۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۸:۳۵
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84500184
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بهزیستی زنجان حدود ۹ هزار خدمات مشاوره‌ای ارائه داد

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به فعالیت ۳۷ مرکز مشاوره و روانشناختی در سطح استان افزود: با کارهای انجام گرفته مراکز مشاوره عمومی و تخصصی در نیمه اول سال جاری نزدیک به ۹ هزار خدمات مشاوره‌ای ارائه دادند.

 محمد محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به شعار هفته سلامت روان با عنوان"سلامت روان در جهانی نابرابر"  افزود: در زمان حاضر ۱۳ مرکز مشاوره عمومی و ۱۷ مرکز تخصصی روانشناختی در زمینه های کودک و نوجوان، سلامت جنسی، تحصیلی – تربیتی، کودکان با نیازهای ویژه، یک مرکز سلامت روان و یک مرکز مشاوره دولتی در شهر زنجان و پنج دفتر مشاوره دولتی در شهرستانهای ابهر، خدابنده، طارم، ماهنشان، ایجرود فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ برای ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی  با هدف بهبود سلامت تماس گیرندگان ایجاد شده است، اضافه کرد: خط مداخله در بحران ۱۲۳ بهزیستی در زمان بروز بحران هایی چون خودکشی، خشونت و کودک آزاری، فرار، بدسرپرستی، بی‌سرپرستی، بی‌سرپناهی از جمله تمهیدات ایجاد شده برای کمک به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی است.

این مسوول با بیان اینکه تاکنون ۳هزارو ۱۵۵ پرونده برای بیماران روانی مزمن در بهزیستی استان زنجان تشکیل شده است گفت: هم اکنون ۲ مرکز نگهداری شبانه روزی بیماران اعصاب و روان تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌کند و بیش از یک‌هزارو ۶۰۰ نفر از این افراد مستمری بگیر و مابقی از سایر خدمات بهره مند هستند.

محمدی با اشاره به نقش سمن ها و موسسات خیریه در آگاهسازی و سلامت روان جامعه نیز افزود: موسسات خیریه و سمن‌های حوزه سلامت می‌توانند نقش زیادی در ارتقای سلامت روان جامعه، پیشگیری، غربالگری و درمان بیماری‌ها و رفع عوامل منفی موثر برسلامت روان داشته باشند.

به گفته وی، هم اکنون در سطح استان در ۲ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی بیماران اعصاب و روان روزانه نزدیک به ۱۰۰ نفر، خدمات توانبخشی، اجتماعی، مشاوره، آموزش خانواده و حرفه آموزی از قبیل فرشبافی و صنایع دستی ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه هدف بهداشت روان یا سلامت روانی، رسیدن به آرامش و رضایت باطن است، ادامه داد: بهداشت روان یا سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی است، به شکلی که فرد بتواند عملکرد موفقیت آمیز در  کارکردهای ذهنی و در نتیجه انجام فعالیت های سازنده، داشتن روابط مناسب با دیگران، توانایی سازگاری با تغییرات و رویارویی مؤثر با حوادث ناگوار زندگی داشته باشد.

این مسوول، با اشاره به فعالیت خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ از ساعت ۸ صبح تا ۱۲  شب در ۲ شیفت فعال، خاطرنشان کرد: خدمات مشاوره ای تلفنی به صورت رایگان در زمینه های فردی، خانوادگی، کودک و نوجوان و مشاوره پیش از ازدواج و ...توسط  مشاوران و روان شناسان صدای مشاور ارایه می شود.
محمدی به طرح "محب" نیز اشاره کرد و افزود: این طرح به  ارایه خدمات آموزشی، روان شناختی و اجتماعی به افرادی که در اثر وقوع بلایای طبیعی و یا انسان ساخت آسیب دیده اند می پردازد.

وی اظهار داشت: اطلاع رسانی و آموزش های حوزه سلامت روان در محله ها جهت آشنایی با بحران های احتمالی و نحوه مواجهه و برخورد با عوارض آن از اقدامات اجتماع محور این برنامه است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: پس از بروز حادثه یا بحران، کارشناسان مربوطه (روان شناس و یا مددکار اجتماعی) با مراجعه به محل حادثه ابتدا غربالگری انجام می دهند و متناسب با آن فرد را برای دریافت خدمات تخصصی روان شناختی و یا مددکاری اجتماعی به یکی از مراکز مشاوره ارجاع می دهند تا بتوانند مشاوره و خدمات مددکاری دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha