متخصص تغذیه: مردم در شب یلدا آجیل کم‌نمک مصرف کنند

همدان- ایرنا- رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از شهروندان خواست در شب یلدا از مصرف بی رویه آجیل به ویژه انواع آجیل شور پرهیز کنند.

«آرزو کاوه ای» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهترین تغذیه برای شب یلدا انواع میوه است با این وجود در صورت مصرف آجیل از زیاده روی در خوردن پرهیز شود.

وی با بیان اینکه همچنین مصرف آجیل خام و مغزیجات مورد تاکید است ادامه داد: آجیل شب یلدا به دلیل مغزها و خشکبار فراوان و متنوعی از نظر ارزش تغذیه‌ای بسیار ارزشمند است و آجیل شب یلدا برخلاف عیدنوروز، خام و بی نمک است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: مغز پسته دارای مقادیر زیادی آهن و کلسیم بوده و به افراد دچار کم خونی، بیماران قلبی و بانوان باردار مصرف آن توصیه می‌شود.

کاوه ئی گفت: مغز بادام نیز از نظر تغذیه‌ای ارزش غذایی بسیار بالایی دارد به گونه ای که از آن به عنوان منبع مناسبی از پروتئین یاد می شود و به داشتن کلسیم برای افراد در معرض پوکی استخوان که قادر به مصرف شیر نیستند بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه از مغز گردو در آجیل شب یلدا بسیار استفاده می‌شود گفت: وجود چربی از جمله اسیدهای چرب غیراشباع در گردو همچنین مقادیر بالای اسیدهای چرب اُمگا ۳ به خصوص اسید آلفالینولئیک و فیتواسترول‌ها در مغز گردو، سبب تاثیر مصرف آن در افزایش سلامت قلب شده است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: فندق نیز به نسبت سایر مغزها دارای چربی و پروتئین زیادی بوده و حتی می توان از آن به عنوان یک وعده غذای کامل در میان وعده صبح یا بعدازظهر استفاده کرد البته با نزدیک شدن به زمان خواب به دلیل دیرهضم بودن مغز فندق مصرف آن کمتر توصیه می‌شود.

وی اظهار داشت: نخودچی از جمله مواد غذائی است که به عنوان یک ترکیب پر پروتئین توصیه می‌ شود و می‌توان آن را به بچه‌ها و نوجوانان به عنوان یک میان وعده توصیه کرد همچنین کشمش هم تمامی‌ خواص انگور را دارد با این تفاوت که در طول فرآیند خشک شدن درصد پتاسیم و قند آن افزایش یافته و به این دلیل خوردن آن به افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌ شود.

کاوه ئی هندوانه و انار را از جمله میوه های پرمصرف در شب یلدا دانست و گفت: هندوانه از منابع عالی ویتامین C و A  قـلمداد می‌شود. که خوردن آن زمینه ساز جلوگیری از تنگ شدن دیواره عـروق و بروز بیماری‌های قـلبی و سکته می شود.

وی ادامه داد: همچنین نتایج مطالعات صورت گرفته گویای این است که مصرف یک انار متوسط ۱۵درصد از نیاز افراد را به ویتامین C و ۲ درصد از نیاز روزانه افراد را به آهن را برطرف کرده و می‌تواند از بروز سرطان پوست جلوگیری کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha