۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۲۵
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84465745
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آینده علمی بهتر با نانو

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۲۵
کد خبر: 84465745
آینده علمی بهتر با نانو

سنندج- ایرنا- فنانوری نانو که از آن با عنوان موج چهارم انقلاب صنعتی نام می‌برند امروزه در کشور ما نیز با قدرت جلو می‌رود و می‌توان گفت با نانو آینده علمی بهتری در انتظار آیندگان خواهد بود.

به گزارش ایرنا، فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم است که در تمامی گرایشات علمی راه یافته و از فناوریهای نوینی است که با سرعت هرچه تمامتر در حال توسعه و پیشرفت است و کشور ما نیز هم اکنون در این علم با قدرت در حال پیشرفت است.

این علم نوین انسان را با دنیای علمی جدید و بروز آشنا کرده و زمینه دسترسی به تمامی گرایش های علمی را فراهم می کند و جوانان و نوجوانان ما به سرعت از این علم استقبال کرده و در پی کشف ساختارها و داده های آن هستند و بی شک این مهم آینده علمی بهتری را برای کشور رقم می زند.

در این راستا هر ساله المپیاد نانو به عنوان یک رویداد علمی و با شرکت دانش آموزان علاقمند و برگزیده برگزار می شود و بر این اساس تاکنون ۱۱ دوره المپیاد دانش‌آموزی نانو در سطح کشور برگزار شده و  مرحله دوم دوازدهمین دوره این المپیاد روز پنجشنبه ۱۸ شهریور جاری با حضور برگزیده های مرحله اول در کشور برگزار شد.

در استان کردستان نیز این آزمون با حضور ۱۱۴ دانش آموز و در پنج شهرستان سنندج، سقز،مریوان، قروه و دیواندره برگزار شد.‌

آرین مصطفایی دانش‌آموز سال یازدهم دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی سنندج از دانش آموزان  کردستانی راه یافته به مرحله دوم المپیاد نانو تکنولوژی است که از پایه هشتم و از طریق مدیریت کادر مدرسه با نانو آشنا شده است.

نانو علم تحول آفرین

این دانش آموز کردستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از پایه هشتم که از طریق کادر مدرسه با نانو آشنا شدم به آن علاقه پیدا کرده ‌و در جشنواره های مختلف پژوهشی شرکت کردم و سال گذشته نیز در یازدهمین دوره این المپیاد شرکت کردم و مرحله اول و دوم هم رتبه خوبی کسب کردم.‌

آینده علمی بهتر با نانو

وی با بیان اینکه نانو انسان را با دنیای جدیدی آشنا می کند، اضافه کرد:  ‌نانو جزو رشته های پرطرفدار و نوپا است که قطعا در آینده بسیار بهتر و بیشتر از حالا مورد استقبال قرار می گیرد و آینده بهتری را برای نسل آینده ساز جامعه رقم می زند.

مصطفایی یادآور شد: استان کردستان دانش آموزان با استعداد زیادی دارد و سالانه بین یک دوم تا یک سوم شرکت کنندگان که قبول شده و به مرحله کشوری راه پیدا می کنند از این استان هستند و می توان از این ظرفیت برای توسعه علمی استان بهره برد.‌

وی افزود: ما اگر بخواهیم در آینده می توانیم در کنار فعالیتهای دیگر در زمینه علم نانو هم فعالیت داشته باشیم.‌

این دانش آموزبرگزیده کردستانی در مورده نحوه برگزاری آزمون امسال نیز گفت: در دوره های گذشته کلاس‌های حضوری و فشرده زیاد برگزار می شد اما بدلیل شیوع کرونا امسال حدود ۵۰ درصد کاهش یافت که بی‌تاثیر نیست اما احساس می کنم خودم امسال بهتر بودم.

نگار محمودی دانش‌آموز پایه دوازدهم تجربی دبیرستان هادی رستگار از دیگر دانش‌آموزان کردستانی راه یافته با مرحله دوم دوازدهمین دوره المپیاد نانو است که از طریق پژوهشسرای رازی با نانو آشنا شده است.

وی سال گذشته نیز در مرحله یازدهم المپیاد نانو شرکت کرده و در مرحلخ اول پذیرفته شده اما بدلیل درگیری با کرونا نتوانسته در مرحله دوم شرکت کند.

نانو کاربردی ترین علم‌

محمودی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پایه نهم که بودم در سمیناری که پژوهشسرای رازی برگزار می کرد در مورد آشنایی با نانو و پژوهش های دیکر صحبت شد که از همان زمان با نانو آشنا شده و در یازدهمین دوره شرکت کردم.

آینده علمی بهتر با نانو

وی افزود: نانو رشته‌نوینی است که می توانیم حتی در طبعیت یا هر جای دیگری ردی از آن را ببینیم بنابراین می توان گفت یکی از کابردی ترین علوم به شمار می رود.

این دانش آموز کردستانی با بیان اینکه نانو منحصر به یک رشته نیست و در همه رشته ها و شاخه ها وجود دارد و خود یک علم گسترده ای است اضافه کرد:  نانو نامحدود است ‌ و هنوز برخی از ساختارها و فرمول های خود نانو کشف نشده لذا می توانیم در رشته های مختلف آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در مرحله اول دوازدهمین دوره المپیاد نانو نفر ۱۲۱ بودم، گفت: از طریق پژوهشسرا دوره های آموزشی خوبی با حضور اساتید کشوری برگزار شد و من هم تلاش خودم را کردم، امیدوارم که جزو نفرات برتر باشم.

رقابت ۵۲۴ دانش آموز

سرپرست المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو گفت:
۱۱۴ نفر از مجموع ۵۲۴ دانش آموز راه یافته به این مرحله از المپیاد نانو کشوری کردستانی هستند.

آینده علمی بهتر با نانو

نسیم ذوقی افزود: مرحله دوم دوازدهمین المپیاد نانو به صورت تستی تشریحی و حضوری بوده و بر این اساس دانش آموزان شرکت کننده در ۱۲۰ دقیقه به ۲۰ سوال تستی و ۶ سوال تشریحی پاسخ دادند.

وی اظهار داشت: شرکت کنندگان کردستانی امروز در پنج حوزه  در شهرستان های سنندج، سقز،مریوان، قروه و دیواندره با هم رقابت کردند.

سرپرست المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو با بیان اینکه شرکت کنندگان در این مرحله باید رضایت نامه کتبی حضور در محل آزمون به همراه داشتند ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا و به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در هر استان یک حوزه برای آزمون انتخاب شد تا علاقه‌مندان بتوانند براحتی در این آزمون شرکت کنند.

وی اضافه کرد: در همه حوزه‌ها، شیوه نامه های بهداشتی حفاظت در برابر بیماری کرونا رعایت شده و حاضرین در محل آزمون نیز موظف به رعایت این شیوه نامه بوده و از حضور شرکت کنندگان بدون استفاده از ماسک در جلسه آزمون، جلوگیری شد.

 مرحله دوم دوازدهمین دوره المپیاد فناوری نانو روز پنجشنبه ۱۸ شهریور در استان های مختلف کشور از جمله کردستان برگزار شد.

در یازدهمین دوره المپیاد نانو تکنولوژی، استان‌ کردستان با ۱۳ دانش‌آموز برگزیده، مقام اول کشور را کسب کرد و استان‌های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی، هر کدام با سه برگزیده به صورت مشترک در جایگاه بعدی قرار گرفتند.

المپیاد دانش‌آموزی نانو رویداد مورد تایید بنیاد ملی نخبگان است و در راستای تفاهم‏نامه میان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در سال جاری با همکاری و هماهنگی این دو نهاد برگزار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha