مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۸:۲۵
کد خبر: 84564353
مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

سنندج - ایرنا - سفر سه روزه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به کردستان و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی، مهار آتش سوزی تالاب زریبار مریوان از جمله مهمترین رویدادهای استان کردستان در هفته گذشته بود.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روز چهارشنبه به استان کردستان سفر کرد و با طلاب، روحانیون و شخصیت‌های برجسته کردستان، نماینده ولی فقیه در کردستان و استاندار این استان دیدار کرد.

همچنین دیدار با خانواده شهید ماموستا شیخ‌الاسلام در شهرستان سقز، شرکت در شورای فرهنگی شهرستان سقز و بانه، دیدار با ماموستا خدایی امام جمعه بانه، تجلیل از خانواده شهدا و حضور در برنامه زنده سیمای استان کردستان است بخشی از برنامه های دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود.

دیدار با خانواده ماموستایان مرحوم مصطفی مصطفوی، سیدحسام‌الدین مجتهدی و سید محمد حسینی، بازدید از کتابخانه امام خامنه‌ای، نشست با فرماندار، طلاب و روحانیون کامیاران، بازدید از مدرسه علوم دینی امام باقر(ع) و دیدار با طلاب و مدرسان از برنامه‌های دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سومین روز سفر خود به کردستان بود.

اقوام با حفظ هویت ملی عامل امنیت کشور هستند

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در حاشیه آیین ادای احترام به مقام شامخ شهدا در بهشت محمدی سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشور ما یک کشور چند قومیتی است و اقوام با حفظ هویت قومی خود به هویت ملی هم پایبند هستند و همین عامل امنیت کشور است.

 حجت‌الاسلام حمید شهریاری گفت: ایران کشوری دارای اقوام و فرهنگ های متنوع است و همین تنوع همراه با حفظ هویت ملی، ظرفیتی برای تقویت انسجام و وحدت بین مردم است.

وی با اشاره به اهداف سفر سه روزه خود به کردستان، اضافه کرد: اعلام اخوت و برادری و اعتصام به حبل الهی که دستورات الهی است، مهمترین هدفی است که در این سفر دنبال می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: توسعه همدلی و همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب با علمای اهل سنت و بازبینی کارها و اقدامات انجام گرفته برای طلاب و مردم استان و نیز تقویت حس اخوت بین اهل سنت و تشیع از دیگر اهداف این سفر است.

تقریب و همدلی بین تسنن و تشیع به معنای واقعی در کردستان وجود دارد

نماینده ولی فقیه در کردستان هم گفت: از دیرباز تقریب و همدلی و اتحاد بین اهل تسنن و تشیع در استان به معنای واقعی کلمه وجود داشته و اکنون نیز این مهم برقرار است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی اظهار داشت: ۸۰ درصد مردم کردستان اهل تسنن هستند و اهل سنت و شیعه در کنار هم با انسجام و وحدت زندگی می‌کنند و همه شیفتگان اهل بیت هستند. 

وی بر لزوم حفظ وحدت و تقریب بین مذاهب استان تاکید و اضافه کرد: با وجود وحدت و یکدلی بین اهل سنت و تشیع در استان، دشمن توان عملی کردن فتنه و توطئه های خود را نخواهد داشت، همچنانکه تاکنون نیز موفق به این کار نشده است.

نماینده ولی فقیه در کردستان به وجود مدیران دلسوز و فرهنگی در استان اشاره کرد و گفت: نوعی انس و همدلی در تمام بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی و مراکز فرهنگی و دانشگاهی وجود دارد که برای خدمت به مردم و توسعه استان تلاش می‌کنند. 

حجت‌الاسلام پورذهبی با اشاره به اینکه بیش از چهار هزار طلبه و روحانی در کردستان فعالیت دارند که سه هزار و ۷۰۰ نفر تسنن و ۴۰۰ نفر تشیع هستند، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ مسجد اهل سنت و ۴۰۰ مسجد اهل تشیع در کردستان وجود دارد که نشان از دیندار بودن مردم استان است.

وی کردستان را استانی فرهنگی نام برد و اظهار داشت: بیش از ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان مشغول به تحصیل هستند و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ عضو هیات علمی داریم.

سرمایه گذاری فرهنگی در کردستان متناسب با زیست بوم منطقه باشد

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

 همچنین در این هفته مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور به کردستان سفر کرد و در نشست با مسوولان واحدهای تخصصی حوزه هنری استان کردستان در سنندج گفت: سرمایه گذاری فرهنگی و هنری در کردستان باید متناسب با زیست بوم خود استان صورت گیرد.

میلاد عرفان پور اظهار داشت: کردستان دارای ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منحصر بفردی در بخش‌های مختلف از جمله فرهنگ و هنر است، بر همین اساس، میزان علاقه مردم این استان به مباحث فرهنگی بالا است و در نتیجه کار فرهنگی و هنری در استان دارای ظرافت‌ها و ویژگی‌های خاصی است.

وی افزود: در چند سال اخیر حوزه هنری استان کردستان به محوری برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری تبدیل شده و این مهم را می‌توان در خروجی تولیدات و رویدادهای برگزار شده به خوبی مشاهده کرد.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه باید شناسایی، رشد و پرورش استعدادهای هنری در این استان با جدیت بیشتری دنبال شود، افزود: حوزه هنری در سراسر کشور در رویکرد جدید فعالیت‌های خود توجهی ویژه به این مهم دارد و بدون شک حوزه هنری کردستان هم در این زمینه باید پیشگام باشد و البته فعالیت‌های بسیار خوبی نیز در این راستا آغاز شده است.

وی با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی و هنری در کردستان متناسب با زیست بوم خود منطقه باشد، یادآور شد: کردستان دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای خاصی است و باید برای بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها، زیست بوم خود استان نیز مورد توجه قرار گیرد

توسعه راه‌های کردستان به بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

 مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در گفت و گو با خبرگاران گفت: برای توسعه زیرساخت‌های راه در استان ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال از منابع مختلف در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده که تاکنون حدود ۶۲۴ میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

عرفان مرادی اظهار داشت: این میزان اعتبار پیش‌بینی شده از محل منابع ملی، استانی و سایر ردیف‌ها در طرح‌های در دست اجرای این استان هزینه می‌شود.

وی افزود: عمده طرح‌های هدف این اعتبارات شامل کریدر بزرگراهی غرب کشور (بزرگراه کرمانشاه - میاندوآب)، جاده مریوان - سنندج، طرح چهار خطه کردن گردنه صلوات آباد (محور سنندج – همدان)،احداث چهار خطه بیجار-دیواندره و چهارخطه سقز-بانه است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان به طرح کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان گفت: بزرگراه کرمانشاه- میاندوآب بخشی از کریدور بزرگراهی غرب کشور بوده که از ۴۱۶ کیلومتر طول این بزرگراه حدود ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان واقع شده و اکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۵ کیلومتر از این مسیر در کردستان زیربار ترافیک رفته است، اضافه کرد: طول کلی کریدور بزرگراهی غرب کشور یک هزار و ۳۲۸ کیلومتر است که پنج استان غرب کشور را در بر می‌گیرد.

۲ موزه جدید در سنندج راه‌اندازی می‌شود

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در پی رایزنی‌های صورت گرفته با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، مسجد دارالاحسان به "موزه مسجد" و کلیسای تاریخی سنندج به "موزه کلیسا" تبدیل می‌شوند.

یعقوب گویلیان اظهار داشت: کردستان یکی از استان‌های تاریخی کشور بوده که بناهای متعددی را در زمینه‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی را در دل خود جای‌ داده است.

وی افزود: مسجد-مدرسه دارالاحسان و کلیسای تاریخی شهر سنندج جزء یکی از مهمترین ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این شهر به شمار می روند، اما هنوز از ظرفیت‌های آنها برای گردشگری پایدار شهری در زمینه مذهبی و فرهنگی به خوبی استفاده نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: مفهوم موزه امروزه بسیار وسیع و متنوع شده و مفهوم موزه کلاسیک به معنی جایی که فقط محل نمایش اشیاء و اقلام تاریخی است، جای خود را به گستره‌ای متنوع از کارکرد موزه‌های نوین مانند موزه های تخصصی، اکو موزه، موزه فضای باز و زنده داده است.

وی اضافه کرد: یکی از انواع این موزه‌ها، "موزه بنا" است که امکان حفاظت و بازدید عمومی برای معرفی بناهای شاخص و باارزش را ایجاد می کند و به فراخور می‌توان موزه‌ها و گالری‌های ثابت و یا موقت هنری و تاریخی را در آن برپا کرد.

۸۷ درصد دانش‌آموزان کردستانی واکسن کرونا دریافت کردند

 معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان گفت: از مجموع ۱۲۷ هزار و ۵۴۳ دانش‌آموز مشمول طرح واکسیناسیون کرونا در استان، ۱۱۰ هزار و ۹۸۵ نفر معادل ۸۷ درصد دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

افشین خوشگوار یادآور شد: برای واکسیناسیون دانش‌آموزان استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان ۵۴ پایگاه تجمیعی و اختصاصی در سطح استان پیش بینی شد و دانش‌آموزان در مرحله اول واکسیناسیون به همراه والدین و به صورت مدرسه‌ای و نوبت‌بندی شده، با حضور در مراکز اقدام به تزریق واکسن کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مراکز اختصاصی آموزش و پرورش فعال نیستند و واکسیناسیون دانش‌آموزان مانند سایر اقشار در مراکز تجمیعی و سایر مراکز علوم پزشکی انجام می‌شود گفت: تا کنون از ۱۲۷ هزار و ۵۴۳ نفر جامعه هدف ما ۱۱۰ هزار و ۹۸۵ نفر دُز اول واکسن را تزریق کرده‌اند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: همچنین ۷۰ هزار و ۲۵۱ نفر از دانش‌آموزان در این مدت موفق به دریافت دُز دوم واکسن شده‌اند، ضمن اینکه دانش‌آموزان شهرستان‌های بیجار و قروه بیشترین استقبال را از واکسن داشته و شهرستان های مریوان، بانه و سنندج نیز استقبال کمتری داشته اند.

 خدمات نظام در منطقه هورامان ارزشمند است

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

نماینده ولی فقیه در استان کردستان  به هورامان سفر کرد و در دیدار با مردم منطقه هورامان تخت در مسجد جامع این شهر گفت: خدماتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در منطقه صعب العبور هورامان انجام داده بسیار ارزشمند و قابل ستودنی است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی افزود: خدماتی که در این منطقه انجام شده بسیار ارزشمند و قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

وی افزود: به برکت نظام و انقلاب اسلامی خدمات و امکانات از قبیل آب، برق، گاز، تلفن و مدرسه و بهداشت و درمان در منطقه هورامان که منطقه ای سخت و صعب العبور است و قبل از انقلاب اصلا به آن توجهی نمی شد در اختیار مردم قرار داده شده است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان یادآور شد: نجابت، اخلاص و ایثار مردم منطقه اورامان زبانزد عام و خاص است و به ایثار، فداکاری، معرفت، معنویت، علم و عرفان مشهور هستند.

وی با بیان اینکه امروز در مکان مقدس و شریفی حضور داشتیم که مقبره امامزاده پیرشالیار از نوادگان امام جعفر صادق(ع) در این شهر است، افزود: این امام همام فرموده که انسان برای ماندن در کنار یکدیگر انصاف را رعایت و ضمن مهربانی، نسبت به موفقیت‌های هم حسادت نکند.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با تاکید بر اینکه در مقابل بدی‌ها، خوبی‌ها را نیز ببینیم، گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات زیادی از جمله برق، گاز، آب، جاده و ... در این منطقه برای مردم فراهم کرده و مشکلات کنونی هم با همراهی مردم رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اقدمات خوبی از جمله ثبت جهانی اورامان در این منطقه انجام شده است، افزود: مسجد اورامان از زیباترین مساجد کردستان بوده و مردمان این دیار مخلص، دارای نجابت، اهل ایثار، فداکاری، معرفت، معنویت، علم و عرفان هستند.

۵۲۱ مترمکعب چوب قاچاق در کردستان کشف شد

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

همچنین در این هفته، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به خبرنگار ایرنا گفت: امسال ۵۲۱ مترمکعب چوب قاچاق در استان کشف و ضبط و ۱۳۰ فقره پرونده برای متخلفان تشکیل شده است.

سعدی نقشبندی با بیان اینکه پارسال ۹۳ فقره پرونده قاچاق چوب در مراجع قضایی استان برای متخلفان تشکیل شد، اضافه کرد: ۵۲۵ مترمکعب چوب قاچاق و سه هزار و ۱۲۹ کیلوگرم زغال سال گذشته در استان کشف و ضبط شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه سودجویان با آتش زدن جنگل ها و عرصه های طبیعی، زمینه را برای سواستفاده های بعدی نظیر تخریب، تصرف و قاچاق را فراهم می کنند، افزود: براساس بخشنامه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مناطقی که درگیر حریق شده اند دیگر قابل واگذاری نیستند و طرح های منابع طبیعی مانند توسعه جنگل و غنی سازی بذر کاری مرتع و جنگل در آن اجرا می شود.

وی اضافه کرد: امسال ۲ هزار و ۶۷۹ هکتار از عرصه های طبیعی استان در ۱۵۷ فقره آتش سوزی درگیر حریق شد که ۱۰۷ فقره  از این آتش سوزی‌ها در ۲ هزار و ۱۰۲ هکتار جنگل، ۴۲ فقره به مساحت ۴۴۹ هکتار در مراتع، هفت فقره در ۱۲۷ هکتار اراضی جنگلی و یک فقره به مساحت ۰.۳۵ هکتار در جنگل های دست کاشت روی داده است.

امسال ۶ کردستانی اهدا عضو کردند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با اهدای اعضای بدن یک جوان ۱۸ ساله سقزی، تعداد بیماران اهدا کننده عضو در استان در سال جاری به ۶ نفر رسید.

دکتر صدیق جدیدالاسلامی اظهار داشت: آخرین مورد اهدای عضو مربوط به جوانی ۱۸ ساله و قهرمان رزمی کار به نام «سیوان آذرپور» اهل صاحب از توابع سقز بود که ۳۰ آبان سال جاری دچار ضایعه مغزی و بعد از سه روز کما در بیمارستان شفای سقز به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شد.

وی با اشاره به روند اهدای عضو این قهرمان رزمی کار اضافه کرد: مرگ مغزی این بیمار با وجود تلاش زیاد پزشکان و کادر درمان، با نظر کمیسیون پزشکی به صورت قطعی اعلام شد، پیکر این جوان سقزی با رضایت خانواده اش برای اهدای عضو به بیمارستان سینا در تهران منتقل شد و ۶ عضو اصلی بدن وی به بیماران نیازمند پیوند عضو اهدا شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه اهدای عضو بیماران مرگ مغزی نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده در جامعه است، ادامه داد: هنوز بسیاری از خانواده‌ها نسبت به اهدای عضو بیمار خود تمایلی ندارند و این در حالی است که بیمار مرگ مغزی، دیگر به زندگی بر نمی‌گردد.

۲۵۰ میلیارد ریال طرح با مشارکت خیران کردستانی در دست اجرا است

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت کردستان با یاداوری اینکه ۶۵ طرح در ۱۰ سال گذشته در استان توسط خیرین سلامت اجرا شده است گفت: ۱۲ طرح دیگر نیز با ۲۵۰ میلیارد ریال کمک در دست ساخت است و بخشی از آن تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

مهدی علی مسیمر با بیان اینکه بضاعت مردم کردستان به دلیل محدودیت های اقتصادی، در مقایسه با دیگر نقاط کمتر است اظهار داشت: با این حال مردم استان در مقابله با کرونا خوش درخشیدند و اگر کمکهای مردمی نبود آسیبهای کرونا بیشتر می شد.

وی افزود: خیرین سلامت افزون بر ۱۹۰ میلیارد ریال به بخش های مختلف کمک کرده اند که شامل تجهیزات،  اقلام بهداشتی و بسته‌های معیشتی است علاوه بر این، خیرین کردستانی در ساخت پروژه های بهداشتی و درمانی هم پشتیبان درمان بوده اند.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت کردستان  گفت: در بحران کرونا خلایی برای بیماران نیازمند به دریافت خدمات مطلوب ایجاد شد و خیرین با تامین دستگاه های اکسیژن ساز توانستند به نیاز وسیع بیمارستان ها به این تجهیزات پاسخگو باشند.

مسیمر افزود: خیرین در چهار شهرستان استان، بخش های تنفسی و یا کمک تنفسی را ساخته و یا در حال ساخت دارند که این بخش در مریوان با صرف ۲۰ میلیارد ریال کمک خیرین در آستانه بهره برداری است.

شناسایی سرمایه‌های انسانی و بکارگیری جوانان از اولویت‌ها است

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

استاندار کردستان با حضور در برنامه رویداد در سیمای مرکز کردستان به مردم کردستان گفت: اولویت ما در استان، شناسایی سرمایه های انسانی و نخبگان جوان بومی و استفاده از ظرفیت آنان در راستای توسعه منطقه است.

 اسماعیل زارعی کوشا اضافه کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما استفاده از سرمایه‌های بسیار ارزشمند انسانی است که نباید نادیده گرفته شود، چراکه با بهره‌گیری از این پتانسیل می‌توان مسیر توسعه را به سرعت طی کرد.

وی با بیان اینکه امیدواریم به سمتی برویم که از جوانان بیشتر استفاده کنیم، اضافه کرد: وقتی که مسوولیتی به جوانان سپرده می‌شود، آنان با انگیزه‌ای مضاعف سعی می‌کنند خود را اثبات کنند و در راه موفقیت قدم بردارند، بنابراین استفاده از ظرفیت قشر جوان در پست‌های مدیریتی ضروری است.

استاندار کردستان ضمن تقدیر از استاندار پیشین و قابل تحسین بودن اقدامات وی، افزود: امروز وظیفه ما این است که نارسایی‌ها، مشکلات و وضعیت موجود را شناسایی و تجزیه و تحلیل و براساس آن برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

زارعی کوشا به بخش اقتصاد و اهمیت این حوزه اشاره داشت و گفت: اولویت ما در دولت سیزدهم، فعال کردن ظرفیت‌ها و استعدادهای در حوزه های مختلف به ویژه اقتصاد است، چراکه دشمن، ناجوانمردانه عرصه اقتصاد ما را هدف قرار داده است و تلاش دارد با تحریم‌های موجود، مانع پیشرفت کشور شود.

وی با بیان اینکه در کنار آن، تحریم‌های داخلی نیز مانع پیشرفت اقتصادی در کشور شده و این موضوع در کردستان مصداق دارد، ادامه داد: در حوزه صنعت و معدن، کردستان از لحاظ داشتن منابع معدنی جزو استان های پیشتاز است که اگر بتوانیم اکتشافات و تولیدات و در بخش معدن زنجیره ارزش را تکمیل کنیم، اشتغال رونق خواهد گرفت.

استاندار کردستان تاکید کرد: چاره ای نداریم، جز اینکه ریشه های توقف و عقب گرد صنعت را شناسایی کنیم که تا حدودی این کار انجام شده است و رئوس کلی حرکت را تبیین کردیم و نگاه‌ها را به این حوزه باید تغییر دهیم.

۲۷۴ دستگاه ماینر قاچاق در مریوان کشف شد

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

 از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷۴ دستگاه استخراج رمز ارز (تولید ارز دیجیتال) از سودجویان و متخلفان در این شهرستان کشف و ضبط شده است نیز خبری از شهرستان مریوان است که مسوول روابط عمومی شرکت برق شهرستان مریوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت.

محمد عباسی اظهار داشت: نیروهای مدیریت شرکت برق شهرستان مریوان در روزهای اخیر موفق شدند ۴۱ دستگاه ماینر فعال غیرمجاز را از سودجویان و متخلفان کشف و ضبط کنند که با احتساب این تعداد، مجموع ماینرهای فعال قاچاق و غیرمجاز کشف شده در این شهرستان از فروردین امسال تا پایان آبان ماه سال جاری به ۲۷۴ دستگاه افزایش یافته است.

وی یادآور شد:‌ ماینرهای کشف شده به صورت غیر قانونی به شبکه سراسری برق متصل بودند که نیروهای شرکت برق با مشاهده بار نامتعارف فازهای فیدرهای فشار ضعیف شهری حین بازرسی لوازم اندازه گیری و آمپراژ گیری، شناسایی و توقیف شدند.

سهم کردستان در طرح‌های ملی مسکن بیش از ۸۷ هزار واحد است

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: براساس برنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی و مطابق آخرین تغییرات، سهم استان کردستان در قالب طرح‌های اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در مجموع ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد مسکونی است.

مصطفی رضایی در باره ی این خبر بیشتر توضیح داده و یادرآور شد: در این راستا ثبت نام برای طرح اقدام ملی مسکن در سه نوبت انجام گرفت و ۱۲ هزار و ۵۰۰ متقاضی واجد شرایط تشخیص داده شدند و تامین زمین در حد ۵۰ درصد برای متقاضیان انجام شده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس در شهر سنندج مرکز استان نیز در مناطق مختلف اراضی لازم مد نظر قرار گرفته و افراد به ترتیب  وبر اساس زمان واریز وجه در پروژه‌های محتلف در حال جانمایی هستند.

وی افزود: برای طرح جهش تولید در استان کردستان مطابق برنامه ریزی انجام شده در گام اول در چهار شهر سقز، دیواندره، دهگلان و شهر جدید چناره، سامانه باز شده و ثبت نام متقاضیان در حال انجام است.

رضایی با اشاره به ثبت‌نام ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار در این طرح گفت: اعلام نهایی متقاضیان در این چهار شهر بعد از انجام بررسی مدارک و پایش های لازم انجام خواهد شد و در سایر شهرهای استان نیز به تناسب تولید زمین و مستند به مصوبات شورای مسکن استان در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در بازه‌های زمانی مختلف ثبت نام انجام خواهد شد.

وی به آخرین وضعیت مسکن مهر در استان نیز اشاره کرد و افزود: از مجموع واحدهای در تعهد استان، یک هزار و ۷۴ واحد باقی مانده که از این تعداد ۲۱۳ واحد خود مالک، ۱۲۱ واحد در قالب تعاونی و ۵۴۰ واحد نیز تفاهم نامه سه جانبه و ۲۰۰ واحد نیز دارای مشکل حقوقی است.

بلندترین درخت مازودار ایران در بانه ثبت ملی- طبیعی شد

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

بلندترین درخت مازودار ایران با ۱۹ متر طول و ۴۳۰ سال سن در روستای نژو بانه در فهرست آثار طبیعی- ملی کشور به عنوان بلندترین درخت ثبت شد.

 رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه در مراسم معرفی بلندترین درخت مازودار ایران گفت: این اقدامات گامی فرهنگ ساز در زمینه حفظ محیط زیست، توسعه گردشگری روستایی و معرفی روستاهای گردشگر پذیر است.

سعدالله رحیمی خواه آثار ثبت شده ملی- طبیعی را نماد و هویت فرهنگی و زیست محیطی بانه عنوان کرد و افزود: این درخت ۱۹ متر طول، ۲۰۲ متر مربع تاج پوشش، ۱۶ متر طول تاج، ۱۲ متر عرض تاج و ۴۳۰ سال عمر دارد که به عنوان بلندترین درخت مازودار کشور با شماره ۶۹۳ در فهرست آثار طبیعی- ملی کشور ثبت شد.

وی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه نمی دهند که اکوسیستم و اکوتوریسم منطقه از بین برود و این آثار ملی طبیعی یکی از جاذبه های مهم گردشگری منطقه است که باید حفظ شود و در پرونده های تخلفات محیط زیستی این سازمان هم یکی از شاکی ها است.

قرارداد طرح جهش تولید با بیش از ۳ هزار کشاورز کردستانی منعقد شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در پنجمین جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان گفت: تاکنون با سه هزارو ۶۷۲ نفر از کشاورزان استان در قالب طرح جهش تولید عقد قراداد شده است.

محمد فرید سپری با بیان اینکه ۱۸درصد طرح جهش تولید کشور در کردستان اجرا می شود، اظهار داشت: این طرح با محوریت توسعه کشاورزی حفاظتی در استان اجرا می شود که در سال جاری تاکنون ۱۴ هزار و ۳۵۸ هکتار به صورت کشت مستقیم و بدون شخم در استان انجام شده است.

وی اضافه کرد: طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور از سال گذشته در ۶ استان به طور محدود آغاز شد و امسال در گام دوم این طرح با همراهی و پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در ۱۵ استان دیم‌خیز به اجرا درآمده است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برای اجرای کشاورزی حفاظتی در اکثر اراضی استان زدن زیرشکن لازم بوده و باید کشاورزان قبل از کشت محصول اقدام به زدن زیرشکن کنند.

وی با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی یکساله در قالب طرح جهش تولیدکشت می شود، گفت:د با توجه به ظرفیت استان در کشت گیاهان دارویی ستاد فرمان اجرایی امام(ره) در قالب طرح جهش تولید با همکاری سازمان جهاد کشاورزی از کشت گیاهان دارویی حمایت می کند.

هفت هزار و  ۸۷۷ مورد بازرسی طرح طاها در بازار کردستان انجام شد

مدیرکل استاندارد استان کردستان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون در اجرای طرح طاها هفت هزار و ۸۷۷ بازرسی از سطح بازار استان توسط کارشناسان این اداره‌کل انجام شده است.

ژیلا یزدانی به خبرنگار ما در سنندج گفت: در راستای اجرای طرح طاها (طرح اجرای هماهنگ استاندارد) سازمان ملی استاندارد با بازرسی و نمونه‌برداری از کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری از بازار، کیفیت محصولات را نه فقط در واحدهای تولیدی بلکه با خرید نمونه از بازار کنترل و یکنواختی آن را مورد آزمون و ارزیابی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون اداره‌ کل استاندارد کردستان هفت هزار و ۸۷۷ بازرسی از سطح بازار انجام داده و ۱۸۹ نمونه را آزمون کرده است، اضافه کرد: از فروردین ماه امسال تا پایان آبان ماه جاری نیز ۲۸۱ گشت مشترک توسط این اداره‌کل و دستگاه‌های اجرایی ذیربط انجام شده است.

مدیرکل استاندارد استان کردستان افزود: به منظور اثر بخشی بیشتر اقدامات با مشارکت سایر ادارات هم چون تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی استان اقدام به برگزاری گشت‌های مشترک بازرسی و نظارت واحدهای تولیدی، خدماتی و بازار در بیشتر زمینه‌ها می‌کنیم.

آتش‌سوزی نیزارهای تالاب زریبار مریوان مهار شد

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

آتش‌سوزی نیزارهای تالاب بین المللی زریبار از بعدظهر چهارشنبه آغاز شده بود و خوشبختانه روز پنجشنبه بعد از ۱۴ ساعت مهار و در این حادثه بیش از ۲۸۰ هکتار از نیزارهای این تالاب طعمه حریق شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: وزش شدید باد باعث شد اطفای حریق در این تالاب علی رغم حضور و همکاری بسیاری از ارگان‌ها و فعالان محیط زیست تا ساعت سه بامداد امروز به طول انجامید.

شهاب محمدی با اعلام اینکه براساس برآورد اولیه انجام شده حدود ۲۸۰ هکتار از نیزارهای تالاب زریبار طعمه حریق شد، اضافه کرد: همکاران محیط زیست مریوان به بررسی بیشتر حجم خسارت وارد شده ناشی از این آتش سوزی می پردازند و اطلاعات دقیق تری را جمع آوری می کنند و سپس آن را به اطلاع مردم می رسانند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان یادآور شد: جای بسی تاسف است هنوز باورهای اشتباهی در بین مردم منطقه مبنی بر اینکه نیزارها عامل نابودی تالاب هستند رواج دارد در حالی که نیزارها مهمترین زیستگاه گونه های جانوری به ویژه پرندگان است.

پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس در کردستان آغاز شد

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس با حضور اقشار مختلف مردم، طبیعت‌ دوستان و مسوولان استان به صورت نمادین در دامنه کوه آبیدر سنندج (خضرزنده) و همچنین در سایر شهرستان های کردستان نیز این مراسم با حضور همیاران طبیعت برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: دوستداران طبیعت در ۶ شهرستان جنگلی استان در راستای احیا جنگل‌های زاگرس در پویش مردمی و بذرکاری جنگل ها مشارکت خواهند کرد.

سعدی نقشبندی با بیان اینکه این طرح به صورت همزمان در ۱۱ استان زاگرس نشین اجرا می شود و سهم کردستان ۶۵ هکتار است، افزود: در مسیرهای ورودی با مناطق جنگلی و مستعد احیا پایگاه ثابت مستقر می شود و بذر مورد نیاز شامل بلوط، بادام و ارغوان در اختیار دوستداران طبیعت قرار می گیرد.

وی گفت: شهرستان بانه در پارک جنگلی کوپیچ، شهرستان مریوان در روستای موسک، شهرستان سقز گردنه محمود آباد، شهر سنندج پارگ جنگلی آبیدر بزرگ ، کامیاران روستای پشته و سروآباد بالا میزبان پویش مردمی بذرکاری برای احیا جنگل های زاگرس هستند که از امروز آغاز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه مساحت در نظر گرفته شده برای استان ۶۵ هکتار است، افزود: بذر کاری در این پویش محدود به مهلت خاصی نیست و امسال تا پایان فصل، بذرکاری ادامه خواهد داشت و برای تداوم پویش در سالهای آینده برنامه ریزی های انجام شده است.

استاندار: مردم اصلی‌ترین منبع توسعه و پیشرفت کردستان هستند

 استاندار کردستان در همایش طلاب، روحانیون، نخبگان حوزه و دانشگاه و بانوان فرهیخته کردستان با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: مردم کردستان اصلی‌ترین منبع پیشرفت و تعالی هستند که لازمه حرکت به سمت افق توسعه‌ای استان نیازمند همراهی و همدلی همگانی است.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: کردستان باید به الگوی پیشرفت و تعالی جهان اسلام تبدیل شود که این مهم با مشارکت علمایی میسر است که بدون چشمداشت در تمام مناطق استان به ترویج و تبلیغ دین مشغول هستند.
وی با بیان اینکه تلاش دولت سیزدهم رساندن کردستان به جایگاه واقعی و در شان مردم آن است از علما و روحانیون استان خواست تا دست خادمان مردم را بگیرند و زمینه‌ساز ارایه خدمت ماندگار به مردم شوند.

بانوی کردستانی به اردوی تیم ملی فوتبال بزرگسالان دعوت شد

 بر اساس گزارش فدراسیون فوتبال "زهره جلالی" بانوی فوتبالیست کردستانی در لیست نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتبال بزرگسالان کشور قرار گرفت.

اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال بانوان بزرگسال کشورمان از ۱۱ تا ۱۷ آذر سال جاری در مرکز ملی فوتبال برگزار می‌شود.

بر همین اساس مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان ۳۰ بازیکن را به این دوره از اردوی تیم ملی بانوان ایران دعوت کرده است.

نشت گاز امسال باعث ۱۶ مورد حریق و انفجار در سنندج شد

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج گفت: امسال ۱۶ حادثه حریق و انفجار بر اثر نشت گاز در سطح شهر اتفاق افتاده و ۹ نفر از شهروندان نیز دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند.

صالح زندی یادآور شد: هر ساله شاهد حوادث ناشی از نشت گاز و جان باختن شهروندان در این گونه حوادث هستیم و با فرا رسیدن فصل سرما و عدم رعایت نکات ایمنی، این حوادث افزایش می‌یابد.

وی افزود: عدم رعایت نکات ایمنی و اقدام خودسرانه برخی شهروندان در انتقال گاز به اماکنی دیگر با شیلنگ و همچنین استفاده از لوازم غیراستاندارد از جمله مواردی است که باعث نشت گاز و بروز حادثه می‌شود.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج با بیان اینکه امسال همچنین ۱۹ مورد حریق پیک نیک و سیلندر در سطح شهر رخ داده است، به شهروندان توصیه کرد: در زمان نشت گاز ضمن حفظ خونسردی از قطع یا وصل کردن کلیدهای وسایل برقی خودداری کرده و کلید را در همان حال روشن یا خاموش باقی بگذارند، چراکه ممکن است باعث انفجار شود.

استاندار کردستان: مشکلات و دغدغه‌های معلولان پیگیری خواهد شد

روز 12 آذرماه هر سال بعنوان روز جهانی معلولین ثبت شده است و در گرامیداشت و آیین اهدای۱۰۰ دستگاه ویلچر برقی توسط خیر کردستانی به معلولان، اسماعیل زارعی کوشا اظهار داشت: جامعه معلولان دارای برخی نیازمندی‌ها و مشکلات مخصوص به خود هستند و ما حتما ارتباط خود را با این قشر از جامعه حفظ خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه جامعه معلولان را افرادی دارای روحیات بالای معنوی تشکیل می دهند و در میان آنان حافظان کل قرآن وجود دارد، افزود: داشتن روحیه معنوی از ویژگی‌های خاص معلولان به شمار می‌رود و ما نیز تا جایی که ممکن باشد در خدمت آنان خواهیم بود.

استاندار کردستان یادآور شد: در راستای تسریع در انجام امورات معلولان در استان هفته آینده مشاور امور معلولان خود را از میان خود آنان انتخاب و منصوب خواهم کرد.

وی اهدای ۱۰۰ دستگاه ویلچر برقی به ارزش بیش از سه و نیم میلیارد تومان توسط خیر کردستانی را ارزشمند و دارای اجر عظیم الهی دانست و گفت: خیرین همانند ستاره‌ای در آسمان می‌درخشند و اقدام آنان همواره شایسته تقدیر و قدردانی است.

شعار مجلس یازدهم حمایت از محرومین و مستضعفین است

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: شعار مجلس یازدهم از همان ابتدا حمایت از محرومین و مستضعفین بوده و جامعه معلولین نیز تحت همین شعار قرار گرفته‌اند.

محسن فتحی اظهار داشت: به عنوان نماینده مردم در خانه ملت و به عنوان یک قانونگدار، در حمایت از معلولان و توانجویان تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت و آنچه که برای حمایت از این قشر از لحاظ قانونگذاری و حسن اجرای قانون باشد پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم از همان شروع کار شعارش حمایت از محرومان و  مستضعفان بود و جامعه  معلولان هم تحت همین شعار قرار گرفت گفت: این شعار در سال ۱۴۰۰ و با افزایش بسته‌های حمایتی این قشر در نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) خود را نشان داد.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: با همکاری و هماهنگی سایر نمایندگان مردم در خانه ملت بودجه ۱۴۰۱ برای این قشر ویژه تر دیده شود و کارهای مثبتی برای حمایت از آنان انجام شود.

دشمن به دنبال ایجاد شکاف قومی و فرقه‌ای در ایران است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش از خطبه‌های نماز جمعه سنندج گفت: دشمن همواره به دنبال ایجاد شکاف بین اقوام و مذاهب اسلامی است اما آگاهی و مجاهدت مردم ایران به ویژه کُردها و اهل سنت، این توطئه آنان را ناکام گذاشته است.

حجت الاسلام حمید شهریاری تاکید کرد: دشمن در صدد است ملت ایران را نابود و بین اقوام و مذاهب اسلامی در کشورمان اختلاف فرقه ای، قومی، مذهبی و زبانی ایجاد کند، همان کاری که در جنگ جهانی دوم کرد.

وی اضافه کرد: در جنگ جهانی دوم ارتش انگلیس از جنوب و شوروی از شمال، ایران را سه پاره کردند، کاری که استکبار و کشورهای ظالم در حق ملت های ستمدیده انجام می‌دهد و امروز هم دشمن در ایران نقشه‌اش همین است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه پاره پاره کردن کشور سوریه از دیگر برنامه های دشمنان از جمله استکبار در چند سال اخیر بود، افزود: تمام جبهه ظلم دست به دست هم دادند به وسیله گروه‌های تکفیری، سوریه را نابود کنند که با مجاهدت نیروی مقاومت، از جمله سردار شهید قاسم سلیمانی موفق به این کار نشدند.

حجت الاسلام شهریاری هدف استکبار و رژیم صهیونیستی از ایجاد فتنه در سوریه، خلع سلاح و متوقف کردن حزب الله لبنان بود، ادامه داد: ایران اسلامی با حمایت از گروه های مقاومت در سوریه، مانع از عملی شدن نقشه های شوم دشمنان شد.

وی به حمایت از حماس و حوثی های یمن اشاره کرد و گفت: امروز استکبار توانایی کشیدن نقشه برای ایران و از جمله استان کردستان را ندارد و به ناچار به دنبال ایجاد شکاف در کشورهایی مثل عراق و یمن است.

مدال طلای مسابقات ملی مهارت به جوان سقزی رسید

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای سقز در این باره گفت: محمد ابراهیم نژاد، مهارت آموخته این شهرستان در رشته فناوری خودرو به مدال طلای مسابقات ملی مهارت دست یافت.

کاوه احمد زاده افزود: ابراهیم نژاد در نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت انتخابی مسابقات جهانی مهارت شانگهای سال ۲۰۲۲ که از ۶ تا ۱۰  آذر به میزبانی تهران و با حضور ۲۱ شرکت کننده برگزار شد، موفق شد با کسب ۷۳۷ امتیاز مدال طلای این دوره را کسب کند.

وی افزود: مسابقات ملی مهارت هر ساله در سه سطح شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می شود و نفر اول کشور در سال بعد از مسابقات کشوری به عنوان منتخب تیم ملی مهارت به مسابقات جهانی اعزام خواهد شد

امسال ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور طعمه حریق شد

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته گذشته

قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: امسال حدود ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های مناطق مختلف کشور دچار حریق شد.

رضا بیانی با بیان اینکه امسال آتش سوزی در جنگل‌های کشور کمتر بوده اما در برخی نقاط در مراتع این حوادث بیشتر بود، اظهار داشت: در قالب طرح پویش بذرکاری جنگل‌های کشور، اقدام به احیای دوباره جنگل‌هایی که دچار حریق شده، خواهیم کرد و این کار به طور قطع بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یادآور شد: در نواحی که جنگل‌های آن دچار آتش سوزی شده، با استفاده از روش های نهالکاری و بذرکاری، برای احیای جنگل ها اقدام می کنیم.

بیانی با بیان اینکه تاکنون یک و نیم میلیون هکتار جنگل کاری در کشور اجرا شده که بر روی تصاویر ماهواره ای قابل ارزیابی و پایش است، افزود: طرح پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل های زاگرس، برنامه ای ۱۰ ساله و از امسال شروع و تا سال ۱۴۱۰ با همکاری ۶۶ نهاد، از جمله گروه های مردمی، بسیج، هلال احمر وآموزش و پرورش اجرا خواهد شد.

وی اظهار داشت: مناطقی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده، نقاطی هستند که بیش از ۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و سالانه ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی دارند.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha