تکمیل چرخه تولید تا ثروت در خراسان جنوبی ضروری است

بیرجند - ایرنا - مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های غنی این استان در زمینه کشاورزی، دامداری و معادن گفت: در این حوزه‌ها باید چرخه تولید تا ثروت تکمیل شود که با همکاری همه دستگاه‌ها گام‌های موثری را برخواهیم داشت.

سرهنگ علی فرخنده روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: امیدواریم با همدلی و همکاری بتوانیم در عرصه علم، پژوهش و فناوری در خراسان جنوبی که نیازهای فراوانی هم در این زمینه دارد، گام‌های موثری برداریم.

وی با اشاره به اینکه تفاوت موضوع علم، پژوهش و فناوری در کشور ما با سایر کشورها در گفتمان‌سازی آن است، گفت: نگاه و گفتمان علم اسلامی در هر جایگاهی که ساری و جاری شود باعث پیشرفت خواهد شد.

مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: جهاد علمی، انقلاب علمی، جهش علمی، گفتمان علمی، علم مردم‌پایه و علوم انسانی اسلامی از تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه علم و پژوهش است که باید در راستای استقلال علمی این موارد تحقق یابد.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند پیشرفت علمی تنها برای کشور نمی‌تواند کاری کند، آنچه که می‌تواند کشور و ملت را در حوزه علم به سعادت دنیا و آخرت برساند، این است که به سمت علمی با آرمان والای معنوی و انقلابی حرکت کنیم تا باعث پیشرفت کشور شود.

مسوول سابق سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم گفت: این استان با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه جهاد علمی و فناوری، بین استان‌ها و دانشگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رتبه اول را در سال جاری کسب کرده است.

سرهنگ مرتضی عظیمی‌فر افزود: این سازمان با شیوع کرونا برای حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه در زمینه پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا اعلام آمادگی کرد و پارسال و امسال با حمایت سازمان بسیج علمی چند ایده در این خصوص تبدیل به محصول شد.

وی گفت: در یک تقسیم‌بندی فناوری‌ها به چهار دسته فناوری‌های تقلیدی، توسعه فناوری تقلیدی، مهندسی معکوس فناوری‌های هم‌عرض سایر دانش‌ها و فناوری‌های ساختارشکن تقسیم می‌شوند و با توجه به اهمیت این موضوعات جز حوزه تقلیدی، سپاه و بسیج در سه حوزه‌ دیگر هم ورود پیدا کرده‌ و سیاست‌گذاری‌ها و اهداف مشخص شده‌ است.

مسوول سابق سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی بیان کرد: در بسیج علمی خراسان‌ جنوبی به ۲ رویکرد از جمله شناسایی و احصای خیلی از مسائل، نیازها و آرزوهایی که در جامعه وجود دارد و می‌توان با کمک علم و فناوری حل کرد و توجه به اختراعات، ابتکارات و ایده‌ها پرداختیم که توفیقاتی حاصل شد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی جامعه توجه به تولید نیاز است و این تولید باید همگام با پیشرفت علم و فناوری باشد گفت: در حوزه اختراعات و ابتکارات تلاش‌هایی انجام شده اما عملکرد بسیج علمی تا وضعیت مطلوب فاصله دارد.

عظیمی‌فر افزود: پارسال بسیج علمی خراسان‌جنوبی در زمینه اختراعات و ابتکارات رتبه چهارم را بین استان‌های کشور کسب کرد و در بسیج علمی مرکز رشد برای تبدیل ایده به محصولات مخترعین و مبتکرین وجود دارد که ذیل آن ۲ کارگاه الکترونیک و مکانیک است و طرح‌های مخترعین حمایت نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای می‌شود.

وی گفت: همچنین پردیس دانش بنیان ظرفیت خوبی است که ایجاد شد و با توجه به منویات مقام معظم رهبری در جهت تعامل و ارتباط سازنده با سایر نهادها، موفق شدیم با کمک پارک علم و فناوری مرکز شکوفایی و نوآوری مشترک راه‌اندازی کنیم که مجموعه مخترعین و نوآوران استان از خدمات این ۲ مرکز استفاده می‌کنند.

عظیمی‌فر با اشاره به فعالیت خانه نخبگان در بسیج علمی خراسان جنوبی گفت: اولین استانی هستیم که خانه نخبگان علوم انسانی را با همکاری دانشگاه پیام‌نور راه‌اندازی کردیم، همچنین خانه نخبگان علوم فنی را داریم که در حوزه آب نانو و انرژی‌های نو و آی‌تی فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه انجام پروژه‌هایی برای دانشجویان ارشد و دکترا براساس نیازهای استان و استانداردهایی که وجود دارد، ظرفیت بسیار خوبی در بسیج علمی است اضافه کرد: نمایندگی مطالعات و تحقیقات بسیج را هم داریم که در حوزه پژوهش‌های کاربردی فعالیت می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha