۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۱۶
کد خبرنگار: 3138
کد خبر: 84545792
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

شهرکرد - ایرنا - آیین بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی با تجلیل از ۲۸ برگزیده در بخش‌های مختلف فرهنگی و با حضور جمعی از مسوولان استانی و استادان و فرهیختگان ادبی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین از چهار فرماندار شهرستان‌های شهرکرد، بن، سامان و اردل به دلیل هدایت صحیح انجمن کتابخانه‌های عمومی و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدردانی شد.

همچنین به پاس اهدای کتابخانه شخصی به همراه تعدادی نسخ خطی به کتابخانه آیت‌الله نجفی روستای شیخ شبان از حجت‌الاسلام شیخ عبدالکبیر جعفری، خیر برتر کتاب تجلیل شد و کتابخانه‌های عمومی میرزا ملال دزک، ایثار سرتشنیز و عمومی پژمان بختیاری در شهر دشتک به عنوان کتابخانه‌های برتر نهادی معرفی شدند.

مجید علیزاده و محمد سعید سخاوت از کتابخانه مشارکتی امام خمینی(ره) نیز توانستند در ارزیابی شاخص‌های بخش کتابخانه برتر مشارکتی به این عنوان دست یابند.

در ادامه این آیین از سیده فرزانه موسوی، حمیرا بیگی، مهناز هاشم زاده، فاطمه پیرایش و راضیه پور بصیرت به عنوان کتابداران و مسوولین برتر کتابخانه‌های عمومی قدردانی شد و فرزانه جعفری، گیتی جمشیدی، نیلوفر زمانی، زینب سلیمی و زهرا باقری شایسته تقدیر در این بخش شناخته شدند.

عنوان کتابخوان برتر سال ۱۴۰۰ چهارمحال و بختیاری در رده‌های مختلف سنی زیر هفت سال تا بالای ۳۰ سال نیز به آوا امینی، زینب قائد امینی، رویا نجفی نژاد فرناز صالحی و احمد حیدری تعلق گرفت.

کتابخانه مولوی شهرکرد در بخش صفحه مجازی و همچنین بخش ارائه خدمات تحویل کتاب در محل به عنوان کتابخانه برتر استان معرفی و از خدمات محمدرضا عسگری نیز به عنوان خدمتگزار برگزیده حوزه کتاب و کتابخوانی قدردانی شد.

آیین بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

نسل جدید را باید به انجام کارهای بزرگ و ماندگار ترغیب کرد

پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این برنامه با بیان اینکه کتاب می‌تواند تمام تجربیات به دست نیامده در عمر هر فرد را به راحتی به وی منتقل کند، گفت: روایت است که پیامبر اکرم (ص) نیز به هنگام ورود به مسجد و در انتخاب ۲ گروه عابد و عالم، به جمع عالمان پیوستند که این روایت بیان‌کننده جایگاه برتر علم بر عبادت است چرا که عابد به دنبال رهایی خود از عذاب الهی است اما عالم تلاش دارد تا جماعتی را از مشکلات نجات دهد.

اسماعیل آذر در بخش دیگری از سخنان خود به تغییر در توصیف سواد در جهان اشاره کرد و افزود: در کنار سوادهای مختلفی که هر کدام دارای مکتب و تفکری است، برترین سواد در دنیای کنونی، سواد تغییر است اگر کسی از این سواد برخوردار نباشد و نتواند راه و مسیر صحیح را برگزید، شرایط برای ادامه زندگی بر او سخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز دانش، باب شده است و دیگر خبر چندانی از دانایی نیست، تصریح کرد: افراد تحصیل‌کرده در علوم مختلف بر جنبه‌های شناختی آن علوم واقف هستند اما درباره تاریخچه و شخصیت‌های اثرگذار آن اطلاعاتی ندارند و این نقصی است که جایگاه دانایی را نامعلوم می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه به تاریخ عاشورا اشاره کرد و یادآور شد: درباره این واقعه مهم تاریخی آنچه بیش از پیش بیان شده، زخم‌ها و دردهایی است که امام حسین (ع) در این مسیر متحمل شدند و کمتر به فرازها و بیانات آن امام بزرگوار پرداخته شده است در حالی که این امام حسین (ع) در یکی از سخنان خود به اهمیت کارهای بزرگ در نزد پروردگار اشاره دارند و از انجام کارهای خرد و بی‌حاصل دوری می‌جویند و این همان پند ارزشمندی است که باید به نسل آینده به درستی منتقل شود تا در مسیر زندگی خود به دنبال امور مهم و بزرگ باشند.

آذر، موضوع غنیمت دانستن وقت و عمر را از زبان شعرا و ادیبان مختلف متذکر شد و ادامه داد: آنچه فیلسوفان به ویژه فیلسوفان اسلامی بر آن تاکید دارند آن است که آنچه انسان طلب می‌کند در درون اوست اما با ترویج اومانیزم (انسان‌گرایی) از عهد رنسانس و نادیده گرفتن خداوند و پیوستن این تفکر به مدرنیته، بشر امروز به مصیبت‌های گوناگون مبتلا شده است و اگر چه به بسیاری از خواسته‌های خود دست یافته است اما زندگی او به شدت شکننده و ناپایدار است.

وی دور بودن از ناامیدی و گذر از رنج را با اهمیت دانست و افزود: شعرا و ادیبان زبان فارسی بارها پایانی خوش را برای تلخی‌ها ذکر کرده‌اند.

سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین گفت: تلاش می‌شود با اجرای برنامه‌های مختلف و تبدیل کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی علاوه بر فراهم کردن زمینه انس و هم‌نشینی هر چه بیشتر مخاطبان با کتاب، تنوع خدمات نیز افزایش یابد.

احمد فرهادی با  اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سال جاری افزود: در این برنامه، انجمن کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از سه انجمن برتر کشوری معرفی شد و کتابداران استان نیز توانستند چهار عنوان برگزیده کشوری را در بخش‌های کتابداران، صفحات مجازی کتابخانه‌های نهادی و رابط فرهنگی به دست آورند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این برنامه به افزایش فاصله میان افراد با کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: علل این اتفاق ناخوشایند را باید در گسترش فضای مجازی و  سهولت در دسترسی به دستاوردهای مطالعاتی جست‌وجو کرد به‌ گونه‌ای که افراد دیگر خود را نیازمند مطالعه کتاب نمی‌دانند.

ابراهیم شریفی پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و استان را یادآور شد و افزود: با وجود آنکه در برنامه‌های مختلف و به بهانه‌های گوناگون، کتاب رایگان در اختیار دانش آموزان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد اما نتیجه چندانی از این اهدای رایگان کتاب نیز به دست نمی‌آید که این موضوع نشان‌دهنده لزوم فرهنگ‌سازی برای مطالعه است.

وی به عزمی جدی برای ایجاد تحول در امر کتابخوانی اشاره و تصریح کرد: چگونگی شکل‌گیری زمینه‌های انگیزشی برای آشتی با کتاب باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که افزایش فاصله میان افراد با مطالعه می‌تواند اثراتی منفی در امور فرهنگی و اجتماعی برجای بگذارد.

به گزارش ایرنا، ۲۴ آبان با عنوان روز کتاب و کتابخوانی در ایران نام‌گذاری شده است.

در حال حاضر نیز ۵۵ باب کتابخانه در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که آمار اعضایی که حداقل یک‌بار به عضویت این کتابخانه‌ها درآمده‌اند افزون بر ۲۵۰ هزار نفر است. از این تعداد جمعیتی معادل ۴۵ هزار نفر به‌صورت مستمر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی را دنبال می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha