را متابعت محض از منویات رهبری به ویژه در عرصه بین‌المللی عنوان کرد و خطاب به امیرعبداللهیان ادامه داد: آیا این متابعت به رهبری را از شما خواهیم دید؟ شایستگی سوم آقای رییسی منش و افتادگی ایشان برابر دوستان است و آیا شما پاسخگوی خوبی در مقابل مجلس خواهید بود؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha