کودکان ۲ تا پنج سال استان همدان مکمل «ویتامین آ» دریافت می‌کنند

همدان - ایرنا- رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان گفت: به منظور پیشگیری از عوارض کمبود ویتامین آ برنامه مکمل یاری با مگا دُز ویتامین (آ) ویژه کودکان ۲ تا ۵ سال از سوی معاونت بهداشتی این دانشگاه اجرا می شود.

آرزو کاوه ای روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه آموزشی برای توجیه پرسنل آغاز شده و این طرح از اول مرداد در استان اجرا می شود.

وی بیان کرد: گروه هدف این برنامه همه کودکان ۲ تا پنج سال شهری و روستایی هستند و نوع مکمل به شکل کپسول ژله ای ۲۰۰ هزار واحد بین المللی است که در همه مراکز خدمات جامع سلامت،  پایگاهها و خانه های بهداشت ارائه می شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: بعد از شستشو و ضد عفونی کردن دست ها  و قیچی کردن سر کپسول با قیچی تمیز، محتویات آن توسط پرسنل شبکه بهداشت در ته گلوی کودک چکانده شود.

کاوه ای افزود: این مکمل، ویتامین "آ" مورد نیاز کودکان را برای ۶ ماه تامین می کند بنابراین برنامه مکمل یاری هر ۶ ماه یکبار تکرار می شود.

وی گفت: ویتامین "آ" یکی از مواد مغذی و مهمی است که نقش  اساسی در سلامت ارگانهای بدن ایفا می کند و کمبود این ویتامین به عنوان یکی از مهمترین مشکلات تغذیه ای در کشورهای در حال توسعه شناخته شده است.
 

کودکان ۲ تا پنج سال استان همدان مکمل «ویتامین آ» دریافت می‌کنند

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی استان همدان خاطر نشان کرد: ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در تنظیم و  عملکرد بدن از جمله تنظیم سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماریهای ویروسی شامل اسهال و بیماریهای گوارشی، بیماریهای تنفسی، کووید ۱۹ و سرخک دارد.

به گفته کاوه ای، تقویت سیستم بینایی، خونسازی و رشد و تکامل استخوان ها از دیگر مزیت های مصرف ویتامین "آ" است.

وی درباره منابع غذایی ویتامین آ توضیح داد: این ویتامین در منابع و غذاهای گیاهی و حیوانی وجود دارد و منابع گیاهی این ویتامین شامل سبزیجات زرد و نارنجی نظیر کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه ای زرد و نارنجی، میوه های زرد و نارنجی رنگ از جمله زرد آلو، طالبی، انبه، آلو  و موز، سبزیجات سبز رنگ شامل جعفری، برگ های سبز کاهو و برگ چغندر و سبزیجات قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از منابع حیوانی این ویتامین می توان به جگر، قلوه، شیر پرچرب، خامه، کره و زرده تخم مرغ اشاره کرد.
 
 کاوه ای درباره موارد منع مصرف نیز گفت: کودکان مبتلا به مشکلات تنفسی، کودکانی که به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ دچار مشکلات تنفسی شده و قادر به تغذیه از راه دهان نیستند به هیچ عنوان از مگا دُز ویتامین آ نباید استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha