ترور سردار سلیمانی، نمونه بارز تروریسم دولتی

تهران- ایرنا- همزمان با دومین سالگرد ترور جنایتکارانه سردار سلیمانی، نشریه میدل ایست مانیتور نوشت: ترور سردار سلیمانی و المهندس خارج از شرایط جنگی و در خاک یک کشور دیگر، علاوه بر نقض حاکمیت عراق، بی تردید نمونه ای بارز از تروریسم دولتی و نقض کنوانسیون ها و قوانین بین المللی بود.

 به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری میدل ایست مانیتور، با نزدیک شدن به تاریخ سه ژانویه (۱۳ دی) از یک سو به تأمل در مبارزه با تروریسم و ​​از سوی دیگر به تداوم مبارزه برای عدالت، آزادی و حاکمیت می اندیشیم. در تاریخ سه ژانویه سال ۲۰۲۰ «سردار قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» فرمانده حشد الشعبی عراق به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری وقت آمریکا در یک حمله تروریستی به شهادت رسیدند.

 مقاله میدل ایست مانتیور به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی مقاله ای منتشر کرده که ادامه آن به شرح زیر است.

این شخصیت خود را فدای مهمترین آرمان امروز بشریت یعنی مبارزه عادلانه برای آزادی فلسطین و تلاش برای بازپس گیری سرزمین های اشغالی و شکست حصر مسجد الاقصی کرد.

واشنگتن ادعا کرد انگیزه اصلی اش از این ترور این بوده که سردار سلیمانی از اعتراضات ۲۷ دسامبر ۲۰۱۹ (دی ۹۸) مقابل سفارت آمریکا در بغداد و نیز از حمله ای که منجر به کشته و زخمی شدن شهروندان آمریکایی و عراقی شد، حمایت کرده است. هرچند همه می دانند انگیزه این جنایت چیز دیگری بود. از جمله دلایل این ترور نقش سردار سلیمانی در پیروزی‌ها در خاورمیانه مقابل آمریکا و از دست دادن جایگاه واشنگتن در منطقه و همراه کردن برخی کشورها با ایران به عنوان محور مبارزه با تروریسم بود.

بی تردید اقدامات راهبردی سردار سلیمانی نقش بسیاری در قطع جریان کمک های تسلیحاتی آمریکا و اسرائیل به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی فعال در خاورمیانه و سایر خریداران منطقه‌ای داشت. ایالات متحده به عنوان بزرگترین تولید کننده اسلحه در جهان با هدف فروش تسلیحات خود، به اقدامات گروه های تروریستی نیاز دارد. اما با شکست های پی در پی تروریست های داعش در سوریه و عراق به رهبری سلیمانی و المهندس و به تبع آن سقوط تجارت تسلیحاتی، آمریکا تصمیم به ترور ژنرالی گرفت که نماد مقاومت در برابر این گروهک های مسلح بود.

ترور سردار سلیمانی و المهندس خارج از شرایط جنگی و در خاک یک کشور دیگر علاوه بر نقض حاکمیت عراق، بی تردید نمونه ای بارز از تروریسم دولتی و نقض کنوانسیون ها و قوانین بین المللی بود. این اقدام تلاش بیهوده دیگری از سوی آمریکا و شرکای آن برای مهار «محور مقاومت» بود که شامل ایران، سوریه، حزب الله لبنان، نیروهای حشد الشعبی عراق، مردم و جنبش های آزادیبخش فلسطین و سایر جنبش های آزادی طلب بود.

اما سلیمانی و المهندس اولین شهدای تروریسم نبوده اند و آخرین هم نخواهند بود. یاد و خاطره دانشمندان  محسن فخری زاده، مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی، مصطفی احمدی روشن و غیره همچنان زنده است. اینها نمونه ای از جنایاتی است که بازتاب روح جنایتکارانه حاکم بر ساختار آمریکا و اسرائیل است.

سردار سلیمانی نقش مهمی در راهبرد پیروزمندانه حزب الله با هدف بیرون راندن تحقیرآمیز نیروهای متجاوز صهیونیستی از لبنان در سال ۲۰۰۶ داشت و تشویق و حمایت مهمی از قیام حوثی های یمن علیه رژیم سعودی کرد. وی در شکست داعش در سوریه و همچنین در ایجاد، آموزش و اقدامات شبه نظامیان الحشد الشعبی به رهبری المهندس که مسئول فروپاشی گروه های تروریستی در سوریه و عراق بود، نقش اساسی داشت.

شهادت سلیمانی و المهندس به جهانیان نشان داد که انقلاب زنده است و پیروز خواهد شد. علاوه بر این  دشمنان ملت ایران در برابر عظمت سردار شهید به عنوان کسی که در راه پیروزی علیه تروریسم آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و متحدان آنها در خاورمیانه، شهید راه بیت المقدس شد، به ذلت رسیدند.

سردار سلیمانی در ۱۱ مارس ۱۹۵۷ (اسفند ۱۳۳۶)در خانواده ای فقیر در کرمان متولد شد و با ورود به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) فعالیت نظامی خود را آغاز کرد و در دهه ۸۰ میلادی به فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله کرمان منصوب شد. وی در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) به سمت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب شد و در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۱ (۴ بهمن ۱۳۹۰) توسط آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی به درجه سرلشکری نائل شد و تا زمان شهادت در  این سمت باقی ماند.

اهمیت سلیمانی در مبارزه با تروریسم تنها نظامی نبود و وی نقش های سیاسی مهمی نیز برعهده داشت.  وی در سال ۲۰۱۵ روسیه را متقاعد کرد که در ائتلاف سه جانبه روسیه، چین و ایران برای مقابله با گروه های تروریستی در خاورمیانه و همچنین در اجرای مانورهای نظامی مشترک دریایی در دریای عمان و اقیانوس هند وارد جنگ سوریه شوند و بدین ترتیب نقش مهمی در شکستن انحصار ایالات متحده در دریاهای منطقه ایفا کرد.

در مراسم تشییع پیکر سلیمانی در تهران، حضرت آیت الله خامنه‌ای اعلام کرد کسانی که ترور سردار سلیمانی را طراحی و اجرا کردند، تاوان آن را خواهند پرداخت. ایشان در این مراسم خاطرنشان کردند: تشییع سردار سلیمانی با حضور میلیون‌ها نفر در ایران و عراق سیلی سختی بر آمریکا بود، اما سخت‌ترین سیلی، حذف استکبار آمریکا در منطقه است.

سردار سلیمانی خود را فدای مهمترین آرمان امروز بشریت یعنی مبارزه عادلانه برای آزادی فلسطین و تلاش برای بازپس گیری سرزمین فلسطین و شکست حصر مسجد الاقصی و تلاش های مخرب دولت یهود کرد.

حمله تروریستی آمریکا که به شهادت سلیمانی، المهندس و چندین ایرانی و عراقی دیگر انجامید، نشانگر  حس جنایتکارانه حاکم بر ذهنیت رهبران آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی بود.

جنایت این کنسرسیوم تروریستی به رهبری ایالات متحده، نه تنها پیروزی برای شاخه مقاومت بود، که شکستی سنگین برای آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی بشمار می رود، زیرا مقاومت تا پیروزی نهایی ادامه دارد و این یک حق قانونی و مورد تائید قوانین و کنوانسیون های بین المللی است که توسط منشور سازمان ملل متحد هم به رسمیت شناخته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha