پیگیری مطالبات فرهنگی چهارمحال و بختیاری با حضور اعضا کمیسیون فرهنگی

شهرکرد- ایرنا- مطالبات فرهنگی دستگاه‌های مختلف چهارمحال و بختیاری در قالب کارگروه‌هایی روز جمعه در حضور رییس و اعضای کمیسیون‌های فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح و مقرر شد پیگیری این مطالبات با جدیت در سطح ملی و استانی پیگیری شود.

دبیر کارگروه امور بانوان و خانواده چهارمحال و بختیاری در نشست جمع‌بندی سفر سه روزه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به استان چهارمحال و بختیاری افزود: احداث پارک بانوان در شهرستان‌هایی که از این امکان برخوردار نیستند و فراهم کردن امکانات آموزشی، فرهنگی در نقاط مختلف استان به منظور ارتقای سطح سواد بانوان از مهمترین نیازهای استان در حوزه بانوان به شمار می‌رود.

مرضیه جلیل‌پور ادامه داد: نبود پست زنان و خانواده در پست‌های اداری از دیگر مطالبات این حوزه است که برهمین اساس لازم است نسبت به ایجاد پست کارشناس و یا مشاور امور زنان در ادارات اقدام شود.

مدیرکل بانوان چهارمحال و بختیاری گفت: وجود رسوم‌ غلط و رایج در امر ازدواج و تهیه جهیزیه که از توان بخش زیادی از خانوادها خارج است، آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند و لازم است برای رفع این رسوم غلط فرهنگسازی کرد.

جلیل‌پور، تدوین سبک زندگی برای دوران پساکرونا را از دیگر ضروریات حوزه خانواده دانست و اظهار داشت: این سبک زندگی در روابط بین افراد خانواده و در سطح جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

اختصاص ردیف بودجه برای امر به معروف و نهی از منکر

دبیر کارگروه ستاد امر به معروف و نهی از منکر و ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست، اصلاح بودجه را از مهمترین مطالبات این حوزه عنوان کرد و افزود: ضمن اینکه ساختار کنونی بودجه باید اصلاح شود بلکه ردیف بودجه‌ای برای ستادهای امر به معروف و نهی از منکر و ستاد اقامه نماز درنظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام مجتبی محمدی تصریح کرد: در حال حاضر نه ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نه ستاد اقامه نماز ساختمان اداری ندارد و باید در این خصوص نیز اعتباراتی درنظر گرفته شود.

وی از جانمایی برای احداث نمازخانه‌های بین‌راهی در استان خبر داد و گفت: برای اجرای این برنامه نیاز به اعتبار است و علاوه‌بر آن با توجه به اهمیت طرح محله‌محور در حوزه امر به معروف و نهی از منکر امید می‌رود در این خصوص نیز بودجه‌ای در نظر گرفته شود.

لزوم فرهنگسازی برای تبدیل استان به اردوگاه ملی و بین‌المللی

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: این استان به سبب ارتفاع بالایی که دارد برای ورزش‌های هوایی و کوهنوردی بسیار مناسب است و در کنار آن با وجود بارش برف جزو استان‌های برتر در ورزش‌های زمستانی است.

حمید کریمی افزود: همچنین وجود سه هزار کیلومتر رودخانه موقعیت مناسبی برای استان در توسعه ورزش‌های آبی و گردشگری ورزشی فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری می‌تواند به اردوگاه ورزشی مهمی در کشور و عرصه بین‌المللی تبدیل شود، اظهار داشت: برای تحقق این مهم در وهله اول نیاز به معرفی این استان داریم و شایسته است تا وزارت ورزش و جوانان این استان را به کشور و جهان معرفی کند و پس از آن برای توسعه زیرساخت‌ها به اعتبارات و بودجه لازم نیاز است.

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عدالت در سرانه ورزشی در کشور رعایت نشده است، افزود:  این  موضوع می‌طلبد تا مجلس، وزارت ورزش و جوانان را مکلف به رعایت عدالت ورزشی کند.

کریمی، مهاجرت نخبگان ورزشی را از مهمترین آسیب‌های این استان برشمرد و گفت: چنانچه بودجه و تجهیزات مناسبی در استان داشته باشیم از مهاجرت نخبگان جلوگیری می‌شود.

وی، انتزاع ورزش از حوزه جوانان را از دیگر مطالبات این بخش عنوان کرد و افزود: جذابیت‌های ورزش بر حوزه جوانان سایه افکنده و لازم است این وزارتخانه تفکیک شود.

تکمیل موزه بزرگ چهارمحال و بختیاری نیازمند اعتبار

دبیر کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به قدمت تاریخی این استان گفت: شواهد باستان‌شناسی حاکی از آن است در دوران پارینه سنگی با مهاجرت اقوام به ایران، نخستین جایی که برای سکونت انتخاب شد، استان چهارمحال و بختیاری بود.

واحد جولایی افزود: قدمت آثار کشف شده در استان نشان می‌دهد که انسان‌ها از۴۰ هزار سال پیش در این استان سکونت داشته‌اند.

وی همچنین به جاذبه‌های طبیعی، میراث معنوی و صنایع دستی این استان اشاره کرد و گفت: هم اینک یکصد اقامتگاه بوم‌گردی، ۷۰۰ اثر ملی ثبت شده و یکصد اثر معنوی و ۵۵ رشته صنایع دستی در استان وجود دارد.

جولایی، تکمیل موزه بزرگ استان را از مهمترین مطالبات موجود در این حوزه عنوان کرد و افزود: می‌طلبد از ردیف اعتبارات ملی بودجه‌ای برای این طرح درنظر گرفته شود.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: افزایش ردیف اعتباری برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی و تامین نیروی انسانی و اختصاص اعتبار برای اجرای سند توسعه صنایع دستی استان از دیگر مطالبات موجود است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری به‌عنوان دومین استان کشور  میزبان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مسوولان ملی شامل معاونان وزیران میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی از چهارشنبه شب تا روز جمعه بود و در این مدت با برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور فعالان فرهنگی، مدیران، کارشناسان و صاحب‌نظران مطالبات، مشکلات و مسائل فرهنگی این استان مورد بررسی قرار گرفت.
برگزاری شورای فرهنگ عمومی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، بازدیدهای میدانی با حضور کارشناسان خبره در شهرستان‌های شهرکرد، سامان، ‌بن، بروجن، فارسان و لردگان و امضای سند نهایی سفر از دیگر برنامه‌های سفر سه روزه اعضای کمیسیون فرهنگی به چهارمحال و بختیاری بود.
چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha