شهرهای استان سمنان در روزهای گذشته هوای ناسالم نداشت

سمنان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: هوای شهرهای استان با اندازه‌گیری هفت شاخص و غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ و ۱۰ میکرون به صورت شبانه‌روزی در شرایط قابل قبول بود و شرایط ناسالم و وضعیت قرمز در روزهای گذشته ثبت نشد.

امیر عبدوس روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی کاربران فضای مجازی درباره آلودگی هوای شهرهای استان سمنان، ابراز داشت: نمی‌توان مشاهدات چشمی را دلیل بر آلودگی هوا و قرارگیری در شرایط ناسالم تلقی کرد، چرا که دستگاه سنجش آلودگی هوا شاخص مختلف را اندازه‌گیری می‌کند و آمار نشاندهنده آلودگی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: استاندارد شاخص غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ و  ۱۰ میکرون است، این شاخص اکنون در هوای سمنان، کمتر از این مقدار است و براساس سامانه کیفی پایش هوای کشور امروز شنبه بیست و هفتم آبان ۱۴۰۰ هوای شهر سمنان در شرایط قابل قبول است و در وضعیت زرد قرار دارد.

عبدوس تصریح کرد: اکنون ۲ دستگاه سنجش آلودگی هوا یکی واقع در بلوار امیرکبیر و دیگری در میدان استاندارد شهر سمنان برای سنجش آلودگی هوا نصب است.

وی یادآور شد: در هریک از شهرستان‌های شاهرود و گرمسار نیز یک دستگاه سنجش آلودگی هوا نصب شده که ذرات معلق هوا را به منظور بررسی کیفی هوا بررسی می‌کنند، اما اکنون دستگاه سنجش آلایندگی در شاهرود دچار نقص فنی است و کارشناسان در حال رفع نقص هستند.

آلودگی انتقال یافته از تهران شرایط هوای سمنان را ناسالم نکرده است

وی خاطرنشان کرد: منشا آلودگی هوا انواع سوخت های فسیلی و آلودگی انتقال یافته از تهران است، اما براساس پایش‌ها، غلظت ذرات در روزهای اخیر به اندازه‌ای نبود که هوای استان سمنان در شرایط ناسالم قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: بخشی دیگر از آلایندگی هوا در استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی و همجواری با کویر، مربوط به ذرات محیطی مانند ریزگردها و گرد و غبار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: سلامت شهروندان در اولویت کار اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان قرار دارد و همواره شاخص آلودگی هوا برای تصمیم‌گیری رصد می‌شود.

به گزارش ایرنا، براساس سامانه کیفی پایش هوای کشور در شاخص روزانه که از محاسبه شاخص کیفی هوا از ساعت ۱۱ صبح دیروز بیست و ششم آذر تا ساعت ۱۱ صبح امروز بیست و هفتم آذر به دست می‌آید، شاخص آلودگی شهر سمنان ۵۳ و هوا در شرایط قابل قبول با وضعیت زرد قرار دارد. 

چند روز اخیر کاربران فضای مجازی با اشتراک گذاشتن عکس‌هایی از مناظر تار و کدر شهر سمنان ، ادعا داشتند شهر سمنان به شدت آلوده است و این درحالی است که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان براساس شاخص‌های اندازگیری هوای سمنان شرایط ناسالم را تجربه نکرده است و افرادی که می‌خواهند با کمک حواس پنجگانه آلودگی هوا را بسنجد باید ببینند هنگام تنفس احساس سرفه دارند یا خیر که در روزهای اخیر این طور نبود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha