۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۴۹
کد خبر: 84540601
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتابخانه آستان‌قدس رضوی دسترسی به ۱۰۰ میلیون منبع دیجیتال را فراهم کرد

مشهد- ایرنا- رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: از طریق ارتباط با معتبرترین پایگاههای علمی جهان امکان دسترسی به یکصد میلیون منبع دیجیتال در کتابخانه این نهاد فراهم شده است.

حجت الاسلام سید جلال حسینی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: طی ۲ سال اخیر در فضای مجازی  پنج میلیون مخاطب جذب کردیم و هدف ما برای رسیدن به جایگاه مرجعیت علمی در کشور و منطقه و قرار گرفتن در ردیف پنج کتابخانه معتبر دنیا است.

وی ادامه داد: راه اندازی خدمات ارسال مقالات در شبکه های اجتماعی و سامانه خدمات امانت دیجیتال از کارهای ابتکاری بود که در دوره شیوع کرونا انجام شد و در این راستا منابع الکترونیک ۱۲ هزار کتاب فارسی و عربی در اختیار پژوهشگران قرار گرفت.

رییس سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۳۰ پایگاه تخصصی در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی ایجاد شده که طی سه سال آینده به ۵۰ پایگاه افزایش خواهد یافت.

وی افزود: با راه اندازی ۱۸ ایستگاه مطالعه نسخ خطی در موسسات و مراکز علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دسترسی به متن کامل بیش از ۴۰ هزار نسخه خطی امکان پذیر شده و این تعداد در حال افزایش است.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: در بخش نشریات دیجیتال نیز بیش از ۶۰ هزار نسخه قدیمی در پایگاه تخصصی ایجاد شده که مربوط به دوره‌های قاجار، پهلوی و دوران جدید و به زبانهای مختلف است. ۲۰۰ مرکز علمی تحقیقاتی نیز از طریق کتابخانه دیجتال اشتراک سازمانی دارند.

وی با بیان اینکه با انجام برنامه‌هایی که در حال اجراست طی سه سال آینده کتابخانه آستان قدس رضوی جزو پنج کتابخانه معتبر دنیا خواهد شد گفت: با این اقدام دسترسی به تمام نسخ خطی جهان امکان پذیر خواهد شد. 

رییس سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، راه اندازی سامانه تعاملی پژوهشگران و راه اندازی سامانه آگاهی رسان و در دسترس قراردادن اطلاعات منطبق با حوزه پژوهشگران را از دیگر برنامه های کتابخانه آستان قدس رضوی برشمرد و افزود: پایگاه تخصصی امام رضا (ع) نیز به زودی در کتابخانه آستان قدس رضوی راه اندازی خواهد شد. شبکه آرشیوی بین بقاع متبرکه شیعی هم ایجاد شده و دیجیتال سازی نسخ خطی کتابخانه‌های کشورهای اسلامی نیز در باره امام هشتم (ع) در دست اقدام است.

وی ادامه داد: در راستای گسترش و تعمیق تعاملات، تاکنون ۲۰ تفاهم‌نامه در سطح ملی و پنج تفاهم‌نامه بین المللی امضا کردیم و با کتابخانه‌های مطرح دنیا بویژه جهان اسلام ارتباط داریم.

حجت الاسلام حسینی گفت: توجه و اولویت دادن به مناطق محروم جزو راهبردهای ما است و به این منظور ۱۰۰ هزار متر مربع فضای مطالعاتی در نقاط محروم کشور ایجاد کردیم. ایستگاه مطالعه دیجیتال هم در چهل منطقه محروم ایجاد شده است.

وی افزود: توسعه مراکز و فعالیتها برای مخاطبان خاص، محققان، بانوان و کودکان از دیگر برنامه‌ها است و ساختمان کتابخانه جامع مسجد گوهر شاد ویژه بانوان هم طی دو سال آینده بهره برداری می‌شود.

چاپ ۱۳۵ عنوان کتاب در دانشگاه رضوی

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی هم در این نشست گفت: این دانشگاه تاکنون ۱۳۵ عنوان کتاب منتشر کرده است که از این تعداد ۶۷ عنوان کتاب یکصد رتبه در جشنواره های مختلف کسب کرده‌اند.

حجت الاسلام علی خیاط افزود: کسب هشت عنوان کتاب سال کشوری، چهار عنوان جایزه کتاب فصل و ۶ عنوان کتاب سال حوزه از جمله این افتخارات است.

وی ادامه داد: امسال تاکنون ۹ عنوان کتاب منتشر شده و تا پایان امسال نیز ۱۷ اثر دیگر منتشر خواهد شد.

قدمت ۹۵ ساله نشر در آستان قدس رضوی

مدیر عامل انتشارات آستان قدس رضوی هم گفت: چاپ و نشر در این آستان قدمت ۹۵ ساله دارد. پیش از انقلاب از سال ۱۳۰۵ تا ۱۳۵۷ تعداد ۲۷ جلد کتاب در این موسسه به چاپ رسید در حالی که از سال ۵۷ تا پارسال ۱۴ هزار و ۸۵۴ جلد کتاب منتشر شده است.

حسین سعیدی افزود: طی سه سال اخیر ۱۶۰ عنوان کتاب در مورد ارزشهای نظام ولایی و گفتمان انقلاب اسلامی منتشر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت کاغذ، تکریم نویسندگان، توجه به نشر بین المللی، توجه به تالیفات با کیفت و پرهیز از صدور مجوز آثار بی کیفیت و توجه به مالکیت فکری و معنوی آثار از جمله دغدغه‌های حوزه نشر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha