۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۷
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 84574369
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بانک های خراسان شمالی پنج هزار میلیارد ریال مطالبه دارند

بجنورد - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی گفت: پنج هزار میلیارد ریال حجم مطالبات غیرجاری معوقه بانکی در این استان است که باید به چرخه تولید باز گردد.

علی اصغر هدایتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجموع مطالبات بانک های دولتی خراسان شمالی در پایان سال گذشته ۴۶۰ میلیارد ریال بود که در پایان هشت ماهه سالجاری با رشد هشت درصدی به پنج هزار میلیارد ریال رسید.

وی با بیان اینکه بخش خدمات بیشترین بدهکاری به بانک های خراسان شمالی را دارند، افزود: دستگاه های جهاد کشاورزی، صمت، میراث، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی که در قالب طرح های تبصره ۱۸ تسهیلات دریافت کرده اند در این بخش قرار دارند.

به گفته دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی؛ بخش مسکن، کشاورزی و صنعت استان به ترتیب بعد از خدمات بیشتر معوقات بانکی را دارند.

انواع مطالبات بانکی و طبقه‌بندی دارایی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بر اساس بخشنامه بانک مرکزی دارای ۲ نوع جاری و غیرجاری است و مطالبات غیرجاری به سه دسته سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول طبقه بندی می شود.

سررسید گذشته؛ مطالباتی است که از تاریخ سررسید اصل و سود تسهیلات و یا تاریخ قطع پرداخت اقساط بیش از ۲ ماه گذشته است در مطالبات معوق؛ اصل و سود تسهیلاتی که بیش از ۶ ماه و کمتر از ۱۸ ماه گذشته و مطالبات مشکوک‌الوصول؛ تمامی اصل و سود تسهیلاتی که بیش از ۱۸ ماه از سررسید و یا از تاریخ قطع پرداخت اقساط آنها سپری شده و مشتری هنوز اقدام به بازپرداخت بدهی خود نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش میزان مطالبات غیرجاری نشان دهنده همکاری حداکثری بانک ها برای رونق تولید و حفظ و ایجاد اشتغال بوده در حالی که پرداخت تسهیلات بدون اعتبارسنجی مناسب، افزایش مخاطرات خاص بانکی را در پی دارد.

براساس آخرین گزارش دبیر شورای هماهنگی بانک های استان خراسان شمالی منابع این بانکها تا پایان سال ۹۹  به دلیل ادغام پنج بانک خصوصی در بانک سپه به ۳۱ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با سال قبل از آن حدود ۵۷ درصد بیشتر شد.

براساس آمار؛ مصارف بانکهای استان در سال ۹۹ که در قالب تسهیلات بانکی در اختیار مردم و تولیدکنندگان قرارگرفت با رشد ۵۸ درصدی به نسبت سال قبل از آن به  ۱۳۷ هزار ۷۴۶ میلیارد ریال رسید به طوری که براساس این گزارش مطالبات معوقه این بانک ها در سال ۹۸ چهار هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال بود که با مدیریت مطالبات رقم آن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش نداشت، ضمن اینکه حدود ۵۰ درصد از این مطالبات غیر جاری و مشکوک الوصول است که دریافت این مطالبات برای بانکهای هزینه های زیادی دارد.

کمیسیون هماهنگی بانک های دولتی خراسان شمالی از ۱۳ بانک دولتی و خصولتی تشکیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha