کانون گرد و غبار قره قوم ترکمنستان باید مدیریت شود

مشهد- ایرنا- معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت:ضرورت دارد کانون گرد و غبار قره قوم ترکمنستان مدیریت شود و این امر به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران اعلام شده است.

علی شکاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سه مرحله مکاتبه با سازمان مرکزی و نیز با اعلام شفاهی ضرورت مدیریت کانون گرد و غبار قره قوم در ترکمنستان در قالب پیگیری و رایزنیهای بین المللی به سازمان مرکزی اعلام شده است.

وی ادامه داد:همچنان پیگیر موضوع هستیم و با توجه به این که خراسان رضوی و شهرستانهایی مانند سرخس به شدت تحت تاثیر این کانون در ترکمنستان هستند مدیریت این کانون برای ما هم بسیار مهم است گر چه طبق اخباری که داریم تا کنون ارتباطی در این زمینه با ترکمنستان برقرار نشده است.

معاون اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت:به جد معتقدیم این کانون گرد و غبار باید با استفاده از اعتبارات بین الملی مدیریت و کنترل شود.

شکاری با اشاره به اجرای تجربه موفق پروژه ترسیب کربن و وجود نمونه‌های موثر آن در شهرستانهای بجستان و سبزوار افزود: می‌توان از محل اعتبارات این پروژه نیز اقدام موثری برای مدیریت گرد و غبار درشهرستان سرخس با توجه به وخامت اوضاع هوای این شهرستان طی روزهای اخیر انجام داد.

ترسیب کربن به جذب دی‌اکسید کربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به‌منظور کاهش پدیده گرمایش زمین گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین برای اجرای پروژه ترسیب کربن و ارائه آموزشهای لازم در این زمینه به کشور ترکمنستان آمادگی لازم در خراسان رضوی وجود دارد.

هم اکنون استان خراسان رضوی تحت تاثیر ۲ کانون خارجی گرد و غبار هرات در افغانستان و قره قوم در ترکمنستان قرار دارد.

استان خراسان رضوی دارای بیش از ۱۱ میلیون هکتار مساحت است که ۶۷ درصد این مساحت معادل ۸۱۴ هزار هکتار را سطوح بیابانی تشکیل می‌دهند. از این سطح ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه های تحت تاثیر فرسایش بادی است که در ۳۰ کانون واقع در ۲۲ شهرستان استان قرار دارد.

مساحت کانونهای "بحرانی" فرسایش بادی در خراسان رضوی هم حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که در ۲۰ شهرستان واقع شده است که به شدت مستعد ایجاد آلودگی از نظر گرد و غبار هستند.

شهرستان مرزی سرخس در فاصله ۲۰۲ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

صحرای قره‌قوم (به معنای شن سیاه) بیابانی است در آسیای میانه و یکی از بزرگ‌ترین کویرهای شنی جهان که حدود ۷۰ درصد از مساحت کشور ترکمنستان (۳۵۰ هزار کیلومتر مربع) را پوشانده‌است.

این بیابان از دریاچۀ خوارزم در شمال تا کوهستان‌های کپه‌داغ در جنوب، و از رودخانهٔ آمودریا در شمال شرق تا دریای خزر در باختر گسترش پیدا کرده‌ و نواحی غربی، مرکزی و شمالی ترکمنستان را دربر گرفته، و ادامهٔ آن به قزاقستان هم کشیده شده‌است.

قره‌قوم با میانگین ۶٫۵ نفر در هر کیلومتر مربع سرزمینی کم‌جمعیت است و بارندگی هم در آن بسیار کم است به صورتی که در برخی مناطق آن هر ۱۰سال یک بار مقداری بارش دیده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha