۶۳ میلیارد ریال برای جهش تولید در دیمزارهای استان مرکزی اختصاص یافت

اراک - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۶۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال امسال در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان اختصاص یافت.

«علیرضا کیشانی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این اعتبارات برای اجرای طرح جهش تولید در اراضی دیم ۹ شهرستان  اراک، شازند، ساوه، زرندیه، خمین، کمیجان، دلیجان، فراهان و خنداب اختصاص یافته‌ است.

وی ادامه داد: ۳۲ هزار هکتار اراضی گندم دیم، ۱۲ هزار هکتار جو، ۱۰ هزار هکتار حبوبات دیم، سه هزار هکتار محصولات علوفه‌ای و سه هزار هکتار دانه‌ها روغنی در طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مرکزی در این شهرستان‌ها زیر پوشش قرار می‌گیرند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه با بازپرداخت پنج سال برای خرید تجهیزات و ادوات کشاورزی از جمله دنباله بند، بذر کار مستقیم و سم‌پاش به کشاورزان محدوده اجرای طرح پرداخت می‌شود.

کیشانی اظهار داشت: منابع مالی مورد نیاز طرح جهش تولید در اراضی دیم توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تامین شده و این تسهیلات در راستای ایجاد تنوع در الگوی کشت، افزایش ضریب نفوذ بذر گواهی شده در دیم زارها ، توسعه کشاورزی حفاظتی و تنوع ارقام دیم از جمله گندم، جو و محصولات علوفه‌ای در این اراضی پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی، علوفه‌ای، حبوبات، افزایش حاصلخیزی خاک، توسعه مکانیزاسیون، ظرفیت سازی نیروی انسانی، تهیه بذر، کود و سم، آموزش، بیمه و تجهیزات از دیگر اهداف اجرای این طرح در اراضی دیم استان مرکزی است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: این طرح حول سه محور الگوسازی و توسعه کشاورزی دیم، کنترل، نظارت و مدیریت مزرعه و اتصال مسقیم به بازار  اجرا می‌شود.

کشانی یادآورشد: طرح جهش تولید در دیمزارها از سال گذشته با پیشنهاد ستاد فرمان حضرت امام(ره) و دستور مقام معظم رهبری توسط وزارت جهاد کشاورزی در کشور آغاز شده‌ است.

وی افزود: این طرح امسال با هدف افزایش بهره‌وری در محصولات دیم، افزایش سطح زیر کشت برخی محصولات دیم از جمله دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای در استان مرکزی آغاز شده‌ است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهارداشت: ایران اسلامی با میانگین بارندگی ۲۳۰ میلیمتر و این استان با ۲۷۰ میلیمتر جز مناطق خشک و نیمه خشک بوده و کشت دیم سالانه ۶ و نیم میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور و ۲۳۰ هزار هکتار اراضی استان انجام می‌شود.

کیشانی عمده محصولات کشت شده در اراضی دیم استان مرکزی را گندم، جو و حبوبات عنوان کرد و گفت: کشت گندم ۸۹ درصد محصولات کشت شده در اراضی دیم استان را به خود اختصاص داده‌ است.

وی ادامه داد: ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تن گندم سالانه در استان مرکزی تولید می‌شود که ۵۰ درصد این محصولات در اراضی دیم استان تولید شده و این مهم نشان از اهمیت اراضی دیم در تولید این محصول دارد.

استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha