به گزارش ایرنا، مدرسه مهمترین عنصر تعلیم و تربیتی جامعه و دوران تحصیل به یاد ماندنیترین دوران زندگی است. به طوری که در هر سنی با به یاد آوردن دوران کودکی و نوجوانی، یاد مدرسه و تحصیل بیش از هر چیزی تداعی میشود.
با شیوع کرونا، شکل و شمایل آموزش و مدرسه نیز مانند بسیاری موارد دیگر تغییر کرد و دانشآموزان امروز از شیرینی حضور در مدرسه و شیطنتهای کودکانه محروم ماندند.
دانشآموزان پایههای تحصیلی بالاتر نیز با قرار گرفتن در روند آموزش مجازی و محدود، یادگیری عمیق درسها و آمادگی کافی برای حضور در مقاطع بالاتر تحصیلی را از دست دادند.
کارشناسان روانشناسی کودک و نوجوانان معتقدند حضور طولانی مدت کودکان در منزل و دوری از اجتماع همسالان موجب پرخاشگری، افسردگی، پایین آمدن اعتماد به نفس و از دست دادن مهارت ارتباط جمعی میشود و والدین نیز پس از تجربه سال تحصیلی گذشته، این گفته را تایید میکنند.
اکنون در آستانه ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید، حضوری یا مجازی بودن آموزش به دغدغهای مهم و بزرگ برای دانشآموزان، والدین، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش تبدیل شده است و والدین با تردید و دو دلی به این موضوع مینگرند.
دانشآموزان خردسال توانایی رعایت شیوهنامههای بهداشتی را ندارند
پدر یکی از دانشآموزان پایه سوم ابتدایی درگفت و گو با ایرنا ابراز داشت: سال تحصیلی گذشته، به واسطه آموزش مجازی مدارس و سپرده شدن قسمت زیادی از مسئولیت معلمان به والدین، سختی و فشار زیادی به پدرو مادرها وارد شد به ویژه اینکه معلمها در تعیین ساعات تکالیف و امتحانها، شاغل بودن و درگیریهای روزمره والدین را در نظر نمیگرفتند.
صمد غریبی با اشاره به شرایط قرمز کرونایی حاکم بیان کرد: حضوری شدن مدارس در شرایط فعلی ممکن است باعث انتقال بیشتر ویروس شود و در این خصوص اضطراب زیادی داریم؛ زیرا هر قدر هم بر رعایت شیوهنامههای بهداشتی تاکید شود، دانشآموزان ابتدایی توانایی رعایت کامل فاصلهگذاری و شیوهنامهها را ندارند.
وی افزود: با وجود سختیهای سال گذشته، حاضر هستیم همچنان فرزندمان در خانه آموزش ببیند اما بیمار نشود.
غریبی بیان کرد: البته یک راه حل دیگر هم این است که امسال به مرور دروس سال گذشته پرداخته شود و تدریس مطالب جدید برای یک سال تعطیل باشد که تا سال آینده با تکمیل واکسیناسیون شرایط بهتر و آموزش حضوری شود.
هنوز میزان واکسیناسیون برای بازگشایی مدارس کافی نیست
مادر یکی از دانشآموزان پایه دوم ابتدایی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: درست است که معلمان واکسن زدهاند اما دانشآموزان و والدین هنوز کامل واکسینه نشدهاند و از طرفی دانشآموزان کم سن و سال ابتدایی توانایی رعایت شیوهنامههای بهداشتی را ندارند.
نفیسه نائینی با اشاره به اینکه کرونا دلتا برای کودکان نیز خطرناک است ابراز داشت: هیچ تضمینی نیست که دانشآموزان ویروس را از والدین خود به مدرسه بیاورند و یا از مدرسه ویروس را به خانواده منتقل کنند بنابراین بازگشایی مدارس باید به درستی کارشناسی شود و در شرایط فعلی به نظر منطقی نمیآید.
وی با اشاره به ارجحیت جان و سلامتی فرزندان به آموزش گفت: در مجموع در دنیای پیشرفته و نوین، شکل و روش آموزش نیز مانند بسیاری از موارد دیگر باید تغییر کند.
نائینی بیان کرد: با توجه به آلودگی هوا، ترافیکهای صبحگاهی و بیماریهای دیگری مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی که هر سال دانشآموزان را درگیر میکند، میتوان آموزش مجازی دروس آسانتر را برای همیشه ادامه داد و دانشآموزان روزهای کمتر، آنهم برای آموزش حضوری دروس پایهای و مشکلتر در مدرسه حضور یابند.
وی ادامه داد: البته فرزند من دلتنگ دوستانش شده است و دوست دارد در مدرسه حضور یابد اما در شرایط قرمز فعلی، بازگشایی مدارس نیازمند کارشناسی و تدابیر عمیق است.
مادر دانشآموز دوم ابتدایی با بین اینکه ممکن است رفتارهای اشتباه غیرقابل پیشبینی از دانشآموزان سر بزند گفت: حتی اگر تعداد محدودی از دانشآموزان در مدرسه حضور یابند، بازهم امکان انتقال بیماری وجود دارد زیرا به خاطر دارم در آغاز کرونا که فرزندم دوره پیش دبستانی را میگذراند، تعدادی از همکلاسیهایش ماسکهای خود را با هم عوض کرده بودند و با وجود توضیحات زیادی که معلم و والدین در خصوص رعایت نکات بهداشتی به آنها داده بودند، نتوانسته بودند اشتباه این کار را به تنهایی درک کنند.
پیش از کرونا نیز دانشآموزان در مدرسه بیمار میشدند
مادر دانشآموز دیگری در پایه چهارم ابتدایی نیز گفت: اضطراب زیادی در خصوص حضور فرزندمان در مدرسه داریم و بازگشایی مدارس در شرایط فعلی منطقی به نظر نمیآید.
آرزو حبیبی بیان کرد: سال گذشته بسیار سخت بر ما گذشت با این حال اگر امنیت سلامت فرزندمان در مدرسه تامین نباشد، همچنان از فرستادن او به مدرسه خودداری میکنیم.
وی افزود: به ویژه اینکه مدارس قرار است در اوج سرمای هوا و بیماریهایی که هر سال دانشآموزان را درگیر میکرد حضوری شوند و این بسیار باعث نگرانی است.
حبیبی گفت: امیدوارم مسئولان نگرانیهای ما از سلامت فرزندانمان را درک کنند و در این زمینه با ما همراه و همنظر باشند که بازگشایی مدارس باید با ایجاد اطمینان خاطر در والدین انجام شود.
والدین بر سر دوراهی قرار دارند
مادر دانشآموزی از پایه سوم گفت: به عنوان مادری که به واسطه شغلم اخبار کرونا، کمبود دارو و مشکلات نگهداری از بیمار کرونایی را درک میکنم، از بازگشایی مدارس مضطرب و نگران سلامتی فرزندم هستم.
آرزو کاشی بیان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از والدین و کارکنان مدارس به جز معلمان هنوز واکسینه نشدهاند و هنوز واکسن مطمئن و تایید شدهای برای سنین زیر ۱۸ سال در دسترس نیست، بهتر است برای بازگشایی مدارس بیشتر صبر کرد و آن را به بعد از واکسیناسیون کامل موکول کرد.
وی افزود: با وجود اینکه حضور دانشآموزان در مدرسه، دیدن معلم و حرف شنوی از او در روند آموزش و پرورش آنان بسیار ضروری است، اما نگرانی برای سلامت فرزندان، والدین را درتنگنا و دوراهی قرار داده است.
کاشی بیان کرد: با بازگشایی مطمئن مدارس موافق هستم اما اگر آموزش در مدارس بدون دوراندیشی و محکمکاری حضوری شود، ممکن است منجر به فاجعه شود.
وی ادامه داد: بسیاری از مدارس مربی بهداشت ندارند بنابراین نظارت دقیق بر تمام کلاسها و دانشآموزان ممکن نیست.
کاشی ادامه داد: در آموزش مجازی ، بار سنگینی بر دوش مادران است و از معلمان تقاضا دارم در تعیین ساعت کلاسهای مهم و یا امتحانها، شرایط مادران، به ویژه مادران شاغل را در نظر بگیرند و کلاسها را به ساعتی موکول کنند که همه مادران بتوانند فرزندشان را همراهی کنند.
وی افزود: نگرانی برای سلامت معلمان نیز وجود دارد زیرا هر معلم با تعداد زیادی دانشآموز که هرکدام میتوانند مبتلا یا ناقل باشند درارتباط است و ممکن است سلامت معلم یا اطرافیانش از این موضوع آسیب ببیند.
حضور دائمی دانشآموزان درخانه آنان را عصبی و افسرده میکند
پدر یکی از دانشآموزان پایه دهم با اعلام موافقت خود نسبت به بازگشایی مدارس گفت: کرونا ممکن است تا مدتها همراه ما باشد و تعطیلی مدارس و حضور دائمی دانشآموزان در خانه باعث عصبی شدن و افسردگی آنان میشود.
علیاکبر بندری بیان کرد: بهتر است مدارس با رعایت شیوهنامههای بهداشتی، با حضور تعداد محدودی از دانشآموزان و روزهای کمتر در هفته باز شود زیرا آموزش مجازی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود و دانشآموزان درسها را عمیق یاد نمیگیرند.
وی افزود: در امتحانات مجازی سال گذشته دانشآموزان به راحتی تقلب میکردند و چنین آموزشی بیفایده است.
بندری با بیان اینکه اکنون تمام کشورهای دنیا درگیر کرونا هستند ابراز داشت: بسیاری از کشورها مدارس را باز و آموزش را حضوری کردند بنابراین مدارس کشور ما نیز میتواند حضوری باشد اما باید شیوهنامههای بهداشتی و فاصله گذاری با دقت رعایت شود.
۹۰ درصد فرهنگیان استان سمنان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: مقدمات واکسیناسیون جامعه فرهنگی استان از ابتدای مرداد فراهم شد و تا ۱۵ مرداد بیش از ۹۰ درصد از این افراد دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.
محمد دستورانی گفت: جامعه هدف طرح واکسیناسیون فرهنگیان، شامل معلمان مدارس دولتی و غیردولتی، مهدکودکها، پیشدبستانیها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه فرهنگیان و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس میشود که در قالب فهرستهای مشخص با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود و استان سمنان در ۱۰ مرکز مشخص دز اول را دریافت کردند.
وی افزود: آن دسته از فرهنگیان که به دلایل ابتلا یا مشکوک بودن به کرونا یا داشتن بیماری زمینهای از تزریق واکسن جا ماندند، تا قبل از آغاز سال تحصیلی دز اول واکسن را دریافت میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: مقدمات تزریق دز دوم واکسن فرهنگیان در حال آمادهسازی است و در زمان مقرر انجام میشود.
دستورانی بیان کرد: سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر به صورت مجازی آغاز میشود اما بعد از پایان واکسیناسیون معلمان و دانش آموزانِ دارای بیماری زمینهای و تامین زیرساختهای بهداشتی مدارس، از پایان پاییز به صورت حضوری ادامه یابد.
وی افزود: تخصیص بودجه به منظور تامین زیرساختهای بهداشتی مدارس از اولویتهای دولت است و به زودی انجام میشود.
دستورانی با بیان اینکه برقراری ارتباط دانشآموزان با فضای حقیقی مدرسه ضرورت دارد بیان کرد: کلاسهای حضوری همچنان با گروهبندیهای محدود و تعداد کمی از دانشآموزان برگزار میشود تا با رعایت فاصلهگذاری، ارتباط دانشآموزان با فضای مدرسه حفظ شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: تزریق واکسن به دانشآموزان دارای بیماری زمینهای بستگی به ورود یا ساخت واکسن سازگار با گروههای سنی زیر ۱۸ سال دارد و به محض تامین واکسن مناسب، دانشآموزان در مدارس خود واکسینه میشوند.
نگرانی والدین از سلامت فرزندانشان و نگرانی مسئولان از تبعات آینده آموزش مجازی برای نظام تعلیم و تربیت کشور هردو به جا و منطقی است. میتوان با تسریع روند واکسیناسیون و برگزاری کلاسهای درس با حضور محدود دانشآموزان و رعایت شیوهنامههای بهداشتی، هر ۲ دلمشغولی را به درستی پاسخ گفت.
نظر شما