تسهیلات پرداختی در حوزه صنعت چاپ چهارمحال و بختیاری ناچیز است

شهرکرد - ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تسهیلات پرداخت شده به چاپخانه‌داران استان بسیار ناچیز است و نمی‌توان با وجود رُکود بازار و گرانی مواد مصرفی انتظار معجزه داشت، گفت: امید می‌رود با سیاست‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات این حوزه اندکی کاهش یابد.

ابراهیم شریفی روز سه‌شنبه در چهارمین همایش تجلیل از فعالان صنعت چاپ چهارمحال و بختیاری در فرهنگسرای شهرکرد افزود: مشکلات صنعت چاپ در استان چندین برابر مشکلات این صنعت در شهرهای بزرگی همچون تهران است و تنها علاقه و سخت‌کوشی جمعی از فعالان این عرصه توانسته است، این صنعت را در چهارمحال و بختیاری پا برجا نگه دارد.

وی با بیان اینکه اعتلای صنعت چاپ یکی از پنج شاخص توسعه‌یافتگی در کشورهای پیشرفته به شمار می‌رود، تصریح کرد: اگر در بحث فرهنگ و هنر نیز توسعه‌یافتگی مدنظر باشد نمود آن را می‌توان در توسعه صنعت چاپ بررسی کرد، از این رو به هم‌پیوستگی و وابسته بودن این موارد می‌تواند در مجموع موجب بالندگی کشورها در حوزه‌های مختلف شود اما متاسفانه هم‌اکنون صنعت چاپ کشور با مشکلات متعددی رو به رو است.

شریفی شرایط وضع مالیات در صنعت چاپ را به عنوان یکی از مشکلات این صنعت یادآور شد و گفت: در حوزه نشر بخشی از معافیت‌های مالیاتی لحاظ می شود اما این معافیت‌ها بخش چاپ را پوشش نمی‌دهد که این ارتباط به نوعی تناقض دارد که لازم است برای رفع آن چاره‌اندیشی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری همچنین بر لزوم نگاه همه‌جانبه در صنعت چاپ کشور تاکید کرد و افزود: این صنعت تنها در تهران خلاصه نمی‌شود و باید به دیگر شهرستان‌ها نیز توجه کافی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همواره آماده همکاری با صنف چاپخانه‌داران است، اظهار داشت: علاوه بر اثرات منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر بازار، اعمال تحریم‌ها در چند سال اخیر، فشارها بر صنعت چاپ را مضاعف کرده است که به نظر می‌رسد در صورت هم‌افزایی بخش‌های مختلف بتوان تا حدودی مشکلات این صنعت را کاهش داد.

سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی به حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی هدایت شود

نماینده تشکل‌های صنعت چاپ کشور نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این همایش با بیان اینکه در دنیای کنونی، صنعت چاپ رابطه مستقیم بین مشتری و کالا را تعریف می‌کند و این نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه این صنعت است، گفت: این صنعت در کشور نیاز به دیده شدن دارد و لازم است جایگاه آن با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان و گسترده به شکلی دیگر در کنار اصناف در نظر گرفته شود.

غلامرضا شجاع با بیان اینکه صنعت چاپ، صنعتی بسیار گران به شمار می‌رود و تمامی صنایع دیگر به نوعی به آن وابسته هستند، افزود: این صنعت با گردش مالی نزدیک به ۲ هزار میلیارد دلار پس از بازار دارو، کشاورزی و هواپیماسازی توانسته است در جایگاه پنجم صنایع مهم دنیا مطرح شود و اینکه این صنعت در برخی موارد تنها به حوزه کتاب و مطبوعات محدود می‌شود دیدگاه درستی نیست.

وی بر اهمیت جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در صنعت چاپ کشور و به ویژه در استان‌های کمتر برخوردار همچون چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: توسعه این صنعت چندان وابسته به مکان نیست و هر مجموعه‌ای که در این حوزه فعال شود می‌تواند با پذیرش سفارش از دیگر مناطق، دامنه فعالیت خود را گسترش دهد.

شجاع به ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری در بخش کشاورزی، صنایع‌دستی و تولید داروهای گیاهی اشاره کرد و گفت: در صورتی که تحولی مناسب در حوزه بسته‌بندی محصولات بومی استان روی بدهد می‌توان علاوه بر اشتغال زمینه درآمدزایی بالایی را نیز فراهم کرد.

این فعال عرصه چاپ، صادرات و رونق اقتصادی کشور را وابسته به توسعه صنعت چاپ و  تغییر نگرش‌ها در این حوزه دانست و افزود: مباحث مالیاتی مربوط به این صنعت نیازمند بررسی است .

ایجاد تحول در صنعت چاپ کشور به تغییر نگرش‌ها در این حوزه نیاز دارد

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش با اشاره به نقش محوری صنعت چاپ در تولید ناخالص ملی گفت: در صورتی که این صنعت در کشور نتواند هم‌زمان با تحولات و پیشرفت‌های جهانی خود را به‌روزرسانی کند به طور قطع در چند سال آینده برای حضور در تمامی موارد مرتبط با صنعت چاپ به کمک دیگر کشورها نیاز خواهد داشت.

محسن علوی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش در سطح ملی برای توسعه صنعت چاپ افزود: گرچه چهارمحال و بختیاری  در ۴۰ سال گذشته توانسته است عملکرد مطلوبی را در صنعت چاپ بر جای بگذارد و در حال حاضر نیز استادان به نامی از استان در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.

علوی با بیان اینکه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به کار گرفته شده در چاپخانه‌ها دیگر فرسوده و قدیمی هستند و ورود دستگاه‌های جدید صنعت چاپ نیز به تسهیلات ارزان‌قیمت نیاز است، یادآور شد: دریافت تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده همواره با موانعی رو به رو شده است و درخواست وثیقه برای این‌گونه تسهیلات نیز در بیشتر موارد از توان چاپخانه‌داران خارج است که به نظر می‌رسد می‌توان با تعیین دستگاه به عنوان اصل وثیقه این مشکل را برطرف کرد.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران چهارمحال و بختیاری در ادامه اظهار داشت: ۹۰ درصد از مواد مصرفی در صنعت چاپ وارداتی است و به دلیل وجود برخی واسطه‌ها و همچنین نوسانات ارز مشکلات بسیاری برای تهیه این مواد در بازار به وجود آمده است که لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت این مواد را با قیمت مناسب‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.

علوی همچنین با اشاره به اینکه اگر به صنعت چاپ نگاه درستی وجود نداشته باشد، ضعف موجود در آن موجب آسیب فرهنگی خواهد شد، اظهار داشت: عمده محصولات فرهنگی بدون عبور از صنعت چاپ توان اثرگذاری خود را از دست می‌دهند و از آنجایی که چهارمحال و بختیاری در این صنعت دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری است می‌توان با برنامه‌ریزی مطلوب‌تر به توسعه فرهنگی در استان کمک کرد.

به گزارش ایرنا، در چهارمین همایش تجلیل از فعالان صنعت چاپ چهارمحال و بختیاری از سروش سهرابی، کیومرث قربانی، امیر حسین حسنی و حامد صالحی به عنوان کارگران نمونه، از ولی الله باقرزاده، زهرا نصیری، محمود آقاجری و برهان فروهی به عنوان فعال در عرصه چاپ، از داریوش شجاعی، شعبانعلی فرجی، قنبر بلالی و غلام کرامت به عنوان پیشکسوت نمونه و از سیاوش نجفی، سعادت محمدی، محمد مشکین قلم و  سمیه هلاکویی نیز به عنوان کارآفرینان برتر حوزه چاپ و صنایع وابسته تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha