۱۸ دی ۱۴۰۰، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 84605508
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین تشییع و تدفین ۲ شهید دوران دفاع مقدس و رویدادهای هفته گذشته کردستان

سنندج- ایرنا- برگزاری آیین تشییع و تدفین ۲ شهید دوران دفاع مقدس، برنامه‌های دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابتلای تعدادی از شهروندان سقزی به اسهال و استفراغ و شایعه آلودگی آب شرب، از جمله خبرهای مهم هفته گذشته در کردستان بود.

به گزارش ایرنا، در سال آبی گذشته بخاطر خشکسالی و کاهش بارندگی، مساله استفاده صحیح از انرژی برق همواره مورد تاکید وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع بود و در این راستا تعدادی از مشترکان ضمن رعایت الگوی مصرف، همکاری خوبی با شرکت برق کردستان برای مدیریت بار در فصل گرما داشتند و مزد همکاری خود را هم گرفتند.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق کردستان روز شنبه ۱۱ دی ماه در این باره گفت: امسال به مشترکان بخش‌های مختلف استان به واسطه همکاری با این شرکت در زمان گرما و مدیریت بار، ۷۸ میلیارد و ۵۵۳ میلیون و ۵۴۵ هزار ریال پاداش پرداخت شد.

کوهسار رسولی‌تبار اظهار داشت: مشترکان بخش کشاورزی با دریافت ۳۴ میلیارد و ۷۸۱ میلیون و ۰۹۴ هزار ریال، بیشترین پاداش ناشی از همکاری با شرکت برق استان را دریافت کردند.

وی اضافه کرد: در بخش صنعت ۲۰ میلیارد و ۷۶۷ میلیون و ۵۴۷ هزار ریال، اداری ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون و ۹۶۷ هزار ریال، سی ان جی چهار میلیارد و ۵۴ میلیون و ۶۷۱ هزار ریال، مولد ۱۲ میلیارد و ۷۵۳ میلیون و ۷۱۸ هزار ریال و در بخش تجاری سه میلیارد و ۴۴۵ میلیون و ۴۵۶ هزار ریال پاداش پرداخت شد.

سنندج میزبان همایش بین‌المللی شاخه طوبی است
یکی دیگر از خبرهای مهم روز شنبه هفته گذشته در کردستان، خبر برگزاری همایش بین المللی "شاخه طوبی" به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی با حضور شاعرانی از ایران، افغانستان و پاکستان در سنندج بود.

این همایش با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه بیت المقدس کردستان، سازمان بسیج مداحان، سازمان بسیج هنرمندان و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان برگزار شد.

در این آیین، شاعرانی از ایران و کشورهای افغانستان و پاکستان از طریق اسکای روم حضور داشتند و اشعار و سروده های خود را در وصف سردار دل‌ها برای حاضران قرائت کردند.

شمار مبتلایان روزانه کرونا در کردستان به یک نفر کاهش یافت

روز شنبه خبری مسرت بخشی هم در سایت ایرنا کردستان منتشر شد با این موضوع که برای اولین بار شمار بیماران جدید شناسایی شده مبتلا به کرونا در استان به یک نفر رسید که از زمان شیوع این بیماری بی سابقه بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: این کاهش به معنای از بین رفتن بیماری نیست و سویه جدید اومیکرون ۲.۵ برابر سویه های قبلی کرونا از جمله دلتا سرعت دارد.

دکتر فرزین رضاعی با بیان اینکه امروز کردستان روز بدون فوتی کرونا را پشت سر گذاشت، افزود: در ۲ روز گذشته ۲ مورد مرگ و میر ناشی از کرونا را در استان داشتیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه کیت‌های تشخیصی کرونا قادر به شناسایی تمام ژنوتیپ‌های کووید ۱۹ است، اضافه کرد: در صورت مثبت شدن تست با کیت دیگری، نوع ژنوتیپ مانند دلتا یا اومیکرون در آزمایشگاه استان از هم جدا و بعد از تایید اولیه جهت تایید نهایی به انستیتو پاستور کشور ارسال خواهد شد.


رویدادهای یکشنبه

بیش از یک هزار و ۴۰۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در کردستان کشف شد

یکی از چالش‌های وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع برق در سال جاری، بحث استفاده غیرمجاز از دستگاه‌های استخراج رمز ارز بود که بارها خبرهایی از کشف و ضبط این دستگاه‌ها منتشر شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان روز یکشنبه گفت: امسال تاکنون با همکاری دستگاه قضایی، هزار و ۴۰۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال (ماینر) در استان کردستان شناسایی‌ و کشف شده است.

هیوا لهونیان با اشاره به اینکه بیشترین تعداد ماینرهای کشف ‌شده با ۲۹۴ مورد مربوط به شهرستان دهگلان است، افزود: مریوان با ۲۶۶ ماینر و امور برق شمال سنندج با ۲۱۶ ماینر به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

وی با بیان اینکه شهرستان دیواندره با ۱۵ ماینر کمترین تعداد ماینر کشف‌ شده را از ابتدای سال تاکنون داشته است، اضافه کرد: میزان ظرفیت برق تخصیص داده ‌شده به استخراج رمز ارز از ابتدای سال تاکنون برابر با چهار هزار و ۲۰۰ کیلووات بوده است.

متقاضیان ذخیره خون بند ناف در کردستان ۶۵ درصد افزایش یافت

خون بند ناف به عنوان منبعی از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی با منشاء خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان معتقدند امکان درمان حدود ۸۰ نوع بیماری با سلول‌های بنیادی بند ناف وجود دارد.

روز یکشنبه خبری در همین رابطه منتشر شد و مسوول بانک خون بند ناف رویان کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر، ۳۰۰ نمونه خون بند ناف در استان ذخیره‌سازی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد افزایش نشان می دهد.

سحر نجفی به ذخیره خاص و عمومی نمونه های خون بند ناف در بانک خون بند ناف کردستان اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۸۸ ذخیره سازی خون بند ناف در استان آغاز شده و در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ خانواده عضو آن هستند.

وی ادامه داد: امسال با اطلاع رسانی مناسب درباره لزوم ذخیره سازی خون بند ناف، ذخیره استان ۶۵ درصد افزایش یافته که این میزان بالاترین میزان استقبال از زمان تاسیس این بانک (۱۳۸۸) در استان بوده است.

استاندار کردستان: زبان هنر بهترین ابزار برای ماندگاری نام حاج قاسم سلیمانی است

۱۳ دی ماه سالگرد شهادت سردار سلیمانی بود و به همین مناسبت، برنامه‌هایی در استان برگزار شد.

استاندار کردستان روز یکشنبه در همایش بین‌المللی شعر شاخه طوبی یادمان دومین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی در سنندج اظهار داشت‌: شهید حاج قاسم سلیمانی نماد همه خوبی‌ها، سمبل بسیاری از ارزش‌ها و صفات بزرگ انسانی است و در این برهه زمانی، زبان هنر بهترین ابزار برای ماندگاری نام و شخصیت این شهید بزرگوار است.

اسماعیل زارعی کوشا اضافه کرد: در شخصیت ایشان که نگاه می کنیم جلوه های بارزی از انسان مومن، معتقد و مجاهدی به خوبی نمایان است که توصیف او در قرآن آمده است.

 وی افزود: شهید حاج قاسم نماد عینی یاران پیامبر است که در قرآن وصف آنها جریان دارد، رفتار وی نسبت به کفار، منافقان، آدمک‌های آدم نما، دست پرورده ‌های صهیونیست‌ها و کسانی که ماموریتشان در این برهه زمانی تکمیل پازل‌های کینه و مکر استکبار و صهیونیسم است، شدید و مایه وحشتشان بود.

نایب قهرمان لیگ برتر والیبال مغلوب راه یاب ملل مریوان شد
هفته قبل خالی از خبرهای ورزشی نبود تیم والیبال شهرداری ارومیه نایب قهرمان فصل گذشته و تیم دوم حال حاضر لیگ برتر والیبال باشگاه های کشور مغلوب تیم والیبال راه یاب ملل مریوان شد.

در چهارچوب بازی های هفته چهاردهم لیگ برتر والیبال باشگاه های کشور ۲ تیم راه یاب ملل مریوان و شهرداری ارومیه به مصاف هم رفتند.

در این بازی که به میزبانی راه یاب ملل مریوان در سالن ۱۲۰۰ نفری زاگرس شهر مریوان برگزار شد تیم میهمان مغلوب هنرنمایی بازیکنان کم نام و نشان تیم میزبان شدند.

رویدادهای روز دوشنبه

هفت تن جگر فاسد در مریوان معدوم شد


روز دوشنبه خبری راجع به کشف جگر فاسد در مریوان منتشر شد. رییس شبکه دامپزشکی این شهر خبر از کشف و معدوم سازی بیش از هفت تن جگر فاسد و غیرقابل مصرف در این شهرستان داد.

دکتر مسعود خاتمی اظهار داشت: یکدستگاه تریلر مشکوک با قصد خروج از کشور در محل بازارچه مرزی باشماق مریوان با هوشیاری و زیرکی پرسنل گمرک توقیف شد.

وی افزود: در بازرسی دقیق ماموران گمرک از این تریلر،  مقدار هفت تن جگر کشف و ضبط شد و جهت بررسی و نمونه برداری محموله کشف شده به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع داده شد.

رییس شبکه دامپزشکی مریوان ادامه داد: در بررسی های به عمل آمده از محموله کشف شده مشخص شد که تمام این محموله (جگر منجمد مرغ دیفراست) فاقد گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی بوده و غیرقابل مصرف و فاسد شده است.


کردستان میزبان ۲ شهید گلگون کفن دوران دفاع مقدس است

اما همانطور که پیشتر اشاره شد، کردستانی‌ها هفته گذشته میزبان ۲شهید دوران دفاع مقدس بودند و قرار شد همزمان با سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام، پیکر این شهدا در کردستان تشییع و به خاک سپرده شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان در دیدار با مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کردستان با بیان اینکه از ۲ سال قبل پیگیری میزبانی از شهید گمنام در این مرکز بودیم، اظهار داشت: این توفیق نصیبمان شد تا یکی از فرزندان سلحشور و گمنام کشورمان همزمان با سالروز شهادت بانوی بی نشان بقیع در این مرکز آرام گیرد.

جعفر عبدالملکی افزود: برنامه های ویژه ای برای تدفین این شهید گرانقدر در صدا و سیمای کردستان در نظر گرفته شده و امیدواریم بتوانیم رهرو راه شهدا باشیم.

وی گفت: امروز شهدا از ما خدمت صادقانه به مردم و حرکت در مسیر ولایت فقیه را مطالبه می‌کنند و به تعبیر سردار شهید حاج حاج قاسم سلیمانی رمز عاقبت بخیری همه ما در گرو حرکت در مسیر ولایت است، راهی که شهدا با خون خود آن را طی کردند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کردستان نیز با بیان اینکه ۲۱ استان کشور همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا میزبان ۲۵۰ شهید گمنام خواهد بود، گفت: یکی از این شهدا در محوطه صدا و سیمای مرکز کردستان خاکسپاری می شود.

سردار ذبیح الله مالکی افزود: همزمان مراسم تشییع پیکر شهید توفیق احمدی از شهدای تازه تفحص شده استان نیز در سقز برگزار و در گلزار شهدای این شهر تدفین می شود.

۸۰ درصد جمعیت کردستان علیه کرونا واکسینه شد

این روزها خبر شایع شدن ویروس امیکرون در کشور و از جمله استان کردستان بیشتر شده و همین موضوع، بر ضرورت تزریق دُزهای دوم و سوم واکسن کرونا افزوده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در رابطه با آخرین آمار واکسیناسیون گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۷۰ هزار و ۸۶۰ دُز واکسن کرونا با احتساب سه نوبت در استان تزریق شده است که ۸۰ درصد جمعیت را شامل می‌شود.

دکتر بهروز اخوان اظهار داشت: ۲ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۹۲۹ دُز واکسن تا این لحظه به استان تحویل شده و از این تعداد ۴۳۱ هزار و ۷۹۵  دُز باقیمانده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه یک میلیون و ۸۰ هزار و ۲۹۵ نفر معادل ۸۰ درصد جمعیت استان، نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند گفت: ۸۷۹ هزار و ۳۳۹ نفر برابر با ۶۵ درصد جمعیت هدف دُز دوم و ۱۱۱ هزار و ۲۲۶ نفر نیز دُز بوستر (سوم) را تزریق کرده اند.

شهردار: فضاهای ورزشی و تفریحی در حاشیه شهر سنندج احداث می‌شود
در سنندج و به ویژه مناطق حاشیه شهر و نواحی منفصل شهری، آنگونه که لازم است به احداث فضاهای ورزشی و تفریحی توجه نشده است، موضوعی که حالا شهردار سنندج ضمن اذعان به آن، از در دستور کار بودن شناسایی اراضی برای اقدام در این راستا خبر داد.

سید انور رشیدی در جلسه‌ای که به منظور شناسایی اراضی منفصل شهری و مناطق حاشیه سنندج برگزارشد، اظهار داشت: یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که شهرداری برای احداث فضای سبز و اماکن تفریحی ورزشی با آن مواجه بوده، کمبود زمین است.

وی با بیان اینکه بسیاری از زمین‌هایی که در سطح شهر وجود دارد یا جزو اراضی ملی بوده و یا در تملک دستگاههای دولتی است،  اضافه کرد: نبود فضای سبز و اماکن تفریحی و ورزشی درنواحی منفصل شهری و مناطق حاشیه ای شهر از نیازها و مطالبات ساکنان این نواحی از شهرداری است.


استاندار: استفاده از ظرفیت نیروهای انقلابی برای خدمت به مردم کردستان در دستور کار است

استاندار کردستان در جلسات و سخنرانی‌های خود، بارها از تصمیم خود بر استفاده از نیروهای جوان، توانمند و انقلابی در مدیریت‌های مختلف تاکید کرده است.

اسماعیل زارعی کوشا در مراسم سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مهدیه سنندج ضمن اشاره به لزوم ارتقای خدمت به مردم استان در تمامی بخش‌ها، گفت: از ظرفیت همه نیروهای انقلابی استان در راستای رسیدن به این هدف مهم استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: تلاش در راستای ارتقای خدمت رسانی به مردم و تحول در تمامی بخش‌ها و سطوح یکی از اولویت‌های اصلی دولت در استان کردستان است.

استاندار کردستان ادامه داد: دولت سیزدهم با شعارهای مردمی روی کار آمده و عزم ما نیز بر تشکیل مجموعه مدیریتی مردمی،  پر کار،  متخصص و توانمند است و انتظار داریم همه عزیزان با ظرفیت‌های در اختیار، دولت را در این مسیر همراهی کنند.

زارعی کوشا با بیان اینکه از مشورت، همکاری و همراهی‌ همه نیروهای انقلابی و متخصص در استان استفاده خواهیم کرد، افزود: اگر قرار است توسعه در کردستان اتفاق بیافتد باید همه شما عزیزان دولت را در کردستان کمک کنید و من‌ به عنوان خادم کوچک مردم دست همه دلسوزان استان را به گرمی می‌فشارم.

سردار اصانلو: شهادت سردار سلیمانی برخلاف نقشه آمریکا اتحاد را در جبهه مقاومت بیشتر کرد

هفته پیش با حضور فرمانده قرارگاه حمزه سید الشهدا، آیین بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابو مهدی مهندس در سنندج برگزار شد.

سردار محمدتقی اصانلو در این آیین گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند حاج قاسم را به شهادت برسانند تا اتحاد میان جبهه مقاومت و مسلمین را از بین ببرند اما این اتحاد نه تنها از بین نرفت بلکه قوت گرفت.

وی اظهار داشت: شهید سلیمانی همچنین حلقه اتصال مردم با نظام بود و به اقرار خود دشمن، سردار سلیمانی را به دلیل اینکه در دل مردم جا داشت شهید کردند.

فرمانده قرارگاه حمزه سید الشهدا تاکید کرد: دشمن دست از دشمنی برنمی‌دارد و ما باید دشمن را سرجای خود بنشانیم که با بزرگ شدن و قدرتمندتر شدن این امر ممکن است.

سردار اصانلو یادآور شد: آمریکاییها تلاش می‌کردند در جنگ هشت ساله تیر کلاشینکف و سیم خاردار به ما نرسد اما امروز تلاش می‌کنند تسلیحات بروز ساخت ایران به دست دنیا نرسد.

توزیع بیش از ۲۰ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان کردستان آغاز شد

از زمان شیوع کرونا تاکنون به بهانه‌های مختلف، بسته‌های معیشتی بین نیازمندان و اقشار ضعیف در کردستان توزیع شده است.

همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، توزیع ۲۰ هزار و ۴۵ بسته معیشتی به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان که با همت سپاه بیت‌المقدس کردستان جمع‌آوری شده بود، آغاز شد.

این بسته‌ها شامل برنج، گوشت مرغ، روغن و حبوبات است که در میان ۵۰ هزار خانواده‌ای که توسط سپاه کردستان شناسایی شده اند توزیع می‌شود.

استاندار کردستان روز دوشنبه در آیین توزیع این بسته‌های معیشتی گفت: همه کسانی که توفیق داشتند در مسیر این کمک مومنانه قدم بردارند در راه خدمت به مردم قرار دارند.

اسماعیل زارعی کوشا ادامه داد: صفات و ویژگی‌های انسان مومن و مجاهدی که در مکتب رسول‌الله پرورش یافته، بر ویژگی‌های شهید سلیمانی این ابرمرد دوران ما، منطبق است.

استاندار کردستان: اشتغال اولویت اصلی دولت است

به طور قطع، اشتغال و درآمد، مهمترین مولفه برای هر انسان به ویژه جوانان است، مسئله‌ای که استاندار کردستان هم آن را اولویت اصلی دولت دانست و ادامه داد: در کردستان نیز باید بر روی این مساله تمرکز کنیم تا بتوانیم نرخ‌ بیکاری را کاهش دهیم.

اسماعیل زارعی کوشا روز دوشنبه در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان و شورای ورزش استان اظهار داشت: در گذشته به مقوله مهارت آموزی توجه زیادی نشده است به همین دلیل برنامه‌های اشتغال و کارآفرینی با موفقیت همراه نبوده‌اند.

وی افزود: مجموعه دولت ظرفیت آن را ندارد که همه بیکاران را استخدام کند چون خود دارای یک نظام اداری پرجمعیت است به همین دلیل ما باید بر روی ظرفیت‌هایمان متمرکز شویم.

استاندار کردستان تاکید کرد: باید به سمت حل مسایل پیش برویم و در حوزه اشتغال با نگاه علمی و استفاده از ظرفیت جوانان حرکت کنیم.

سیمان کردستان در میان ۱۰ شرکت برتر سیمان در حوزه مصرف انرژی قرار گرفت

در اوایل این گزارش به بحث همکاری مشترکان بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی و صنعت، در زمان فصل گرما و در راستای کمک به کاهش مصرف انرژی برق اشاره شد. یکی از این مشترکان در بخش صنایع، سیمان کردستان است که بخاطر همین موضوع، مورد تقدیر قرار گرفت.

مدیرکل استاندارد کردستان گفت: شرکت سیمان کردستان در حوزه مصرف بهینه انرژی توسط سازمان استاندارد کشور در میان ۱۰ شرکت برتر سیمان قرار گرفت.

ژیلا یزدانی در محل این کارخانه اظهار داشت: شرکت سیمان کردستان از نظر وضعیت انطباق با استانداردهای ملی ۷۸۷۳ (سیمان - معیار مصرف انرژی) در بین ۱۰ شرکت برتر سیمان کشور در این حوزه معرفی شد.

وی ادامه داد: با اعلام سازمان استاندارد کشور، شرکت سیمان کردستان از میان بیش از ۷۰ واحد تولیدی سیمان کشور، در مدیریت و اجرای بهینه مصرف انرژی و تولید سیمان با کیفیت، شایسته تقدیر شناخته شد و در بین ۱۰ شرکت برتر سیمان کشور در این حوزه معرفی شد.


رویدادهای روز سه شنبه

مصرف گاز کردستانی‌ها ۹ درصد افزایش یافت

این روزها با توجه به سرمای هوا، نیاز به استفاده از انرژی به ویژه گاز طبیعی افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، ۲ میلیارد و ۲۹۹ میلیون و ۳۱۴ هزار مترمکعب گاز در استان مصرف شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد بیشتر است.

احمد فعله گری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته تا این زمان ۲ میلیارد و ۱۱۱ میلیون و ۹۴۴ هزار مترمکعب گاز توسط مشترکان استان مصرف شده بود.

وی اضافه کرد: در آذرماه امسال ۳۷۷ میلیون و سه هزار و ۹۰۶ مترمکعب گاز طبیعی در استان مصرف شد این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۴۵ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۸۶۱ مترمکعب بوده است که ۹ درصد رشد دارد.


استاندار کردستان: حفاظت از حقوق عامه در اولویت مسوولان قرار گیرد

اراضی ملی و منابع طبیعی جزو موهبت‌های الهی و خدادادی محسوب می‌شود و همه وظیفه داریم از این منابع با عنوان بیت‌المال و حق عموم به خوبی محافظت کنیم.

استاندار کردستان هم در این رابطه گفت: حفاظت از حقوق عامه باید در صدر توجه مدیران ادارات و سازمان‌های دولتی استان قرار داشته باشد.

اسماعیل  زارعی کوشا در سومین جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان کردستان با بیان اینکه اعتقاد دارم باید از حقوق عامه با رعایت عدالت و انصاف حفاظت شود، اظهار داشت: شورای حفاظت باید به نحوی عمل کند که موجب دلگرمی سرمایه گذاران قانونمند در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های گوناگون باشد.

وی ادامه داد: حفاظت از اموال بیت‌المال و حقوق عامه بسیار حائز اهمیت است، اما اقدامات باید به نحوی باشد که سرمایه‌گذاری‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد.

زارعی کوشا ضمن تاکید بر لزوم شفاف سازی در استان کردستان به عنوان یک اصل مهم افزود: با هر نوع تصمیمی که به روشن شدن زوایای مختلف هر مساله و رفع هر نوع شبهه‌ای منجر شود کاملا موافق و از آن حمایت می‌کنم.

باغات کردستان ۴۵۰ هکتار افزایش یافت

اصلی‌ترین ظرفیت کردستان برای توسعه، به بخش کشاورزی برمی‌گردد و با حمایت از این بخش، می‌توان راه رونق اقتصادی را با سرعت بیشتری طی کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار قلمه انگور در ۶ شهرستان استان به طور رایگان تحویل باغداران شده است، گفت: در پاییز امسال ۴۵۰ هکتار توسعه باغات در استان اتفاق افتاده است.

محمد فرید سپری در چهارمین جلسه ستاد توسعه باغات در اراضی شیبدار استان اظهار داشت: در  چند سال اخیر پدیده خشکسالی و کاهش نزولات جوی، بخش کشاورزی به ویژه در حوزه دیم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: از مجموع ۵۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات استان ۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتار آن دیم و ۹۰ درصد این باغات دیم را هم انگور تشکیل داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: رشد قیمت محصول در چند سال اخیر باعث افزایش استقبال کشاورزان و در نتیجه توسعه باغات به ویژه در بخش دیم شده است.

چهار هزار و ۸۴۳ دستگاه کولرگازی قاچاق در کردستان کشف شد

در هفته گذشته سایت استانی کردستان، خالی از خبر قاچاق نبود. با رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج)، محل دپوی چهار هزار و ۸۴۳ دستگاه کولرگازی قاچاق در استان شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت.

در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اطلاعات جمهوری که روز سه‌شنبه منتشر شد آمد: با رصد اطلاعاتی، تحرکات قاچاقچیان عمده در داخل و خارج کشور توسط سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله ‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در استان کردستان، ۲ انبار کالای قاچاق که برخلاف ضوابط قانونی ثبت در سامانه جامع انبارها، اقدام به دپوی کالای قاچاق نمودند؛ شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت.

در ادامه این اطلاعیه آمده بود: از انبارهای مذکور در شهرستان‌های سقز و مریوان تعداد چهار هزار و ۸۴۳ دستگاه کولر گازی (کمپرسور و پنل) قاچاق، کشف و پس از اخذ حکم قضایی توقیف شد.

سهم کردستان از لایحه بودجه سال آینده چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و سهم کردستان در آن، روز سه شنبه نشست خبری برگزار کرد، بهرام نصراللهی زاده در این نشست گفت : در لایحه بودجه سال آینده چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش‌های عمرانی، هزینه‌های جاری و پروژه‌های ملی و مشترک به استان اختصاص یافته که ۱۶ درصد نسبت به سال جاری افزایش دارد.

او اظهار داشت: علاوه بر اعتبار یاد شده، ۲ هزار میلیارد تومان هم به صندوق پیشرفت و عدالت استان اختصاص یافته که در مجموع ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده به استان اختصاص یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به بخش‌های مختلف بودجه استان، افزود:  یک بخش از اعتبارات به عنوان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که به صورت سرجمع در اختیار استان قرار گرفته و در خود استان و از طریق شورای برنامه ریزی استان توزیع می شود.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات استانی کردستان ۲ هزار و ۳۳۸ میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان است که این عدد در سال‌جاری یک هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان است و در لایحه سال آینده ۲۱.۳ درصد رشد دارد.


خبرهای روز چهارشنبه
ظرفیت‌های گردشگری کردستان در نمایشگاه بین‌المللی تهران معرفی می‌شود

هفته پیش، خبرهایی هم در حوزه گردشگری منتشر شد که مهمترین آن، بحث شرکت کردستان در نمایشگاه بین المللی تهران بود.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان در همین رابطه گفت: ظرفیت‌های گردشگری، صنایع ‌دستی، آثار جهانی، اماکن تاریخی و فرهنگ و آداب و رسوم استان کردستان در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع ‌وابسته تهران معرفی می‌شود.

یعقوب گویلیان در دیدار با شهردار و اعضای اتاق بازرگانی شهر سنندج اظهار داشت: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته از تاریخ ۹ تا ۱۲ بهمن‌ ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و استان کردستان هم با تمام امکانات خود در این نمایشگاه شرکت می کند.

وی افزود: استان‌های غربی کشور شامل کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و لرستان به صورت مشترک در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و ما سعی خواهیم کرد با همکاری و تعامل بیشتر با این استان‌ها زمینه جذب گردشگر به غرب کشور را بیش از پیش فراهم کنیم.

بیماری تعدادی از شهروندان سقزی ربطی به آلودگی آب ندارد

همانطور که در لید این گزارش اشاره شد، هفته قبل، خبرهایی مبنی بر بروز اسهال و استفراغ در تعدادی از اهالی سقز و شایعه آلودگی آب شرب این شهر در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد.

رییس شبکه بهداشت و درمان سقز با بیان اینکه تعدادی از ساکنان یک محله سقز با علایم اسهال و استفراغ به مراکز درمانی سطح شهر مراجعه کرده اند، شایعات در مورد آلودگی آب شرب این شهر را رد کرد و گفت: آزمایش های اولیه نشان می دهد دلیل این بیماری آلودگی آب شرب شهر نیست.

دکتر پروین خسروپور اظهار داشت: به دنبال بروز مواردی از اسهال و استفراغ در میان تعدادی از شهروندان سقزی به اطلاع عموم می رساند این شبکه حسب وظایف ذاتی خود مشغول بررسی دقیق و شبانه روزی مشکل به وجود آمده است.

شب گذشته تعدادی از شهروندان محله قوخ سقز با علایم اسهال و استفراغ به بیمارستان های این شهر مراجعه کردند برخی از آنها ادعا می کنند  آلودگی آب شرب عامل این بیماری است ولی مسوولان مربوطه این ادعا را رد کرده و منتظر جواب نهایی آزمایش ها و نمونه گیری ها هستند.

آیین استقبال از ۲ شهید دوران دفاع مقدس در سنندج برگزار شد

آیین استقبال از پیکر یک شهید گمنام و همچنین پیکر تازه تفحص شده شهید «توفیق احمدی» روز چهارشنبه با حضور اقشار مختلف مردم سنندج و مسوولان استان در محل پلیس راه سنندج - کرمانشاه برگزار شد.

در این آیین که استاندار، فرمانده سپاه بیت‌المقدس، فرماندهان نظامی و انتظامی استان و جمعی از شهروندان سنندجی حضور داشتند، شرکت کنندگان با اهدای گل و قرائت فاتحه به شهید گمنام دوران دفاع مقدس و شهید توفیق احمدی ادای احترام کردند.

این شهید گمنام از شهدای جنگ تحمیلی است و در کشور عراق تفحص شده است، شهید توفیق احمدی هم در سال ۱۳۶۳ توسط گروهک های ضدانقلاب ربوده شده و در ارتفاعات چهل چشمه دیواندره به طرز فجیعی به شهادت رسیده بود.

فرماندار سقز: مردم نگران آب شرب نباشند و به شایعات توجه نکنند

اما خبر دیگری از موضوع بروز اسهال و استفراغ تعدادی از شهروندان سقزی از زبان فرماندار سقز متتشر شد.

فرماندار ویژه سقز با بیان اینکه نتایج نهایی نمونه گیری های آب شرب سقز حاکی از سلامت و بهداشتی بودن آن است، گفت: شهروندان به شابعات توجه نکنند و نگران آب شرب سقز نباشند.

کامیل کریمیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شب گذشته بعد از انتشار خبرهای در خصوص آلودگی آب شرب سقز از منابع رسمی، بصورت ویژه این مشکل را در دستور کار قرار دادیم و مرکز بهداشت و درمان و اداره آبفای سقز را برای اقدامات لازم موظف کردم.

وی با بیان اینکه سریعا کارشناسان این ۲ اداره نمونه گیری ها را از آب شرب محله های قوخ و شهرک دانشگاه  کردند، افزود: شب گذشته و امروز بصورت مداوم از آب این ۲ محله نمونه گیری انجام شد تا از وضعیت سلامت و بهداشت آب شرب سقز مطلع شویم.

۴۸ محکوم بدهکار مالی کردستان آزاد شدند

قطعا هر انسانی از آزادی زندانی، به ویژه زندانیان جرائم غیرعمد خوشحال می‌شود، موضوعی که شهروندان و خیرین کردستانی بارها با کمک‌های خود، لبخند رضایت را بر لب زندانیان و خانواده‌های آنان نشانده‌اند.

هفته قبل ۴۸ محکوم مالی از زندان آزاد شدند و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در تشریح آن گفت: این تعداد محکوم مالی همزمان با دهه بصیرت در قالب "طرح احرار" با مشارکت ستاد دیه و مساعدت قضات دادگستری از زندانهای استان آزاد شدند.

محمد جباری روز چهارشنبه در آیین آزادسازی مجرمین مالی اظهار داشت: امروز نیز همزمان با دهه بصیرت ۱۷ محکوم بدهکار مالی با مشارکت سپاه بیت المقدس و ستاد مردمی دیه استان از زندان آزاد شدند.

وی گفت: مشارکت ارزشمند بسیج حقوقدانان سپاه بیت المقدس امسال زمینه آزادی تعداد قابل توجهی از زندانیان را فراهم کرد که امروز نیر در ادامه این اقدامات ارزشمند شاهد آزادی ۱۷ محکوم جرائم غیر عمد و بدهکار مالی با حضور مسوولین استانی بودیم.


هیچ کدام از بیماران با علایم اسهال و استفراغ در این شهرستان بستری نشدند

همانطور که قبلا اشاره شد، سقز هفته پیش به واسطه بروز اسهال و استفراغ در برخی شهروندان در کانون خبرها بود.  

رییس شبکه بهداشت و درمان سقز گفت: شهروندانی که با علایم اسهال و استفراغ شب گذشته به بیمارستان مراجعه کرده بودند بصورت سرپایی مداوا شدند و هیچ کدام از آنها بستری نشده است.

دکتر پروین خسروپور شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دلیل بروز مواردی از اسهال و استفراغ در میان تعدادی از شهروندان سقزی، این شبکه حسب وظایف ذاتی خود مشغول بررسی دقیق و شبانه روزی مشکل به وجود آمده بود.

وی با اشاره به اینکه همه مراجعه کنندگان به بیمارستان دارای این علایم (اسهال و استفراغ) بصورت سرپایی مداوا و بلافاصله ترخیص شده بودند، افزود: وضعیت جسمانی آنها خوب است و هیچ کدام در بیمارستان های سقز بستری نشده اند.

رویدادهای روز پنجشنبه

شهدای کردستان سند مظلومیت و حقانیت این مردم هستند

پیشتر گفته شد که هفته قبل، آیین استقبال و تشییع و تدفین ۲ شهید دوران دفاع مقدس در کردستان برگزار شد.

استاندار کردستان روز پنجشنبه در آیین تشییع پیکر این ۲ شهید در مقابل مسجد جامع سنندج اظهار داشت: آن گروهک‌های فریب‌خورده‌ای که خود را مدافعان مردم کُرد می‌دانند چشمان خود را باز کنند و ببینند شهدای کردستان سند مظلومیت و حقانیت مردم این استان هستند.

اسماعیل زارعی کوشا اضافه کرد: شهید کردن مردم کردستان نشانه تزویر و ریاکاری کسانی است که در مقابل مردم و نظام با شعارهای دروغین ایستادند.

وی خطاب به عناصر گروهک‌ها افزود: اگر مدعی استیفای حقوق مردم کُرد هستید با یک کاسب که در روستایی کوچک مشغول کسب و کار است چه دشمنی داشتند؟

استاندار کردستان تاکید کرد: مردم کردستان اثبات کرده‌اند اجازه تفرقه افکنی به هیچکس نخواهند داد و همه توان خود را برای زنده نگه داشتن راه شهدا به کار می‌برند.
 

آیین استقبال از شهید دوران دفاع مقدس در سقز برگزار شد

آیین استقبال از پیکر تازه تفحص شده شهید «توفیق احمدی» روز پنجشنبه با حضور اقشار مختلف مردم سقز، خانواده شهدا و مسوولان محلی شهرستان در محل پلیس راه سقز - سنندج برگزار شد.

در این آیین فرماندار ویژه، شهردار، فرماندهان انتظامی و نظامی، امام جمعه شهرستان و جمعی از مدیران سقزی حضور داشتند، شرکت کنندگان با اهدای گل و قرائت فاتحه به شهید «توفیق احمدی» شهید دوران دفاع مقدس ادای احترام کردند.

شهید توفیق احمدی در سال ۱۳۶۳ توسط گروهک های ضدانقلاب ربوده شده و در ارتفاعات چهل چشمه دیواندره به طرز فجیعی به شهادت رسیده بود.


مسوولان باید در راستای اثبات کارآمدی نظام اسلامی قدم بردارند

استاندار کردستان روز پنجشنبه سفری به شهرستان قروه داشت و در مراسم سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی در مسجد جامع شهر سریش آباد گفت: آنچه همواره دغدغه رهبر معظم انقلاب و دلسوزان این انقلاب بوده آن است که مسوولان و همه متولیان امور در راستای تامین رفاه مردم ‌و نیاز جامعه و اثبات کارآمدی نظام اسلامی قدم بردارند که برای تحقق این امر مسوولیت سنگینی برعهده داریم.

اسماعیل زارعی کوشا اظهار داشت: نسبتی که بین پرچمداری ما در جهان و افتخارات بزرگ منطقه به سرپنجه تدبیر رهبر معظم انقلاب و با مجاهدت و رشادت فرزندانی همچون حاج قاسم سلیمانی بدست آورده ایم با آنچه که ما امروز در جامعه با مشکلات و معضلات آن مواجه هستیم یک فاصله معناداری دارد که باید این کارآمدی را در اداره جامعه ارتقا بدهیم و به اثبات برسانیم.

به گفته وی برای تحقق این امر ابتدا باید به مشعل های فروزان و به الگوهای موفقی در این چهار دهه که حاصل نفس قدسی امام راحل و رهبری مدبرانه رهبر معظم انقلاب در وجود فرزندانی چون شهید حاج قاسم سلیمانی ها و فرزندان برومند شهدا این دیار توجه کنیم و الگو بگیریم.


خبرهای روز جمعه

مکمل فاقد پروانه ساخت در کردستان کشف شد

یکی از خبرهایی که روز جمعه در صفحه استانی کردستان نشست، کشف مکمل بدون پروانه ساخت بود که رییس اداره دارو و درمان دامپزشکی کردستان در همین مورد گفت: تعدادی مکمل با نام تجاری " اسب" فاقد پروانه ساخت در یکی از شهرستان‌های استان کشف شده که فاقد سری ساخت و دیگر مشخصات تولید است.

دکتر گلاله قادرمزی اظهار داشت: کارشناسان شبکه دامپزشکی یکی از شهرستان های استان کردستان در اجرای طرح رصد، پایش و نظارت بر تامین، توزیع و مصرف داروهای دامپزشکی و در جریان بازدید از یک داروخانه دامپزشکی، تعدادی مکمل اسب فاقد سری ساخت و شماره مجوز ساخت از سازمان دامپزشکی کشف و ضبط کردند.

وی افزود: پس از پیگیری های به عمل آمده و استعلام از سازمان دامپزشکی کشور مشخص شد این مکمل ها فاقد پروانه ساخت است.


۴۱۱ میلیارد ریال برای حمایت از کسب و کارهای فناورانه کردستان اختصاص یافت

در شرایطی که درصد قابل توجهی از افراد تحصیلکرده با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند، فعالیت شرکت‌های فناور ظرفیت بسیار خوبی برای اشتغالزایی قشر جوان و جویای کار است و البته این مهم به شرط حمایت دولت و پرداخت تسهیلات محقق خواهد شد.

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان گفت: سهم استان از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ کشور برای پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای فناورانه ۴۱۱ میلیارد ریال است.

ابراهیم ادریسی اظهار داشت: این تسهیلات در قالب هفت طرح حمایتی و برای توسعه کسب و کارهای حوزه فاوا در استان پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه فرصت پرداخت این تسهیلات تا پایان خرداد سال آینده است، افزود: به شرکت های فناور نوپا که کمتر از سه سال فعالیت دارند، در صورت داشتن طرح تا سقف سه میلیارد ریال تسهیلات پرداخت خواهد شد.

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان یادآور شد: برای شرکت‌های غیرنوپا که در رویدادهای کارآفرینی مقام کسب کرده اند تا ۵۰۰ میلیون ریال وام بلاعوض و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز تسهیلات پرداخت می شود.


امام جمعه موقت سنندج: سردار سلیمانی الگوی مقاومت و شهادت برای تمام انسان‌ها است

این روزها صحبت از سردار سلیمانی، خدمات، رشادت و ایثارگری‌های وی بسیار است. امام جمعه موقت سنندج هم در خطبه‌های نمازجمعه گفت: سردار شهید قاسم سلیمانی، الگوی مقاومت، ایثار و شهادت نه تنها برای جامعه اسلامی بلکه تمام انسان‌ها است و باید به این مهم افتخار کرد.

ماموستا معروف خالدی با اشاره به دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و روز جهانی جهاد و مقاومت، اظهار داشت: این شهید بزرگوار، تمام زندگی خود را وقف جهاد در جبهه علیه کفر، الحاد و استکبار جهانی کرد و هیمنه آمریکا را در این عرصه شکست.

وی اضافه کرد: جبهه ظلم به رهبری آمریکا هر وقت نام سردار سلیمانی را می‌شنیدند، لرزه بر اندامشان می‌افتاد و تاب حضور این شهید شجاع و توانمند را در جبهه‌های مقاومت نداشت و در نهایت وی را به شهادت رساندند.

خطیب موقت جمعه سنندج بر لزوم الگو قرار دادن سردار دلها برای مقاومت در برابر جبهه ظلم و استکبار تاکید کرد و افزود: حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر شهید سلیمانی مصداق بارز وفاداری مردم ایران اسلامی و تمام آزادیخواهان جهان بود و این مهم همچنان تداوم خواهد یافت.
 

۲۰ هزار میلیارد ریال به صندوق توسعه کردستان اختصاص یافت

استاندار کردستان از اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال به استان در قالب صندوق توسعه استانی خبر داد و گفت: سال آینده سال تحول در حوزه سرمایه‌گذاری و اشتغال استان خواهد بود.

اسماعیل زارعی‌کوشا روز جمعه در دیدار با رییس بنیاد مستضعفان غرب کشور و مدیران واحدهای اقتصادی این بنیاد در استان اظهار داشت: سال آینده صندوق توسعه استان‌ تاسیس و راه‌اندازی می‌شود که اختیار آن با استان‌ها بوده و سهم کردستان از محل این اعتبارات ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی زمینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارد و با توجه به ظرفیت‌های نهفته کردستان، می‌توان در این بخش شاهد فعالیت‌های بهتری بود.

استاندار کردستان ضمن تاکید بر لزوم تسهیل در خصوص سرمایه‌گذاری بنیاد در استان، افزود: می‌توان با اتکا به ظرفیت‌ها و استعدادهای کردستان، اقدامات مختلفی در بخش‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای از سوی بنیاد صورت گیرد.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha