قصه انتظار ۸۰ ساله فارس برای قطار در اتصال ریلی به بوشهر تکرار نشود

شیراز-ایرنا-استاندار فارس گفت: ٨٠ سال از ورود ریل به کشور گذشت تا فارس به شبکه راه آهن ایران متصل شود اما اکنون حق نداریم ٨٠ سال هم برای اتصال راه آهن شیراز به بوشهر زمان را از دست بدهیم.

به گزارش ایرنا،محمدهادی ایمانیه روز سه‌شنبه در مراسم نامگذاری ایستگاه راه آهن شیراز بنام آیت‌الله حائری شیرازی،افزود: وجود یک استان فارسی در راس وزارت راه و شهرسازی فرصت مغتنمی است تا عقب ماندگی این استان در بحث راه، راه آهن و فرودگاه جبران شود.
وی ضمن یادآوری اینکه برنامه راه آهن شیراز بوشهر در سفر اخیر رئیس جمهور سیزدهم به این ۲ استان، قطعی شده است، گفت: تاکنون دو جلسه جدی با وزرای نفت و راه و شهرسازی و معاون اول رئیس جمهور برگزار شده و اخیرا نیز توافقنامه‌ای در این زمینه با قرارگاه خاتم‌الانبیاء و استاندار بوشهر امضا شده است.  
دکتر ایمانیه با بیان اینکه راه آهن شیراز، لار به بندرعباس و شیراز گل به گهر نیز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در این شرایط که بالاترین مرگ ناشی از تصادفات به فارس تعلق دارد قطعا هیچ راهی بهتر از تقویت راه آهن و انتقال ریلی برای مسافر و بار وجود ندارد.
وی ادامه داد: ریل آهن ایمن و ارزانترین شیوه مسافرت است و به همین جهت تلاش می شود خطوط ریلی استان فارس توسعه داده شود و در کنار آن سرعت لوکوموتیو نیز در این استان افزایش پیدا کند تا استقبال از راه آهن در سطح فارس بیشتر شود.
وی ادامه داد: در تلاشیم که سرعت انتقال مسافر از طریق قطار شیراز به اصفهان نیز افزایش یابد که برای این طرح دنبال سرمایه گذار هستیم.
استاندار فارس با اشاره به نامگذاری ایستگاه راه آهن شیراز بنام آیت‌الله حائری شیرازی، این کار را حرکتی ارزشمند از سوی وزیر راه و شهرسازی دانست و اظهار داشت: امیدوارم این اقدام الگویی باشد تا بتوان همواره نام چهره‌های نخبه، برجسته علمی، فرهنگی و دینی را زنده نگه داشت و الگو برداری از این نخبگان کشور نیز در زندگی مردم جاری شود.
فارس پهناور و غنی از ظرفیت‌های مختلف بیش از ۸۰ سال از زمانی  که قطار و راه آهن به ایران آمد، هیچ عایدی از ورود آن نداشت و با ایجاد زیرساخت این ناوگان در این استان نیز هنوز هم قطار سهم قابل ملاحظه ای از توسعه این دیار را به خود اختصاص نداده است.

توسعه نیافتن خطوط ریلی در نقاط مختلف فارس موجب رشد فزآینده استفاده از خودرو برای حمل نقل و در پی آن سکانداری این استان طی سالیان متمادی در جدول تلفات سالانه جاده ای شده است.
مقامات مربوط در فارس نوید روزهای روشن و بهتر برای راه افتادن قطارهای بیشتر در مسیرهای متنوع داده اند و  از سخنان آنان همچنین شواهد چنین استنباط می شود که باز هم باید منتظر ماند این بار برای رسیدن قطار و افتادن آن بر ریل توسعه.  
برای نخستین بار در سال ۱۳۰۵ فکر ساخت و ایجاد لوکوموتیو سراسری در مجلس شورای ملی ایران شکل گرفت و در ۲۷ مرداد ماه ۱۳۱۷ با اتصال دو خط شمال و جنوب بسیاری از شهرهای ایران به ریل متصل شدند که سهم فارس از این زیرساخت مهم هیچ بود.
بسیاری از کلانشهرهای ایران از دهه ۲۰ تا ۶۰ رفته رفته به شبکه ریلی ایران متصل شدند اما استان پهناور فارس با دارا بودن ظرفیت های اقتصادی،کشاورزی و صنعتی بسیار کماکان تا اواخر دهه ۸۰ از این زیرساخت بسیار ضروری در توسعه بهره مند نبود که پاسخ آن را باید از مدیران ملی و مدیران این استان در دوران گذشته جویا شد.
تاثیر بی بهره بودن فارس از شبکه ریلی در طول سالیان گذشته به نسبت سایر استان‌های کشور بر توسعه صنعت این استان به وضوح قابل مشاهده است زیرا دارا بودن شبکه ریلی نقش بسیار مهمی در رونق صنعتی و اقتصادی هر منطقه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha