بی‌توجهی به پژوهش، روند توسعه را کُند می‌کند

شیراز- ایرنا- رئیس دانشگاه علمی کاربردی شهید رستمی شیراز، پژوهش را از ارکان اساسی توسعه و رشد جوامع دانست و گفت:بی‌توجهی به این موضوع مهم، روند توسعه کشور را کُند می‌کند.

به گزارش ایرنا، حسین محمدی،  چهارشنبه در جمع استادان و پژوهشگران این دانشگاه، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش افزود: توسعه متوازن و پایدار جامعه، رابطه مستقیم با آموزش، فناوری و میزان و کیفیت پژوهش‌های بنیادی و کاربردی دارد و توجه به این مباحث به نوعی تضمین کننده دستیابی به چنین توسعه‌ای است.
وی ادامه داد: افزایش راندمان و بهره‌وری نیروی انسانی در سازمان‌های مختلف در کشور و به تبع آن ارتقا، پیشرفت و توسعه همه جانبه، محصول فرایند صحیح آموزش، تحقیق و پژوهش‌های کیفی است که برای تحقق آن نیارمند بهره‌گیری از توان و ظرفیت استادان مجرب و با انگیزه، دانشجویان کوشا، توانمند و مشتاق فراگیری آموزش، محیط مناسب آموزش و همچنین پشتیبانی لازم هستیم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی شهید رستمی شیراز، با اشاره به بهره‌مندی کشورهای توسعه یافته از یک نظام پژوهشی پویا و فعال افزود: چنین نظام پژوهشی فعالی می‌تواند با آینده نگاری و آینده پژوهی، مسیررشد و توسعه جامعه را ترسیم کند و به همین دلیل است که سهم پژوهش از بودجه سالانه در کشورهای توسعه یافته بسیار قابل ملاحظه است.
محمدی بیان کرد: بر همین اساس ضرورت دارد که در کشور ما نیز فرهنگ پژوهش به شکل نظام‌مند نهادینه شود و این باور در سیستم آموزشی و به تبع آن در جامعه ایجاد شود که هزینه و سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و پژوهش در حقیقت یک نوع سرمایه‌گذاری است که می‌تواند آینده‌ای مطلوب همراه با رفاه و توسعه ملی را برای جامعه و شهروندان به ارمغان آورد.
وی اظهار داشت: این مهم نیز با تحول در آموزش و پژوهش، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح منابع انسانی و مالی و تشخیص درست نیازهای اصلی جامعه در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قابل تحقق است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha