حواشی سفر آبی‌پوشان به شیراز: آبرویی که رفت؛ آبرویی که خریده شد
دیدار استقلال - فجرشهید سپاسی در ورزشگاه حافظیه شیراز/ ۱۴ آبان ۱۴۰۰

شیراز- ایرنا- ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰، استان فارس پس از هشت سال انتظار در لیگ برتر صاحب نماینده شد؛ این تیم،فجر شهید سپاسی شیراز بود که سوم آبان ۱۴۰۰ به فاصله کمی بیش از سه ماه،نخستین مسابقه خود را در این رقابت‌ها میزبانی کرد.

نهم مهرماه ۱۴۰۰، ورزشگاه حافظیه به عنوان میزبان رقابت‌های لیگ برتر انتخاب شد.
اینکه ۲۷ مهرماه با شروع رقابت‌های لیگ، مسابقه فجر سپاسی در خارج از خانه برگزار شد، فرصت چند روزه ای را برای مسئولان ورزش استان فراهم کرد تا در وقت اضافه، ورزشگاه حافظیه را پس از هشت سال برای رقابتی در سطح ملی مهیا کنند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس نیز اعلام کرد که هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای آماده سازی این ورزشگاه هزینه شد.
 در لیگ برتر فوتبال کشور جام خلیج فارس ۱۶ تیم شرکت دارند و پس از انجام ۳۰ بازی تیم های اول و دوم جدول جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دریافت خواهند کرد و ۲ تیم انتهای جدول هم راهی دسته یک می شوند.

نخستین آزمون میزبانی شیراز پس از هشت سال
طی سال‌های گذشته شیراز در فاصله غیبت در لیگ برتر در مقاطعی در رقابت‌های جام حذفی، میزبان تیم‌هایی در سطح برتر فوتبال کشور بود اما این بار با راهیابی تیم فجر شهید سپاسی به لیگ برتر، میزبانی دوره‌ای سطح برتر فوتبال را برعهده گرفت.
و اما با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای مهیا کردن ورزشگاه حافظیه، زمین چمن این ورزشگاه از نظر اهالی فوتبال نمره قبولی نگرفت.
مجتبی سرآسیابی مربی تیم گل گهر سیرجان نخستین میهمان لیگ برتری فوتبال شیراز در نشست خبری قبل از بازی گفت: به نظرم، زمین شرایط خوبی برای این بازی ندارد و نمی شود از ۲ تیم انتظار داشت بازی روان و تاکتیکی برگزار کنند.

حواشی سفر آبی‌پوشان به شیراز: آبرویی که رفت؛ آبرویی که خریده شد
انتظار هواداران استقلال در بلوار چمران شیراز برای رسیدن اتوبوس حامل تیم محبوبشان

میزبانی آبی‌های پایتخت
فوتبال ورزشی پرهیجان و پرطرفدار است و زمانی که سخن از میزبانی تیم‌های پرطرفدار پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس می‌شود، این کافی است که هواداران این تیم‌ها خود را برای دیدن این بازی‌ها به محل مسابقه برسانند.
اما شیوع کرونا از حرارت و مزایای میزبانی رقابت‌های لیگ برتر کاسته است تا جایی که در مسابقه استقلال – فجر سپاسی هم قرار نبود تماشاگری در روی سکوها نظاره گر مسابقه باشد.
در چنین شرایطی، هواداران استقلال ساعت‌ها قبل از فرود هواپیمای حامل اعضای این تیم در فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز به انتظار نشستند تا در زمانی که در ورزشگاه امکان حضور ندارند، از دقیقه صفر ورود تیم محبوبشان به شیراز به تشویق و حمایت بپردازند.
این تشویق و حمایت و همراهی فوتبال‌دوستان شیرازی در طول خیابان‌های مسیر ادامه یافت و همین موضوع در بلوار چمران و  تا هتل محل استقرار تیم استقلال به کندی تردد خودروها نیز منجر شد.
این وضعیت سبب شد که فرهاد مجیدی سرمربی استقلالی‌ها با تاخیر به نشست خبری قبل از بازی برسد. او در این نشست گفت: شخصا خوشحالم مسئولان فارس  به این تیم اهمیت می دهند اما کیفیت زمین ورزشگاه حافظیه برای شهر شیراز که فوتبالیست های زیادی به تیم ملی داده است، مناسب لیگ برتر نیست، البته باز هم می گویم تیم فجر بسیار خوب است.

رفتاری که سوژه شد
حضور فوتبال‌دوستان در جلو هتل محل اقامت تیم استقلال ادامه یافت تا حدی که این ازدحام، در ورود بازیکنان این تیم مشکلاتی ایجاد کرد.
در این میان، فیلمی از محل ورود بازیکنان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد متناسب با ازدحام و نوع ورود بازیکنان در میان این حجم از استقبال هواداران، تدارک مناسبی برای کنترل هیجان فوتبالی‌ها اتخاذ نشده است.
در این میان، این رفتار هیجانی به مدیر هتل محل اقامت استقلالی‌ها نیز سرایت کرد و سیلی ناگهانی که وی به صورت یکی از کارکنان هتل نواخت و دلیل آن در فیلم‌ها مشخص نشد، سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی شد که برخی از آنها به صورت زنده، تصاویر را از تردد آبی‌پوشان پایتخت مخابره می‌کردند.

محاکمه در شبکه‌های اجتماعی
پیش از آنکه مجامع رسمی به موضوع نواختن سیلی بر صورت یکی از کارکنان هتل میزبانی آبی پوشان ورود کنند، محاکمه ضارب در افکار عمومی آغاز شد.
یکی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نوشت: اگر کارگر هتل از مدیر خود شکایت کند اخراج می‌شود، باید مدعی‌العموم وارد عمل شود، فعالان حوزه کارگری و حقوقدانان باید وارد عمل شوند.
کاربر دیگری نیز با محکوم کردن رفتار مدیر هتل نوشت: اینجا مرد میدان می‌خواهد، نگذارید سیلی سرخ سرمایه داری برصورت رنگ پریده فقر کارگری جا خوش کند.
کاربر دیگری نیز چنین پاسخ داد: این کارگر یکی از هزاران کارگریست که روزانه به انواع مختلف مسایل از جمله بی عدالتی در نظام دستمزد و سایر مسائل، توسط کارفرما و عوامل محیط کار، سیلی می خورد.
فعال دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز از زاویه دیگری موضوع را بررسی کرد و ایراد کار را کارفرما محور بودن دولت‌ها دانست و نوشت: چگونه است که در طول سال، چند بار مجوز افزایش قیمت تولیدات کارخانه‌ها به علت تورم صادر می‌شود اما حقوق کارگران تنها یک بار در سال با منت و با درصد بسیار کمتر از میزان تورم واقعی، افزایش پیدا می‌کند.
یکی از فعالان رسانه‌ای استان در این زمینه نوشت: سکوت اصحاب رسانه یعنی بازگشت فرهنگ ارباب رعیتی در نظام کارفرما و کارگر، از این رو رسانه‌ها به عنوان چشم بیدار جامعه و دیده بان حقوق بشر اسلامی در نظام دینی، فریاد مظلوم را به گوش مسئولان برسانند.
کاربر دیگری نیز در فضای مجازی نوشت: ما در دولت سیزدهم انقلابی و ولایی هستیم، پشتوانه ما تعهد و ولایتمداری ماست اجازه نخواهیم داد که جهل و قدرت و ثروت مساوی با استبداد چون شمایانی شود که با نواختن سیلی بصورت قشر ضعیف که مرهون و مدیون زحمتهایشان هستیم از شما چک بخورند.
در این مطلب آمده است:  عمل صورت گرفته، جدای از جرم ماده ۵۶۷ قانون مجازات اسلامی، که توهین عملی محسوب شده و در صورت شکایت شاکی قابل مجارات تا ۹۱‌روز حبس تعزیری است، از لحاظ جنبه عمومی جرم نقض حقوق شهروندی طبق مواد ۹و۱۳ و جریحه دار نمودن احساسات عمومی هم است که ورود نماینده محترم دادستان به این امر را می طلبد.  
کاربر دیگری نیز از نظر حقوقی به بررسی این موضوع پرداخته و نوشته است: این جرم در زمره جرایم قابل گذشت است که با شکایت شاکی خصوصی آغاز و با گذشت وی در هر مرحله متوقف می شود؛ ولی هر کس عملی را که مغایر با ارزش‌ها و اعتقادات جامعه باشد انجام دهد به دلیل جریحه دار کردن عفت عمومی جامعه مورد تعقیب قرار می‌گیرد.
وی افزود: جریحه‌دار شدن احساسات عمومی مردم از لحاظ جنبه عمومی جرم قابل تعقیب است و نمی‌توان گفت به دلیل اینکه شاکی خصوصی ندارد نباید هیچ اقدامی انجام شود. از همین رو مدعی‌العموم می‌تواند در جرائم خلاف عفت عمومی شخصا براساس قانون مجازات اسلامی به این دست از جرائم ورود کند.

رسانه‌ها وارد عمل شدند
رسانه‌های استان فارس نیز اقدام به سیلی زدن به یک کارگر را بازتاب دادند. ایرنا هم ضمن انعکاس این رخداد تلخ، دیدگاه رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس را انعکاس داد که گفت: شکوائیه‌ای علیه فردی که به صورت کارگر یک هتل سیلی زده به دادستانی شیراز ارسال می شود و باید عین همین رفتار در انظار عمومی با وی صورت گیرد چون به جایگاه کارگران بی حرمتی شده است.
مهرزاد مویدی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: حتی اگر آن کارگر سیلی خورده به دلیل ترس از اخراج شدن شکایتی نکند شوراهای اسلامی کار استان فارس در راستای هتک حرمت جایگاه رفیع قشر کارگران از این مدیر خاطی به دادستانی شیراز شکایت خواهد کرد.
در این میان دادستان عمومی و انقلاب شیراز نیز اعلام کرد که در صورت شکایت توسط ذینفع، به جد موضوع را پیگیری می‌کنیم.

مطلبی با شائبه دفاعیه
مطلبی در فضای مجازی رد و بدل شد که از سوی دیگر قضیه به موضوع پرداخت تا جایی که برخی کاربران، این مطلب را دفاعیه‌ای برای توجیه اتفاقات صورت گرفته ارزیابی کردند. هرچند در برخی متون ارسالی، عنوان روابط عمومی هتل در زیر این مطلب دیده می‌شود اما این مطلب در سایت هتل تا لحظه مخابره مطلب دیده نمی‌شود.
به هر صورت، در این مطلب آمده است:‌ در میان استقبال حیرت انگیز هواداران تیم استقلال در فرودگاه شیراز ومسیرهای عبور اتوبوس حامل فوتبالیستهای استقلال و تجمع چند هزار نفری در ورودی هتل چمران نیز احتمال وقوع فاجعه ای مرگبار و له شدن تعدادی از کودکان و حتی زنان زیر دست و پا و هجوم علاقه مندان پرشور تیم استقلال با تلاش نیروهای انتظامی و کارکنان هتل چمران از بیخ گوش شیراز گذشت.
این مطلب می‌افزاید:  ماجرا از آنجا شروع شد که چند هزار هوادار متعصب بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی کرونا و با شور و شوق منتظر حضور فوتبالیستهای تیم محبوب استقلال و تلاش برای گرفتن سلفی ،امضاء،گفتگو با بازیکنان کار را به جایی رساند که بیش از یکساعت ، بازیکنان تیم استقلال و کادر فنی در اتوبوس محبوس و امکان عبور از بین تجمع کنندگان نداشتند .
در این روایت آمده است:  صحنه ای خطرناک شکل گرفته بود ،چند کودک فلج در حالی که روی ویلچر نشسته بودند منتظر گرفتن امضا از بازیکنان از ساعت‌ها قبل جلو درب ورودی هتل منتظر نشسته بودند.
در این مطلب همچنین آمده است:  پس از حضور نیروی انتظامی و تدابیر لازم ،باریکنان تیم استقلال از اتوبوس پیاده شده تا مسیر حدود ۳۰متر طی نموده و وارد هتل چمران شوند که ناگهان هجوم تعدادی از هواداران منجر به شکسته شدن شیشه های هتل و درب ورودی و صداهای فریاد کودکان و زنانی که منتظر دیدار و گرفتن امضا بودند بلند شد. با فشار جمعیت، هر لحظه امکان وقوع فاجعه ای مرگبار و کشته شدن تعدادی از مردم بخصوص کودکان را می افزود.
در این مطلب آمده است: مدیریت هتل از کارکنان خواسته بود حتی در صورت تخریب شیشه ها از حضور در جمعیت و جلوگیری از مردم خودداری  و کار را به نیروی انتظامی محول کنند. در این میان یکی از کارکنان و نزدیکان مدیر هتل که با مشاهده هجوم مردم بی اختیار سعی کرد علیرغم تأکید مدیران از ورود مردم جلوگیری نموده و جان خود را در معرض خطر قرار داده بود با هشدار و واکنش مدیریت هتل از صحنه بیرون کشیده شد.
در این مطلب آمده است: حتی مرگ یک نفر در این حادثه، می توانست مایه آبروریزی برای شیراز و جهانی شدن خبر در رسانه ها باشد اما پس از فروکش کردن بحران برخی از افراد آگاهانه و یا بدون اطلاع صرفا چند ثانیه از هجوم هواداران را منتشر نموده و مدیریت هتل را مورد آماج تند قرار دادند.
 

آبرویی که ریخته شد
فیلمی که منتشر شد، آبروی فردی را ریخت که شاید پیش از آن گمان نمی‌کرد تصویرش به آن سوی مرزها نیز برود.
کاربری در این زمینه نوشت: قصد دفاع از هتل را ندارم اما انتشار دهنده فیلم سیلی به کارگر نیز باید تحت پیگرد قرار گیرد چرا که نه تنها آبروی این کارگر ریخته شده و نیازمند تکریم است، بلکه آبروی شهر شیراز که به میهمان نوازی شهره است، رفته است.
کاربر دیگری نیز در پاسخ نوشت: هیچ آبرویی از شیراز نرفته و بلکه رفتار ناصواب در این فیلم نکوهش شده است؛ فضای مجازی، آیینه ای برای اصلاح کژی‌ها است و نباید انتشار دهنده فیلم را بازخواست کرد چرا که انتشار این فیلم به نوبه خود، مانع از پیشامد رخدادهای بعدی و  میزبانی مناسب‌تر رقابت‌های لیگ برتر خواهد شد.
کاربر دیگری نیز این فیلم و انتشار گسترده آن را به ترور شخصیت مدیر هتل نسبت داده و نوشته است:‌ آنچه که در فضای مجازی شایع شده است ترور شخصیتی افراد بدون توجه به صبغه و سابقه آنان است که تروریست های این فضا ناجوانمردانه به این اقدامات دست می زنند.
در واکنش به این مطلب، کاربری در فضای مجازی به طنز نوشت: مدیر هتل ... ترور شد، مسببان را بی‌خیال شوید.
کاربر دیگری نیز اهمیت نهادینه شدن فرهنگ عذرخواهی را خواستار شده و نوشته است:  یک بیانیه عذرخواهی از مدیریت هتل، می‌توانست آلام فرد مضروب و شهروندان جامعه را تا حدودی تسکین دهد که در این مورد هم مانند دیگر اتفاقات، شاهد آن نبودیم.
 

حواشی سفر آبی‌پوشان به شیراز: آبرویی که رفت؛ آبرویی که خریده شد
گل دقیقه ۹۵ فجر شهید سپاسی، مسابقه با استقلال را به تساوی کشاند

آبرویی که خریده شد
اتفاقاتی که در شب بازی استقلال – فجر سپاسی پس از حدود سه هزار روز از آخرین دیدار این دو تیم رخ داد، تلنگری برای اتخاذ تدابیری مناسب تر برای میزبانی تیم‌های پرطرفدار بود، رویدادی که دست کم در فصل پیش رو لیگ برتر، یک بار دیگر با حضور تیم پرسپولیس رخ می‌دهد.
در این میان، بزرگی رخداد سیلی به صورت کارگر هتل آنقدر بود که انتقادها از زمین چمن ورزشگاه حافظیه شیراز ، آن هم در روز جمعه چهاردهم آبان‌ماه در هوای بارانی کمرنگ شود.
فرهاد مجیدی سرمربی استقلال تهران که قبل از بازی، زمین مسابقه را در حد لیگ برتر ندانسته بود، در نشست خبری بعد از بازی هم به این موضوع اشاره کرد که مسئولان استان فارس باید فکری به حال زمین مسابقه کنند.

حواشی سفر آبی‌پوشان به شیراز: آبرویی که رفت؛ آبرویی که خریده شد
لحظه گل استقلال از روی ضربه پنالتی (عکس از رضا قادری/ ایرنا)

طرفداران فجر هم در ادامه بازی معتقد بودند داور یک ضربه پنالتی به نفع آنها نگرفته است؛
با این وجود، باشگاه استقلال اعلام کرد به طور رسمی به داوری بازی با فجر سپاسی شیراز اعتراض می‌کند.

رویای بزرگ‌تر اهالی شیراز
حضور در لیگ برتر، تنها رویای اهالی فوتبال در شیراز نیست. تکرار حضور در رقابت‌های بین‌المللی و جام باشگاه‌های آسیا، مستلزم تدارکی همه جانبه از جمله داشتن زمین چمن مناسب است. بهتر است از امروز، فکر فراهم کردن مقدمات آن بود، مقدماتی که از زمین چمن گرفته تا زیرساخت‌های مناسب در بخش‌های گردشگری را شامل می‌شود.
امروز ، شیوع کرونا امکان گردهم آمدن تماشاچیان در ورزشگاه‌ها را گرفته است اما فردای بدون کرونا، می‌طلبد زمینه بهره‌گیری اقتصادی و گردشگری از مواهب حضور در لیگ برتر را نیز فراهم آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha