وزیر پیشنهادی خارجه برنامه عملیاتی اعلام کند

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی امور خارجه دقیقا مشخص کنند که به صورت عملیاتی چه کاری برای جلب اعتماد شرق انجام خواهند داد که از طرف دیگر منجر به از دست رفتن فرصت همکاری با غرب نشود.

به گزارش ایرنا، علی‌اصغر عنابستانی ، روز یکشنبه در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه در مخالفت با گزینه پیشنهادی گفت: کشور در شرایط نابسامانی به سر می‌برد که امیدواریم با تشکیل یک کابینه قوی، این نابسامانی‌ها از بین برود.

وی به اظهارات برخی نمایندگان درباره هماهنگ بودن انتخاب وزیر پیشنهادی امور خارجه با رهبری معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: این موضوع به معنی تعیین گزینه در یک شخص خاص از سوی رهبری نیست و نخواهد بود و این هماهنگی با رهبری قطعا نافی مسئولیت رییس جمهوری محترم در انتخاب یک وزیر مناسب و کارآمد و معرفی به مجلس نیست. نافی مسئولیت مجلس هم در بررسی دقیق گزینه پیشنهادی و رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیست و نافی مسئولیت آن وزیر در اجرای دقیق سیاست‌های نظام و پاسخ‌گویی به رییس جمهوری و مجلس شورای اسلامی بر اساس اصول متعدد قانون اساسی نخواهد بود.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار( استان خراسان رضوی) در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حسین امیرعبداللهیان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه یک دیپلمات مجرب و کارآزموده و کاربلد و انقلابی است و به تفکر و جبهه انقلاب هم نزدیک و هم وابسته است اما به دلیل اهمیتی که اجرای سیاست‌های نظام در حوزه سیاست خارجی دارد و اشکالات شدیدی که در حوزه اجرای این سیاست‌ها در دوره قبل دیدم به شدت نگران مسائل این حوزه هستم.

عنابستانی، سابقه همکاری امیرعبداللهیان با محمد جواد ظریف وزیر خارجه دولت دوازدهم و علی لاریجانی رییس پیشین مجلس شورای اسلامی را یادآور شد و افزود: سابقه همکاری امیرعبداللهیان با این افراد در گذشته، باتوجه به شرایط سخت امروز که با مساله احیای برجام و بازگشت عزت ایران مواجه هستیم، مقداری نگران کننده است.

وی از رفع نگرانی خود بعد از مطالعه برنامه‌های امیرعبداللهیان و گفت‌و گو با افراد مطلع خبر داد و افزود: تحقیقاتی که انجام دادم بخش زیادی از نگرانی ها را حل کرد و به نظر می رسد این توفیق در ایشان باشد اما وزیر پیشنهادی باید برخی مسائلی را که کلی مطرح کرده به صورت عملیاتی با جزئیات بیشتر برای نمایندگان تشریح کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سیاست خارجی ما در طول تاریخ متاسفانه همیشه به شکلی معطوف به غرب بوده و در بسیاری از برهه ها مرعوب غرب بوده، خاطرنشان کرد: این غرب‌گرایی در سیاست خارجی ما باعث شده بی اعتمادی مفرط و همیشگی در شرق به ما ایجاد شود. آقای امیرعبداللهیان سیاست خارجی متوازن را برای اصلاح این وضعیت مطرح کرده‌اند. ایشان دقیقا مشخص کنند که به صورت عملیاتی چه کاری برای جلب اعتماد شرق انجام خواهند داد که از طرف دیگر منجر به ازدست رفتن فرصت همکاری با غرب نشود.

عنابستانی با اشاره به این موضوع که در سال های گذشته فرصت همکاری با کشورهای همسایه را از دست دادیم، گفت: استفاده از فرصت بزرگ ارتباط با همسایگان برای خنثی سازی و شکستن تحریم ها یک اصل مهم بود که متاسفانه آن را فراموش کردیم و در حوزه کشورهای اسلامی هم متاسفانه در شرایط خوبی نیستیم و ارتباطمان با بخش عمده ای از کشورهای اسلامی در طول سالیان اخیر متاسفانه دچار مشکل شد. برگ برنده در آمریکای جنوبی را هم به سیاست غرب‌گرایی واگذار کردیم و در آفریقا هم متاسفانه رابطه پرفراز و نشیب و کم بهره‌ای برای کشور را شاهد هستیم.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت:  معتقدم جناب امیرعبداللهیان باید دقیقا توضیح دهند که در چارچوب سیاست متوازن، برای تعامل با هر کدام از این بخش‌ها در طول دوره چهارساله آینده چه برنامه ای دارند و چه کاری می خواهند انجام دهند تا منافع ملی کشور به بهترین شکل تامین شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اهمیت  دیپلماسی اقتصادی را یادآور شد و گفت: ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور در خدمت توسعه کشور نیست و سیاست خارجی ما لاجرم باید به بهبود وضعیت اقتصادی داخل و مردم منجر شود و الا دلیلی ندارد که ادامه پیدا کند.

عنابستانی از ارائه پیشنهادی به رییس جمهوری برای انتخاب یک اقتصاددان آشنا به دیپلماسی برای تصدی وزارت خارجه خبر داد و افزود: باید دیپلماسی اقتصادی را به بهترین شکل فعال کنیم و تمام ساختار دیپلماسی در خدمت بهبود اقتصاد کشور و معیشت مردم و شرایط زندگی آنها باشد. هشت سال گذشته اصلا به این شیوه عمل نشد و ما در سال های گذشته، هرچند ادعای دانستن زبان دنیا را داشتیم ولی دیپلماسی ما منجر به بهبود وضعیت اقتصادی نشد. آقای امیرعبداللهیان توضیح دهند که برای احیای دیپلماسی اقتصادی و تحول در ساختار رایزن های اقتصادی و قرار گرفتن دیپلماسی در خدمت توسعه کشور چه برنامه عملیاتی دارند.

وی با بیان اینکه ترانزیت خارجی می تواند بخش زیادی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهد و هماهنگی خارجی آن به عهده وزارت خارجه است، گفت: ظرفیت ترانزیت خارجی را کلا فراموش کرده ایم. هرچند این مساله در حوزه وزارت اقتصاد و وزارت صمت هم باید باشد اما وزیر پیشنهادی امور خارجه توضیح دهد که چه برنامه عملیاتی برای بهبود وضعیت ترانزیت کالا و مسافر و انرژی و  اقتصاد منطقه خزر دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استفاده از بازارچه‌ها و گذرگاه های مرزی متاسفانه رها شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع هم چهره بدی از نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده و هم منجر به از دست رفتن فرصت های مختلف تبادل اقتصادی با همسایگان شده است. در خراسان رضوی، بخش زیادی از این گذرگاه ها تعطیل است و آنهایی هم که فعال هستند، حداقل فعالیت را دارند.

عنابستانی، اهمیت دیپلماسی عمومی را در دنیای امروز یادآور شد و گفت: دنیا گفتمان خود را به وسیله دیپلماسی عمومی به دیگر ملت ها صادر می کند اما دیپلماسی عمومی ما در این سال ها رهاشده بود. وزیر پیشنهادی امور خارجه توضیح دهد که برای فعال کردن دیپلماسی بین شهرداری‌های ایران و همتایان خارجی آنها و همکاری بین سمن‌های ایرانی و خارجی چه برنامه‌ای دارد.

وی افزود: رابطه با غرب را در چند کشور معدود خلاصه کردیم. اگر قرار است با غرب تعامل داشته باشیم؛ تروئیکای اروپایی تنها غرب نیست و ما از ظرفیت همه کشورهای اروپایی باید استفاده کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha