رسانه‌ها کشت محصولات کم‌ آب‌بر را در آذربایجان غربی ترویج دهند

مهاباد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: رسانه های سعی کنند با توجه به وضعیت تنش آبی در بیشتر نقاط کشور کشت محصولات کم آب بر و استفاده بهینه از آب را در بین کشاورزان به ویژه در استان ترویج دهند.

یاسر رهبردین روز سه شنبه در بازدید از دفتر ایرنای مهاباد اظهار داشت: کاهش سطح زیرکشت محصولات پرآب بر و توسعه کشت محصولات با نیاز آبی کم در کنار سایر روش ها مانند توسعه آبیاری نوین و هوشمند سازی و کنترل مصرف آب چاه‌ها از راهکارهای مهم صرفه جویی و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی است.

وی افزود: کم آبی در سال های اخیر به واسطه خشکسالی یکی از مهم ترین چالش‌های کشور بوده که مصرف نامناسب منابع آبی زیرزمینی در طول بیش از نیم قرن آنرا تشدید کرده و بر کشاورزی کشور و همچنین آذربایجان غربی تاثیرات نامناسبی گذاشته است.

رهبردین اضافه کرد: رسانه‌ها با ترغیب کشاورزان نسبت به توسعه آبیاری های نوین و حذف آبیاری های سنتی و عدم اجازه برداشت آب از چاه های غیرمجاز، اصلاح الگوی کشت و کاهش کشت محصولات پرآب بر و توسعه کشت محصولات کم آب بر می توانند نقش مهمی در ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به اینکه منابع آبی در کشور و استان محدود است، باید فرهنگ کشت محصولات کشاورزی تغییر یافته و کشت محصولات پرآب بر تا حد امکان کاهش داده شده و مدیریت شود. 

وی با بیان اینکه هر سال ۳۲ میلیون مترمکعب کسری آبخوان و اضافه برداشت از چاه های مجاز و غیرمجاز در استان اتفاق می افتد افزود: این کسری طی حدود ۳۰ سال گذشته به ۹۳۰ میلیون متر مکعب کسری آبخوان رسیده ولی اقداماتی برای بهبود این وضعیت انجام شده است.

رهبر دین تاکید کرد: می‌توان با اصلاح الگوی کشت و کاهش سطح زیر کشت محصولات پرآب بر در کنار سایر اقدامات نظیر هوشمندسازی کنتورها و تجهیز اراضی به آبیاری نوین در کنار اقدامات رسانه ای در جهت آگاه سازی کشاورزان ، نیازهای آبی این بخش را کاهش داد و در آن صرفه جویی کرد.

به گزارش ایرنا، با کاهش بارندگی ها و همچنین موضوع و معضل دریاچه ارومیه، مدیریت آب های سطحی برای اختصاص حق آبه دریاچه و همچنین بخش کشاورزی ضروری است تا کشاورزان کمتر نسبت به کشت محصولات پرآب بر و در نتیجه استفاده از چاه های غیرمجاز روی آورند.

مدیریت بحران کم آبی و تأمین مطمئن آب مصارف بخش‌های مختلف با اولویت آب شرب در ماه های پیش رو و سال آبی آتی از جمله دغدغه های مهم مسوولان آذربایجان غربی است.

در ادامه این بازدید حاضران با نحوه تهیه ، تنظیم و انتشار خبر در این خبرگزاری از نزدیک آشنا شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha