۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۰۷
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85585062
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

صنعت چاپ چهارمحال و بختیاری؛ نیازمند به‌روزرسانی

۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۰۷
کد خبر: 85585062
صنعت چاپ چهارمحال و بختیاری؛ نیازمند به‌روزرسانی

شهرکرد- ایرنا- کارشناسان امر معتقدند صنعت چاپ و نشر در چهارمحال و بختیاری با وجود ۳۰۰ واحد صنفی مرتبط طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی از نظر کمی داشته و پویا است اما برخی مشکلات نظیر دستگاه‌ها و تجهیزات قدیمی، فعالان این عرصه را با چالش روبرو کرده است.

به گزارش ایرنا، چاپ یکی از مهمترین دستاوردها مهم بشری است که به انتقال اندیشه‌ها و عواطف بسیاری از علما و دانشمندان به مردم در طول تاریخ کمک کرده است و از این رو ۱۱ شهریور روز ملی چاپ در کشور نامگذاری شده است.

اگر چه صنعت چاپ در کشور قدمت زیادی دارد و نخستین چاپخانه در کشور از دوره صفویه فعال می‌شود اما بنا بر گفته محققان، قدمت صنعت چاپ در چهارمحال و بختیاری به ۱۳۵ سال گذشته می‌رسد و نخستین کتاب چاپ شده در این استان کتاب ملامحمدباقر بروجنی است که در سال ۱۳۱۷ با دستگاه چاپ سنگی به چاپ می‌رسد و در حال حاضر صنعت چاپ و نشر استان با وجود مشکلات و چالش‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند روند رو به رشدی را دارد.

۱۲۰ چاپخانه فعال در استان

صنعت چاپ چهارمحال و بختیاری؛ نیازمند به‌روزرسانی

رییس اداره فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از فعالیت ۱۲۰ چاپخانه در استان خبر داد و گفت: این در حالی است که ۴۰ واحد چاپخانه نیز در استان به دلایل متفاوتی غیرفعال شده است.

مهدی طهماسبی افزود: ۸۰ کانون تبلیغاتی نیز در زمره صنعت چاپ و نشر استان فعالیت دارد و این صنعت از رونق و پویایی متناسب با ظرفیت‌های استان برخوردار است.

وی قدمت چاپ کتاب را به ۱۳۵ سال گذشته اعلام و تصریح کرد: کتاب ملامحمدباقر بروجنی در سال ۱۳۱۷ هجری قمری با دستگاه چاپ سنگی نخستین اثر چاپ در استان است.

رییس اداره فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: رفته رفته دستگاه‌های چاپ متناسب با روز در استان مستقر شد و در حال حاضر به خدمات بسیاری در حوزه صنعت چاپ در استان عرضه می‌شود که قابل رقابت با استان‌های بزرگ است.

طهماسبی افزود: انتظار می‌رود با توجه به ظرفیتهای موجود در استان، دستگاه‌های اجرایی، کارخانه‌ها و شرکت‌ها امور مربوط به چاپ دستگاه خود و خدمات پس از آن را به چاپخانه‌های استان سفارش دهند.

مشکلات صنعت چاپ؛ از قدیمی بودن دستگاه‌ها تا نبود تسهیلات بانکی

صنعت چاپ چهارمحال و بختیاری؛ نیازمند به‌روزرسانی

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران شهرستان شهرکرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مشکلات و چالش‌های صنعت چاپ استان اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین مشکلات این حوزه، دستگاه‌های قدیمی است و با وجود اینکه تعداد اندکی از واحدهای چاپخانه‌ای استان از دستگاه‌های به روز و پیشرفته برخوردار هستند اما دستگاه‌های بسیاری از واحدهای صنفی فعال در استان به روز نیست.

مریم ابراهیمی ادامه داد: چالش دیگری که چاپخانه‌های استان با آن درگیرند بیرون‌رفت سفارش‌ها از استان است به‌طوری‌که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بزرگ استان سفارش‌های خود را به استان‌های دیگر می‌دهند و از ظرفیت داخل استان استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه خرید تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز اعتبار قابل توجهی را می‌طلبد تصریح کرد: این در حالی است که تسهیلاتی که به این بخش اختصاص داده می‌شود بسیار اندک است و جوابگوی نیازها نیست.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران شهرستان شهرکرد افزود: مالیات‌ و ارزش‌افزوده بالا نیز بار سنگینی را بر دوش واحدهای صنفی گذاشته است و از آنجاکه میزان مالیات دریافتی در استان‌های مختلف متفاوت و سلیقه‌ای است، در استان ما سختگیرانه با این موضوع برخورد می‌شود.

ابراهیمی بیان داشت: اختصاص ارز نیمایی برای وارد کردن ماشین‌آلات، امکان وثیقه‌گذاری دستگاه برای دریافت تسهیلات بانکی و برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها برای معرفی ظرفیت‌های صنعت چاپ استان از دیگر نیازهای این بخش است.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ و نشر در شهرستان شهرکرد برای ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است افزود: ۲ تا سه برابر این اشتغالزایی نیز به صورت غیرمستقیم ایجاد شده است.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران شهرستان شهرکرد با بیان اینکه صنعت چاپ و خدمات پس از آن در استان کامل است و انواع چاپ افست، دیجیتال، چهار رنگ و یا خدماتی نظیر سلفون‌کشی و صحافی گرم از سوی چاپخانه‌های استان عرضه می‌شود اظهار داشت: پنج چاپخانه بزرگ و به روز در استان فعال است که سفارش‌های بیرون استانی هم دارند.

ابراهیمی با بیان اینکه ۳۰۰ واحد صنفی چاپخانه و سایر صنوف و صنایع مرتبط با صنعت چاپ در استان فعال است، یادآور شد: سهولت در صدور مجوزها سبب شده تا طی سال‌های اخیر تعداد واحدهای چاپخانه در استان افزایش پیدا کند اما برخی از مشکلاتی که به آن اشاره شد سبب زمین‌گیر کردن برخی واحدها شده و آنها را به تعطیلی کشانده است.

صنعت چاپ و نقش تاثیرگذار آن

صنعت چاپ چهارمحال و بختیاری؛ نیازمند به‌روزرسانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز تلاش‌های مستمر و زحمت مداوم فعالان این عرصه را گرامی داشت و گفت: این صنعت تا به آن درجه از اهمیت دست یافته است که به عنوان شاخصه‌ای از توسعه‌یافتگی جوامع محسوب می‌شود، انتقال اطلاعات، آموزش، آگاه‌سازی و تبلیغات، بخشی از کارکردهای معمول صنعت چاپ است که آن را به یک ابزار رسانه‌ای مهم تبدیل کرده و نمی‌توان اثرات آن را در حیات روزمره افراد نادیده گرفت.

پیام احمدی تاکید کرد: فراتر از اثرات فرهنگی و اجتماعی صنعت چاپ، فرصت‌های شغلی آن نیز قابل توجه است به طوری که صدها رسته شغلی در کنار هم گرد می‌آیند تا چرخ این صنعت را به حرکت درآورند.

به گزارش ایرنا، یازدهم شهریور با نام روز صنعت چاپ در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha