۱۱ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۰۵
کد خبرنگار: 2108
کد خبر: 84563503
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قومیت گرایی در جهان اسلام جایگاه ندارد

سنندج- ایرنا- دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینگه یکی از افتخارات ایران وجود قومیت‌های مختلف در کنار همدیگر است گفت: قومیت و ملی گرایی در اسلام محکوم است و وجود قومیت‌های مختلف نشان از تکثر فرهنگی و تکثر ارزش‌ها است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری شامگاه پنجشنبه در نشست با روحانیون و ماموستایان دینی شهرستان بانه با بیان اینکه کلمه امت واحده در قرآن کریم ۹ بار تکرار شده اظهار داشت: باید در رفتار و سبک زندگیمان باید برای همدیگر دلسوزی کنیم چراکه در دین اسلام قومیت گرایی معیار برتری نیست و مشکلات و شادیها باید برای همه یکسان باشد.

وی ادامه داد: تردد کردن و نفی قومیت های دیگر خلاف اسلام است و ارزش اصلی در قرآن تقوا و عمل صالح است و ضمن حفظ ارزشهای قومیتی همه باید به  سمت ارزشهای اصیل اسلامی حرکت کنیم و همه بعد از تقوا اخوت و برادری را برقرار و حفظ کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: مردم کردستان بیش از ۴۰ سال مرزبان نظام جمهوری اسلامی هستند و از مرزها در مقابل تهاجم دشمنان دفاع می کنند و علاوه براین مردم این استان مردمانی شهید پرور و عالم پرور هستند که جای افتخار است ماموستا عبدالرحمان خدایی امام جمعه بانه عضو از شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با اشاره به اینکه برهمه ما واجب است که طالب علم باشیم و بخشی از ساعت روز را به مطالعه اختصاص دهیم ادامه داد: این درسی است که ماموستایان بزرگ به ما دادند و یکی دیگر از درسهای این بزرگان ساده زیستی است.

وی اضافه کرد: امت واحده یعنی امتی که جنگ، ترور،تبعیض، تکبیر و تناضع در آن نیست و اگر امروز در جهان اسلام این ناامنی ها دیده می شود از بیرون به دنیای اسلام وارد می شود بویژه در ایران این امور زاییده داخل کشور نیست و همه منشاء خارجی و گاهی هم منشاء جهالت داخلی دارد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه در جهان اسلام باید هم افزایی را بیشتر کنیم افزود: باید همه ارزشها را در کنار همدیگر قرار دهیم و در امنیت هم افزا شویم.

وی ادامه داد: در کشورهای اسلامی قومیت باید کمک کند که امنیت جهان اسلام افزایش یابد چراکه امنیت بعد از دولت دومین ارزش حاکمیتی است که باید دولت مقتدر و به اراده مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه امت واحده امتی است که فقیر در آن نباشد که ما در این زمینه تاکنون موفق نبودیم اظهار داشت: این یک نقیصه است که دولت ها باید همت کنند و فاصله طبقاتی جامعه را کاهش دهند و شاهد افزایش فاصله طبقاتی نباشیم.

حجت الاسلام شهریاری هم افزایی در عدالت را نیز یکی دیگر از ارزشهای اسلام عنوان کرد و گفت: باید از فساد، تبعیض، رانت و رشوه جلوگیری کنیم و دولت مردان باید از انتصابات فامیلی و قومیتی ممانعت کنند و معیار گزینش باید شایستگی افراد باشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: یکی از راه‌هایی که امت واحده را تکثیر می کند هم افزایی نسبت به خدمات رسانی مشترک است و مرواده فرهنگی و خانوادگی ارزش اسلامی است.

وی یاد آور شد: اگر در داخل کشور ناامنی هایی وجود دارد نشان می دهد که علما در این زمینه کم کاری کردند و نتوانستیم دانش قرآنی را به خوبی منتقل کنیم و دشمنان از جهالت برخی استفاده کرده و آن را بستری برای ایجاد جنگ، ترور، تکبیر، نزاع و تبعیض قرار دادند.

ماموستایان دینی اتحاد را در رفتار و عملکرد خود معنا کردند

فرماندار شهرستان بانه هم گفت: ماموستایان دینی در کلام، رفتار و عملکرد خود اتحاد را معنا کردند و برای رسیدن به هدف از جان خود مایه می گذارند.

  اسماعیل رستم اظهار داشت: ماموستایان دینی به لحاظ اقتصادی در شرای بسیار سختی قرار دارند اما کرامت و شخصیت خود را به هیچ چیزی عوض نکردند که مایه افتخار هستند.

وی با بیان اینکه مرزداران بانه حافظان خوبی برای مرزهای انقلاب اسلامی هستند اضافه کرد: شهرستان بانه قدمگاه شهدا است و وجود بیش از ۲ هزار شهید، آزاده و جانباز نشان از وفاداری این مردم به انقلاب و رهبری است.

رستم پور گفت: علارغم مشکلات و نارسایی هایی در زمینه های مختلف داریم، امنیت مثال زدنی در این منطقه حاکم است که این امنیت با تلاش مردم مرزدار بانه ایجاد شده است.

مردم بانه مرزداران امین هستند

رییس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان بانه نیز گفت:مردم بانه مرزداران امینی هستند که به انقلاب و رهبر انقلاب وفادار ماندند و از این مرز و بوم در برابر هر گونه تهاجمی جانانه دفاع می کنند.

حجت الاسلام عابد نقیبی ادامه داد: وجود خانواده های شهدا گویای این واقعیت است روحانیون اهل سنت از ابتدای انقلاب به ندای بنیانگذار انقلاب لبیک گفتند و اولین کاروانی بودند که با با رهبر کبیر انقلاب اسلامی بیعت کردند که نشان از وفاداری مردم و روحانیون کردستان نسبت به انقلاب اسلامی و رهبری است.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام بعد از دعوت مردم به یکتاپرستی مردم را به اخوت و برادری دعوت کرد افزود: ندای وحدت در بین اهل بیت پیامبر اسلام عاملی برای همبستگی بیشتر در بین مسلمانان و پیروزی آنان بر افکار کفر شد.

حجت الاسلام نقیبی اضافه کرد: کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی و همایش های وحدت در نظام جمهوری اسلامی تاثیر به سزایی در وحدت جهان اسلام دارد و انقلاب اسلامی ایران نخستین کشوری بوده که ندای وحدت امت اسلامی را به مسلمانان جهان توصیه کرد.

وی گفت: انقلاب اسلامی بدون توجه به مساله به اینکه مسلمانان پیرو کدام مذهب اسلامی هستند از آنها دفاع می کند و انقلاب اسلامی و اندیشه های امام راحل (ره) بزرگترین کمک به موفقیت مسلمان در برابر کفر جهانی است.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha