مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح یک کلینیک حقوق کودک در مشهد گفت: شناسایی و رسیدگی به نیازها و اولویتهای کودک باید به صورت جامع، همه جانبه و با وحدت نظر میان متولیان پیگیری شود.
مسعود فیروزی افزود: یکی از مشکلات موجود در مواجهه با کودک، حقوق و مسایل مربوط به آن نگاه هر دستگاه و مجموعه به صورت انفرادی و تک بعدی به کودک است به عنوان مثال نگاه به نیاز کودک صرفا از یک جنبه به خصوص مانند خانواده، آموزش، نیازهای عاطفی و غیره راهگشا نیست.
وی ادامه داد: کار در حوزه کودک با توجه به پیچیدگی موجود در کودک و ابعاد متعدد و ضروری نیازهای وی باید به صورت همه جانبه و به دور از هرگونه نگاه تک بعدی باشد.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به راه اندازی این کلینیک توسط شبکه سازمان مردم نهاد مراکز غیرانتفاعی شبه خانواده خراسان رضوی گفت: حضور و فعالیت شبکهها و سازمانهای مردم نهاد در حوزه کودک میتواند علاوه بر پیگیری حقوق حقه کودکان،خلاء موجود در حوزه آموزش و آگاهی سازی را هم پرکند.
فیروزی افزود: هم اکنون ۹۲مرکز با عنوان "خانه فرزندان" در خراسان رضوی فعالیت دارد که حدود ۲ هزار کودک را در خود جای داده است که تلاش شده در این مراکز به ابعاد متفاوت زندگی این کودکان رسیدگی شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به این که حقوق کودکان حتی در قبل از تولد و دوران جنینی باید موردتوجه والدین و خانواده ها قرار گیرد گفت: هر کودک حق دارد در فضا و محیط خانواده در فضایی مملو از خوشبختی و آرامش رشد و تربیت یابد.
قاسمعلی خدابنده افزود: خوشبختانه درحوزه آموزش با توجه عالی به اصل عدالت محوری طی چهاردهه گذشته از انقلاب اسلامی تلاش های موفقیت آمیزی انجام شده و موفقیت فراوانی در برخورداری از آموزش در مناطق مختلف کشور رقم خورده است.
وی ادامه داد: در حوزه آموزش با چند دسته از کودکان مواجه هستیم که عبارتند از کودکان عادی، کودکان دارای معلولیت،کودکان تحت پوشش نهادهای حمایتی، کودکان بازمانده از تحصیل و در هر یک از این بخشها تلاشهای فراوان و شایستهای برای قرارگرفتن کودکان زیر پوشش آموزش و برخورداری از تعلیم و تربیت انجام شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با نگرانکننده دانستن شمار کودکان بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی بدون ذکر آمار افزود: در حال حاضر ۵۲۰ مدرسه عشایری و ۴۵۰ آموزشگاه شبانهروزی در استان در کنار مدارس عادی و استثنایی در زمینه تحصیل دانش آموزان مناطق دور افتاده فعالیت می کنند.
خدابنده افزود: طی ایام شیوع کرونا و با هدف افزایش آموزشهای مجازی ۲ هزار و ۷۰ مدرسه فاقد اینترنت در استان به این امکان مجهز شدند و بیش از۱۳ هزار تبلت و گوشی هوشمند بین دانش آموزان نیازمند توزیع شد.
نظر شما