پنج طرح آبخیزداری در غرب مازندران افتتاح شد

نوشهر- ایرنا - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت: در هفته دولت پنج طرح آبخیزداری با اعتبار ۴۴ میلیارد و ۴۷۱ میلیون ریال در این منطقه به بهره برداری رسید.

عبدالرضا سنگاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ این پروژه ها شامل عملیات مکانیکی آبخیزداری نظیر بند مشبک سرشاخه گیر ، سنگی ملاتی ، سنگی گابیونی بوده که علاوه بر حمایت از عرصه های منابع طبیعی با هدف کنترل و مهار سیلاب‌ها و کاهش خسارت‌های ناشی از آن، کاهش فرسایش خاک، توسعه و تقویت پوشش گیاهی به منظور کنترل هرز آب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی اجرا شد.

وی تصریح کرد: این پنج طرح با حجم عملیات سازه ای پنج هزار و ۷۱۳ متر مکعب گستره ای به وسعت حدود ۵۰ هزار هکتار از ۶۴۰ هزار هکتار از حوزه آبخیز منطقه غرب مازندران را پوشش می دهد.

وی ادامه داد :‌ این طرح ها شامل احداث سازه آبخیزداری سنگی ملاتی کنترل سیل و رسوب "آسیابرود" چالوس، سازه آبخیزداری سنگی ملاتی کنترل سیل و رسوب "دونا" در سیاه بیشه چالوس ،سازه آبخیزداری سنگی گابیونی کنترل سیل و رسوب "ولی آباد" چالوس ،بند بتنی مشبک سرشاخه گیر "میجران" رامسر ، و سازه آبخیزداری سنگی ملاتی و گابیونی "کوشکک"بخش کجور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر اظهار داشت: اعتبارات اجرای این پنج طرح آبخیزداری از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی تامین شده است.

سنگاری خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته ۱۰ پروژه آبخیزداری با اعتبار ۱۵۶ میلیارد ریال در این حوزه با حجم عملیات ۱۵ هزار و ۲۰۴ متر مکعب اجرا شده است.

مازندران دارای ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی به مرکزیت ساری و دیگری به مرکزیت نوشهر است. اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر  ۳۱۳ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۱۹۷ هزار هکتار مرتع را از رامسر تا رُویان زیر پوشش دارد.

گزارش های رسمی این اداره کل نشان می دهد که از  سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۶ طرح های آبخیزداری در سطحی حدود ۲۰۰ هزار هکتار در حوزه غرب مازندران انجام شد ، در حالی که از سال ۱۳۹۶ تاکنون اجرای طرح آبخیزداری با همین میزان برابری می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha