به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش روز گذشته با استقبال ابوذر کوثری معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان، حمیدالدین یوسفی فرماندار کنارک، معینالدین سعیدی نماینده مردم در مجلس، حمیدرضا رخشانی مدیرکل آموزش و پرورش، عبدالرحیم کُردی مدیر عامل منطقه آزاد چابهار و جمعی از مسوولان به منظور بازدید و افتتاح طرحهای آموزشی و همچنین بررسی روند احداث مدارس خیرساز از طریق فرودگاه بندر کنارک وارد جنوب سیستان و بلوچستان شد.
اگر سوال کنید سفر وی چه ارتباطی با بحث عدالت آموزشی دارد حق دارید، چون در این سفر ضمن اینکه مدارس خیرساز متعددی در روستاهای آخرین منطقه جنوب شرق کشور افتتاح شد، چندین مرتبه از واژه پُرمعنای "عدالت" توسط مسوولان سخن به میان آمد. عدالت آموزشی که قرار است کشور را به اهداف خود در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نزدیک و نزدیکتر کند. همان سندی که در صفحه نخست آن سخنی از امام راحلمان آمده که فرمودند: «من به همه مسوولان و دست اندرکاران سفارش کنم که به هر شکل ممکن وسایل ارتقای اخلاقی و اعتقادی و علمی و هنری جوانان را فراهم سازید و آنان را تا مرز رسیدن به بهترین ارزشها و نوآوریها همراهی کنید و روح استقلال و خودکفایی را در آنان زنده نگهدارید»
به فرموده رهبر معظم انقلاب نیز « تحول، یک کلمه است لیکن در پشت این وجود لفظی، در پشت این کلمه، یک دنیا کار نهفته است » این سخنان مربوط به سخنرانی سال ۱۳۸۶ رهبر انقلاب است و در ابتدای سند تحول آموزش و پرورش هم اینگونه آمده است که تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمانهای بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم اندازی باشد که در افق روشن ۱۴۰۴، ترسیم گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و موثر در عرصه روابط بینالمللی است.
و این یعنی تا رسیدن به افق و چشمانداز مورد نظر، تنها سه سال دیگر فرصت باقیست و همه امیدواریم متولیان حوزه آموزش و پرورش طی سه سال آینده آموزش و پرورش را به اهداف مشخص سند تحول برسانند و یکی از الزامات آن توجه به ظرفیت نوجوانان و جوانان باهوش و نخبهای است که در مناطق دورافتاده کشور زندگی میکنند.
اینکه سرپرست وزارت آموزش و پرورش یک روز را برای سفر به جنوب سیستان و بلوچستان اختصاص داده است جای امیدواری برای یک حرکت جهشی در راستای تحقق عدالت آموزشی است. چراکه در حین افتتاح طرحها مسوولان از مشکلات، موانع و پشتیبانیها سخن گفتند و نمایندگان مردم در مجلس نیز مطالبات مرم حوزه انتخابه خود را به گوش عالیترین مقام وزارتخانه آموزش و پرورش رساندند.
اما وقتی میگوییم نباید از جوانان نخبه مناطق محروم غفلت کرد باید ببینیم آیا این بحث مهم در عمل هم پیاده شده است یا نه؟ که به دبیرستان دانا و توانای چابهار میرسیم. دبیرستان پسرانهای که از سال ۹۶ به عنوان یکی از زیرمجموعههای دانشگاه بینالمللی چابهار راهاندازی شد و تا کنون بیش از ۲۱۰ دانشآموز را به طور کامل بورسیه کرده و این دانشآموزان که زمانی فقط رویای دیپلم داشتند هماینک در کنکور سراسری خوش درخشیده و به دانشگاههای معتبر کشور راهیافتهاند.
به گفته داود بهادری رییس دبیرستان دانا و توانا چابهار، مجوز بورسیه دانشآموزان دختر هم اخذ شده و منتظر اختصاص کد مدرسه هستیم و پیشبینی میشود برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۲ بورسیه دخترانه هم آغاز شود. « شناسایی دانشاموزان باهوش و نخبه و رساندن آنها به بهترین دانشگاههای کشور نمونه بارزی برای تحقق اهداف مورد نظر در سند تحول بنیادین اموزش و پرورش است»
مسلما ایجاد فضاهای آموزشی هم یک اولویت برای رسیدن به اهداف ذکر شده به شمار میرود و شاهد هستیم مدارس مختلفی یکی پس از دیگری در روستاهای دورافتاده چابهار و دشتیاری و سایر مناطق حوزه جنوب سیستان و بلوچستان در حال افتتاح و کلنگزنی است و ورود خیران و افراد نیکاندیش به مقوله مدرسهسازی گام مهمی به شمار میرود که سرپرست وزارت آموزش و پرورش در همین راستا و بررسی موانع پیش رو سفر به جنوب سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار داد.
نهادینه کردن فرهنگ نیکوکاری در آموزش و پرورش
کاظمی در بدو ورود به شهرستان چابهار اظهار داشت: یکی از جلوههای نظام تعلیم و تربیت، مشارکت خیران در توسعه فضاها و ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری است.
با ابراز خرسندی از سفر به جنوب استان سیستان و بلوچستان و مشارکت در برنامه افتتاح پروژه های خیرساز اظهار داشت: فرهنگ احسان و نیکوکاری در حقیقت صدقه جاریهای است که باید در بین آحاد جامعه بهویژه در مدارس و دانش آموزان نهادینه شود.
او با گرامیداشت یاد و خاطره انسانی نیکوکار و نیک اندیش زنده یاد "حسین علیمرادی" افزود: خانواده این عزیز به نیکی راه پر خیر و برکت وی را ادامه داده و نوع دوستی و انسان دوستی را به معنای واقعی کلمه محقق کردهاند.
«زنده یاد "حسین علیمرادی" متولد خرداد ۱۳۷۴ در تهران موسس خیریه مردم نهاد (دست یاری به دشتیاری) بود که قصد داشت برای دانشآموزان جنوب سیستان و بلوچستان ۳۴۰ مدرسه بسازد، اگرچه دست اجل مهلت ماندن حسین را نداد اما به همت و اراده و نگاه خیرخواهانه خانواده وی این راه پرفروغ ادامه دارد و با مشارکت مجموعهای از انسانهای خیّر که در این موسسه مشارکت و فعالیت دارند، هر چند وقت یک بار، شاهد افتتاح پروژه های آموزشی در این خطه هستیم»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: خوشبختانه در سیستان و بلوچستان از مجموع ۲ هزار کلاس درس در حال ساخت، کار احداث هزار کلاس را خیرین عزیز تعهد کردهاند که نمونه واقعی الگوی مشارکتی هستند.
وی خاطرنشان کرد: با بهرهگیری از همه توان و ظرفیت باید به دنبال فراهم شدن زمینه مشارکت هر چه بیشتر خیران در کمک به محرومیت زدایی و توسعه فرهنگ انفاق باشیم.
تحقق عدالت آموزشی مورد توجه دولت است
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه به عدالت آموزشی بسیار مهم و مورد تاکید دولت است گفت: مشارکت و همدلی مردم سیستان و بلوچستان در این زمینه بینظیر است.
کاظمی همچنین در آیین تجلیل از برگزیدگان کنکور سراسری ۱۴۰۰ بخش پیرسهراب چابهار "منطقه دشتیاری" اظهار داشت: آینده خوبی در انتظار در این منطقه است چرا که نگاهها تغییر کرده و تحولات بنیادین در حال رخ دادن است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: اگرچه سیستان و بلوچستان با شاخصهای کشوری فاصله دارد اما تلاش های مسوولان و مردم و همراهی و هم افزایی آنان باعث شده بالاترین نرخ رشد در شاخصها در این استان اتفاق افتد و این تلاشها ارزنده و ستودنی است و اطمینان میدهیم تا تحقق کامل عدالت آموزش تلاش خواهیم کرد.
کاظمی تصریح کرد: کارگروه توسعه عدالت در سیستان و بلوچستان در وزارت آموزش و پرورش به صورت ویژه طراحی و برنامهریزی شده و پیگیری امور و شاخص ها در دستور کار این کارگروه قرار دارد.
وی ادامه داد: کاهش فاصله های درون استانی و برون استانی در سیستان و بلوچستان یک ضرورت است.
در سفر سرپرست وزارت آموزش و پرورش به چابهار، چهار مدرسه و فضای آموزشی افتتاح و از روند احداث سایر طرحها نیز بازدید شد.
افزایش مدارس شبانهروزی در جنوب سیستان و بلوچستان مورد تاکید است
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، زرآباد، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: افزایش مدارس شبانهروزی در جنوب سیستان و بلوچستان مورد تاکید است و خوشبختانه مدیران وزارت آموزش و پرورش هم نسبت به این موضوع توجه ویژهای دارند.
معینالدین سعیدی تصریح کرد: با تدبیر سرپرست وزارت آموزش و پرورش و نوع نگاهی که در بحث خدمت به مردم دارند حتی اگر وی یک روز هم در سمت سرپرستی این وزارتخانه باشد باید از ظرفیت و نوع نگاهشان نسبت به کاهش مشکلات آموزشی جنوب سیستان و بلوچستان بهرهمند شد.
وی با اشاره به فاصله شاخصهای آموزشی جنوب سیستان و بلوچستان نسبت به مرکز استان عنوان کرد: امروز سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید ویژهای نسبت به ایجاد و افزایش مدارس شبانهروزی داشت و ماهم اگر میخواهیم به اهداف مبتنی بر سند تحول بنیادین برسیم هیچ راهی نداریم جز اینکه در بحث افزایش مدارس شبانهروزی تلاش و همت زیادی داشته باشیم.
او همچنین با اشاره به موضوع معلمهای خرید خدمات اظهار داشت: معلمهای خرید خدمات گاها نسبت به بسیاری از معلمان پیمانی و رسمی، دغدغه بیشتری نسبت به تعلیم و تربیت دانشآموزان دارند و شاید بیشتر از سایر همکارانشان برای آموزش فرزندانمان وقت میگذارند اما با توجه به نوع قراردادی که با این عزیزان منعقد میشود، شان و منزلت حرفهای آنها زیر سوال رفته است.
سعیدی اضافه کرد: معلمان خرید خدمات به لحاظ موضوعات شغلی مشکلات متعددی دارند و مشخصا از مدیران منطقه آزاد چابهار که با نوع نگاهشان سعی در زدودن آن فنسهای فکری و فیزیکی که بین مردم وجود داشت دارند قدردانی میکنم.
مسیر مدرسهسازی هموار شده است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار هم با بیان اینکه مسیر مدرسهسازی هموار شده است گفت: این مسیر با شتاب در حال پیشرفت بوده و طی چند سال آینده نگرانی و دغدغهای در خصوص میزان سرانههای آموزشی نخواهیم داشت.
عبدالرحیم کُردی در آیین افتتاح مدرسه روستای نَدَکان سرافراز در جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: آنچه که بر پایه سند مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد چابهار به آن رسیدیم، پرداختن به حوزه آموزش در دو سطح کمی و کیفی است، هم سرانههای آموزشی و هم فضای های مورد نیاز منطقه بوده که در هر دو مسیر الگوهای تجربه شدهای را با حمایت آموزش و پرورش در دستور کار داریم.
او به انعقاد تفاهمنامهای با ادارهکل اموزش و پرورش استان و سازمان نوسازی مدارس در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: پیشبینی بودجههای آن برای سالهای متمادی جاری خواهد بود و دیگر امیدواریم موضوعی تحت عنوان کمبود فضای آموزشی در این مناطق نداشته باشیم.
کردی ادامه داد: همزمان تلاش کردیم موضوع کیفیت آموزش را بر پایه آنچه که سیاست وزارت آموزش و پرورش بوده ببینیم و در برگزاری دوره های مختلف تخصصی همکاری کنیم اما واقعیت این است که مسیر مدرسهسازی هموار شده است و باقدرت هم در حال پیشرفت است و فکر میکنم طی چند سال آینده نگرانی و دغدغهای در خصوص میزان سرانههای آموزشی نداشته باشیم.وی ادامه داد: همزمان تلاش کردیم موضوع کیفیت آموزش را بر پایه آنچه که سیاست وزارت آموزش و پرورش بوده ببینیم و در برگزاری دوره های مختلف تخصصی همکاری کنیم اما واقعیت این است که مسیر مدرسهسازی هموار شده است و باقدرت هم در حال پیشرفت است و فکر میکنم طی چند سال آینده نگرانی و دغدغهای در خصوص میزان سرانههای آموزشی نداشته باشیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: توجه به کیفیت آموزش و پرورش و معلمهایی که بتوانند این مدارس را اداره کنند با دو سه سال حل نمیشود، آموزش و پرورش رسالت دشواری است و ما هم به این دغدغه رسیدیم و میدانیم که در مجموعه وزارت آموزش و پرورش هم این دغدغه وجود دارد.
به گفته وی، امکانات و ظرفیتهای خوبی هم در منطقه آزاد چابهار داریم و الان هم میگوییم که این آمادگی وجود دارد هرآنچه دوره آموزشی برای معلمهای حوزه جنوب استان دیده شود، پشتیبانیهای لازم را برعهده میگیریم و با هر فرآیندی که وزارت آموزش و پرورش اعلام کند به پیشرفت این موضوع کمک خواهیم کرد.
کُردی گفت: آموزش، مسیری طولانیتر از ساخت یک مدرسه است چراکه ساخت مدرسه طی یک پروژه کوتاهمدت یک و دوساله انجام میشود اما ساختن معلم کار بسیار دشوارتری است.
وی حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در چابهار را نشان از توجه این وزارتخانه به موضوع آموزش در مناطق محروم دانست و گفت: کارهایی که امروز در این دیار انجام شده و میشود، در تاریخ ثبت خواهد شد و از منظر مدلی که در حال تحقق است آیندگان به نیکی از آن سخن خواهند گفت.
حمایت از خیران یک ضرورت است
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ( که با دستش وسط روبان را گرفته است) نیز با تاکید بر اینکه حمایت همهجانبه از خیران یک ضرورت است گفت: بیش از ۵۰ درصد ساخت و ساز فضاهای آموزشی در این استان توسط خیران در حال انجام است.
"ابوذر کوثری" در آیین تجلیل از قبول شدگان کنکور سراسری بخش پیرسهراب بیان داشت: ارجنهادن و اهمیت دادن به فعالیتها و برنامههای خیران و حمایت همهجانبه از آنها یک ضرورت است.
وی تصریح کرد: نقشآفرینی مجموعههای مختلف دولتی و مردمی در مسیر تربیت فرزندان این استان، الگویی کمنظیر برای همه دلسوزانی است که نگران آینده دانش آموزان هستند.
وی با اشاره به مشارکت گسترده خیران در مسیر تحقق عدالت آموزشی تصریح کرد: از همراهی دستگاههای مختلف شهرستان به ویژه منطقه آزاد چابهار در این راستا قدردانی میکنیم و علاوه بر توسعه فضاهای آموزشی باید در ابعاد مختلف دیگر مانند تربیت و توانمندسازی نیروها و به روز کردن دانش معلمان و همراه شدن با عصر ارتباطات نیز کوشا باشیم.
مدرسهسازی در مناطق دورافتاده باعث افزایش انگیزه دانشآموزان شده است
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان هم گفت: مدرسهسازی و حضور خیران و مجموعههای مردمنهاد در مناطق دورافتاده باعث افزایش انگیزه در بین دانشآموزان این مناطق شده است.
حمید رضا رخشانی افزود: حضور تاثیر گذار مجموعههای مردم نهاد و خیران گرانقدر در مناطق دور افتاده، رشد و بالندگی فرزندان این سامان را به دنبال داشته و دارد.
وی گفت: یکی از ظرفیتهای بیبدیل نظام آموزشی به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته، حضور موفق و موثر خیرین گرانقدر بوده که توانسته بارقه امید و نشاط را در بین دانشآموزان ایجاد و فراگیر کند.
رخشانی ضمن قدردانی از همه تلاشها و نگاههای دلسوزانه مسوولان ستادی و به ویژه خیران نیک اندیش به فرزندان این سرزمین اظهار داشت: در شرایط سخت شیوع کرونا و آموزشهای مجازی و تعطیلی مدارس، دانشآموزان و معلمان با همتی بلند و ارادهای استوار در کنکور سراسری خوش درخشیدند و قریب به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در رشتهها و دانشگاههای مختلف و معتبر پذیرش شدهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: سیستان و بلوچستان در حال حاضر ۱۲ هزار نفر کمبود نیرو دارد که به روشهای مختلف این کمبود جبران شده است، اما یقیناً نیروی انسانی توانمند، ماهر و کیفی میتواند در مسیر تحقق اهداف متعالی تعلیم و تربیت موثر واقع شود و امیدواریم با توجه و حساسیت خاصی که در وزارت نسبت به آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان و فرزندان مستعد آن ایجاد شده این مهم نیز محقق گردد.
رخشانی گفت: از آنجایی که سیستان و بلوچستان در بین استانهای کشور در شاخص سبد مالی و اقتصادی خانوار در ردیف آخر قرار دارد و به نوعی فقر اقتصادی والدین در فرآیند تحصیل و تربیت فرزندان تأثیرگذار است امیدواریم از این حیث نیز شاهد تغییرات محسوسی در رشد و بالندگی دانشآموزان و ترسیم آینده ای روشن برای آنان باشیم.
آنچه مشخص است، عزم راسخ دولت برای تحقق عدالت آموزشی در سراسر کشور خصوصا مناطق کمبرخوردار بوده و سفر سرپرست وزارت آموزش و پرورش به حوزه سواحل مکُران پیامآور این مهم است و در همین راستا افزایش مدارس شبانهروزی در جنوب سیستان و بلوچستان یکی از نکات کلیدی بوده که نماینده مردم چابهار به آن اشاره کرد و همانگونه که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اشاره کرد؛ مسیر مدرسهسازی در این دیار شتاب گرفته و طی چند سال آینده نگرانی و دغدغهای در خصوص میزان سرانههای آموزشی نخواهیم داشت و مردم نیز امیدوارند در آینده نزدیک، تحول بنیادین در آموزش و پرورش کشور به طور ملموس احساس شود.