انتقاد اوکراین از مانع‌تراشی آلمان در انتقال تسلیحات ناتو به ‌کی‌یف

تهران- ایرنا- وزیر دفاع جدید اوکراین، آلمان را به ایجاد مانع در تامین تسلیحات برای کی‌یف از سوی ناتو متهم کرد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، "اولکسی رزنیکوف" در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز عنوان کرد، برلین اخیرا خرید موشک های ضدپهپاد و تسلیحات و تجهیزات جنگی از ناتو توسط اوکراین را وتو کرد.

وی افزود: آلمانی‌ها مشغول پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ از روسیه هستند و در عین حال اجازه ندادند ما تسلیحات دفاعی در اختیار بگیریم. این واقعا ناعادلانه است.

اوکراین مدتهاست تلاش می کند تا شکاف در توانمندی های نظامی خود را رفع کند اما برخی کشورها معتقدند که تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی برای اوکراین موجب تحریک روسیه می شود.

اوکراین به طور فوری به دنبال در اختیار گرفتن سیستم های ضدهوایی و ضد موشکی، کیت‌های جنگ افزاری الکترونیکی و تجهیزات دفاع سایبری بوده است.

وزیر دفاع اوکراین با اشاره به این مانع تراشی آلمان در انتقال تسلیحات نظامی ناتو به اوکراین که در دوران صدراعظمی آنگلا مرکل انجام گرفته، خاطر نشان کرد، کی‌یف به دنبال دستیابی به تسلیحات از طریق توافقات دوجانبه با متحداتش از جمله امریکا، انگلیس، لیتوانی و فرانسه است.

این اظهارات وزیر دفاع اوکراین در حالی مطرح شده است که هنوز موضع اولاف شولتس صدراعظم جدید آلمان در این رابطه اعلام نشده است.

رزنیکوف همچنین تصریح کرد که  وی در مورد در اختیار گرفتن تسلیحات دفاعی و موشکی از سوی آمریکا و دیگر متحدان غربی کی‌یف پس از مذاکره با همتایانش بسیار خوش‌بین بوده اما نمی تواند تضمین کند که این تجهیزات به اندازه کافی سریع به دست کی‌یف برسد تا جلوی حمله تمام عیار احتمالی از سوی روسیه گرفته شود.

در روزهای اخیر برخی رسانه های آمریکایی به نقل از مقام های اطلاعاتی آمریکا و اوکراین اعلام کردند که روسیه قصد دارد اواسط زمستان سال جاری به اوکراین حمله کند. منابع آگاه نیز اعلام کردند که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در حال بررسی ارسال مشاوران و تجهیزات نظامی جدید از جمله تسلیحات به اوکراین است.  

آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است.

روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha