۱۵ شهریورماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- شهریورماه همواره یادآور جنب و جوش خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای استقبال از ماه مهر و بازگشایی مدارس است اما این رسم دیرینه در ۲ سال گذشته تحت الشعاع ویروس کرونا گرفته و اینک دغدغه و نگرانی‌ها این است که آیا بچه ها به مدرسه بروند یا آموزش مجازی را دنبال کنند.

افت تحصیلی و خانه نشینی طولانی مدت دانش آموزان از یک سو موجب شده تا مسوولان آموزشی، معلمان و برخی از خانواده‌های دانش‌آموزان خواستار بازگشایی مدارس باشند اما از منظر دیگر به دلیل وجود ویروس کرونا این تصمیم با اما و اگرهای بسیاری مواجه است و مسوولان هنوز به جمع بندی واحد در این رابطه نرسیده اند.

تجربه آموزش در بستر فضای مجازی و بهره گیری از سامانه شاد که از اواخر سال ۹۸ و با شیوع بیماری کووید ۱۹ آغاز شد و در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ هم ادامه پیدا کرد بنا بر نظر مسوولان آموزشی و کارشناسان نتوانست تمامی اهداف ترسیم شده برای کسب علم و دانش را برآورده کند و اکنون تلاش بر این است تا با واکسیناسیون عمومی، آموزش حضوری از سر گرفته شود.

البته در گام اول واکسیناسیون فرهنگیان آغاز شده و تا مهرماه به پایان می رسد و مسوولان ستاد مقابله با کرونا هر گونه اقدام برای بازگشایی مدارس را منوط به فراهم شدن تمامی شرایط اعلام کرده و به خانواده ها این اطمینان را داده اند که در صورت دایرشدن کلاس های درس به صورت حضوری، دستورالعمل های بهداشتی کاملا رعایت خواهد شد.

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم گفته است: بدون تردید سلامت دانش‌آموزان و معلمان از اولویت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است و تصمیم بازگشایی مداری زمانی عملی می‌شود که جامعه در زمینه‌های مختلف شامل تکمیل فرایند واکسیناسیون، آماده سازی فضای مدرسه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امنیت خاطر خانواده‌ها و تامین تجهیزات و امکانات لازم مدارس پذیرای آن باشد.

وی به این مطلب هم اشاره کرده است که اصل تصمیم‌گیری و رویکرد بازگشایی مدارس، ترکیبی از یادگیری حضوری در کلاس درس و آموزش برخط خواهد بود و با توجه به اینکه در برخی از مناطق آموزشی حسب شرایط و ضرورت‌ها  ۱۰۰ هزار کلاس درس کمتر از ۱۵ دانش‌آموز وجود دارد و در توجه به ترکیب جمعیتی دانش‌آموزان در ۵۰ درصد مدارس کامل‌ترین امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و محیطی را دارند، لذا می‌توان با بازگشایی مدارس منطبق با فضا و پروتکل‌ها در این مناطق، دانش‌آموزان را از آموزش حضوری کامل بهره‌مند ساخت.

در این رابطه خبرنگاران استانی ایرنا هم دست به قلم شده و در گفت و گو با کارشناسان و خانواده ها نظرات آنها را جویا شده اند تا در نهایت مسوولان بتوانند با ارزیابی شرایط موجود برای نحوه بازگشایی مدارس تصمیم گیری کنند.

به اعتقاد کارشناسان آموزش و پرورش گلستان، گذران سه ماه پایانی سال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ و  ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در بستر شبکه شاد و به صورت مجازی در کنار مزایایی مانند آشنایی بهتر مردم بویژه دانش آموزان با اینترنت، افزایش تقریبی سواد رسانه‌ای این قشر، کم شدن هزینه‌های رفت و آمد و حذف سرویس‌ها از جدول مخارج و گسترش پهنای باند شبکه‌های اینترنتی، به‌دلیل کم رنگ شدن تسلط معلمان بر آموزش متاثر از نبود ارتباط چهره به چهره، باعث افت تحصیلی دانش آموزان در مقایسه با شرایط قبل از کرونا شده است.

محرومیت ۱.۵ ساله از حضور فیزیکی در کلاس‌های درس باعث اختلال در ارتباطات انسانی و اجتماعی دانش آموزان و شکل گیری رفتاری همراه با استرس در برخورد با همسالان و مهمتر از همه کاهش اعتماد به نفس آنان در مواجهه با معلم هنگام حضور در کلاس درس و پاسخگویی شده زیرا بخش قابل توجهی از تکالیف خود در زمان آموزش مجازی را با کمک والدین انجام می‌دادند.

بیشتر والدین گلستانی همانند دیگر والدین در سراسر کشور با اذعان به مناسب نبودن ادامه آموزش صرف مجازی به دانش آموزان و لزوم حضور در کلاس‌های درس از مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش درخواست کردند روند واکسیناسیون کرونا را سرعت ببخشند و هر چه زودتر شرایط تزریق واکسن مناسب گروه سنی زیر ۱۸ سال را نیز فراهم کنند.

محمد پورداود مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان هم از تدارک چند برنامه و آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی جدید به شیوه حضوری و مجازی خبر داده  است.

وی درباره این برنامه ها توضیح داده است: در آبان ماه بازگشایی مدارس را با چند برنامه دنبال می‌کنیم که حول محور ترکیبی اقتضایی می‌چرخد به گونه ای که در مناطقی با وضعیت قرمز کرونایی مدارس به صورت مجازی و در نواحی با رنگ زرد و سفید مدارس به شکل حضوری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی فعالیت خود را ادامه می‌دهند. 

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید مدارس استان همدان پذیرای هفت هزار کلاس اولی و در مجموع ۳۰۶ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف است.

خبرنگار ایرنا در استان البرز هم در گزارشی با عنوان ضرورت ارائه آموزش های همزیستی با کرونا به دانش آموزان به واکاوی این موضوع پرداخته و نوشته است: کودکان و نوجوانان برای مقابله با کرونا از رفتار اعضای خانواده به ویژه والدین الگوبرداری می‌کنند لذا باتوجه به شیوع گسترده این بیماری آموزش چگونگی رعایت شیوه ‌نامه‌های بهداشتی  و همزیستی با کرونا در جامعه بخصوص برای کودکان و نوجوانان در ۲ کانون مهم خانه و مدرسه ضرورت دارد.

علاوه بر مشاهدات محیط، آموزش و تعلیم از طریق کتاب‌خوانی ،تعاریف قصه و کلیپ های آموزشی و تصویری می‌تواند دانش آموزان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا آشنا کند.

مرکز شیراز هم در گفت و گو با یک روانشناس به نتایج حاصل از آموزش مجازی اشاره کرده و نوشته است: تعطیلی مدارس در سال تحصیلی گذشته و در خانه ماندن بچه‌ها، موجب آسیب دیدن بنیان خانواده شده و مشکلات متعددی را برای خانواده‌ها به دنبال داشته است و اکنون والدین باید در کنار دیگر وظایف خود، نقش معلم و آموزش‌دهنده اصلی فرزندان خود را نیز ایفا کنند و این مسئله دردسرهای زیادی برای والدین به دنبال داشته و به بنیان خانواده آسیب وارد کرده است.

ضرورت بازگشایی مدارس استان تهران از نگاه خانواده ها و مسوولان عنوان گزارشی دیگری از مرکز استان تهران است که به چالش های آموزش مجازی، دسترسی نداشتن دانش آموزان کم بضاعت شهرستان های جنوب شرق تهران به گوشی هوشمند و تبلت و درخواست خانواده ها برای بازگشایی مدارس به صورت حضوی پرداخته است.

۱۵ شهریورماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

امروز همچنین مطلب دیگری در میان خبرهای کرونایی برجسته شد و آن استقبال نکردن برخی از مردم از واکسن کرونا است، موضوعی که مراکز زنجان و آذربایجان غربی محور گزارش های خود با عناوین سایه سنگین ناآگاهی و تردید بر ۲ راهی انتخاب بین مرگ و زندگی و واکسن هراسی دلیل افزایش مبتلایان کرونا در آذربایجان غربی قرار دادند.

در این مطالب اشاره شده است که تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ برای واکسن هراسی توسط برخی رسانه‌های خارجی و داخلی، باورهای غلط مبنی بر بی‌فایده و بی‌اثر بودن واکسن کرونا و عوارض آن و ایجاد بیماری‌های مختلف در بدن و یا شایعاتی مبنی بر فوت برخی به دلیل تزریق واکسن از دلایل عدم مراجعه برخی افراد برای دریافت واکسن است که البته این امر در میان برخی افراد سالمند در مناطق حاشیه شهر و برخی مناطق روستایی بیشتر دیده می‌شود.

این شایعات در حالی است که تمام واکسن های کرونایی که  در سراسر جهان و ایران استفاده می‌شود از سازمان بهداشت جهانی مجوز داشته و دوره های متعدد کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته‌اند.

همه کارشناسان و متخصصان امر، واکسیناسیون را تنها راه مبارزه موثر با کرونا دانسته و معتقدند تاریخ و تجربه نشان داده که تنها راه مبارزه موثر با هر بیماری، واکسیناسیون است که موارد آن را در مبارزه با بیماری هایی مثل سرخک، فلج اطفال و غیره شاهد بوده ایم.

۱۵ شهریورماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

دیگر مطالب کرونایی امروز

- سیر خطرناک صعودی ابتلا و بستری های کرونایی در شهرستان دلفان واقع در استان لرستان با توجه به محدودیت امکانات درمانی و خستگی کادر درمان، نگران کننده شده است.

- مردم پس از اطمینان و استعلام از سلامت و اصالت دارو و لوازم بهداشتی، اقدام به خرید کنند.

- دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در شرایط کنونی اپیدمی کرونا در بخش درمان با کمبود نیرو به ویژه پرستار مواجه است.

- مهار و کنترل بیماری کووید ۱۹، نیازمند ایمن شدن بیش از ۷۰ درصد مردم است که این امر، ضرورت سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی در جامعه را گوشزد می‌کند.

- ترویج واکسن هراسی مانع واکسیناسیون حداکثری در قم شده‌ است.

-  تاکنون حدود ۲۳ هزار و ۱۰۰ دُز واکسن در جزیره کیش تزریق شده که شامل ۱۷ هزار و ۲۰۰ دُز مرحله اول و پنج هزار و ۹۰۰ دُز نیز مرحله دوم است و در مجموع حدود ۵۰ درصد از کیشوندان نوبت اول واکسن را دریافت کرده اند.

- واکسیناسیون متولدان ۱۳۷۵ در شهرستان قشم آغاز شد و افراد ۲۵ سال به بالا می‌توانند برای واکسیناسیون به مراکز تزریق کرونا مراجعه کنند.

- هم اکنون ۵۵۹ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان های یزد بستری هستند که از این تعداد ۱۲۲ نفر به دلیل وخامت حال عمومی آنها در بخش مراقبت های ویژه(I.C.U) خدمات دریافت می‌کنند و ۵ نفر در شبانه روز گذشته جان خود را از دست داده اند.

- تاکنون تزریق دُز اول واکسن کرونا برای بیش از ۵۳ هزار نفر از فرهنگیان استان اصفهان انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تزریق دز دوم تا هفته آینده پایان یابد.

- براساس آخرین ارزیابی‌ها، خراسان جنوبی از قله خیز پنجم کرونا عبور کرده و روند نزولی بیماری در استان آغاز شده است.

- یک محموله واکسن شامل ۱۳۰ هزار دُز واکسن کرونا از نوع سینوفارم به استان کرمانشاه وارد و کار واکسیناسیون امروز از سر گرفته شده است / فوت ۱۲ نفر و بستری ۳۱۳ نفر طی شبانه روز گذشته در این استان

-  با ورود ۶۳ هزار دُز واکسن سینوفارم به استان چهارمحال و بختیاری، تزریق واکسن روزانه به ۶ هزار دُز افزایش یافت.

- آمارها نشان می‌دهد که شدت و میزان عوارض کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در بیماران دیابتی ۱.۵ تا ۲ برابر بیشتر از بیماران غیر دیابتی است.

- دستگاه قضایی با مصادیق مجرمانه فعالیت در شبکه‌های مجازی که واکسن هراسی را ترویج می‌دهند، باقوت و شدت برخورد کند.

- راه اندازی سامانه پیگیری درمان یا "فالو آپ" بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مشهد / اختصاص ۲۵۰ هزار دُز واکسن جدید به دانشگاه علوم پزشکی مشهد

-  تا کنون ۷ هزار نفر از فرهنگیان و معلمان استان سمنان علیه کرونا واکسینه شده اند. 

- کرونا از ابتدا تاکنون طی پنج موج همه‌گیری این ویروس، یک هزار و ۵۱۵ نفر را در استان کردستان به کام مرگ کشانده است.

- فوت ۲۲ بیمار و بستری ۱۴۵ نفر در بیمارستان های استان البرز طی ۲۴ ساعت گذشته 

- ۲۸ هزار دانشجوی دختر و پسر مراکز آموزش عالی استان خراسان شمالی براساس برنامه زمانبندی علیه کرونا واکسینه می‌شوند.

- بستری ۱۰۷ بیمار جدید و فوت ۱۰ نفر طی شبانه روز گذشته در استان اردبیل

- بستری ۸۹۵ بیمار جدید در مراکز درمانی و جان باختن ۱۲ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان لرستان

- شناسایی ۲۶۹ ابتلای جدید کرونا و فوت ۹ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان ایلام

- بستری ۱۸۷ بیمار جدید و جان باختن ۱۰ بیمار قزوینی در شبانه روز گذشته

۱۵ شهریورماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

پایان زندگی ۵۸۳ نفر دیگر با کرونا 

طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۸۳ نفر دیگر بر اثر کرونا جان باختند و تعداد تلفات کرونا در کشور به ۱۱۱ و ۲۵۷ نفر رسید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه اعلام کرد:‌ از دیروز(یکشنبه) تا امروز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۵۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۹۷۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۸۶ نفر رسید.

تا کنون ۴ میلیون ۳۹۴ هزار و ۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۶۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۹ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۸۶۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۱۹ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۵۹۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۸۴۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۹ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۴۴ دُز رسید.

در زمان حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha