تمام موادغذایی «تراریخته» باید برچسب داشته باشد

کرمانشاه- ایرنا- مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: براساس قانون ایمنی زیستی کشور تمام محصولات و ترکیبات تراریخته باید حتماً برچسب تراریخته داشته باشند.

دکتر «شهریار مستوفی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: محصولات تراریخته یا تراژنی به محصولاتی گفته می شود که در آن تغییرات ژنتیکی انجام شده باشد، یعنی به منظور تغییر در ساختار ژنتیکی یک ماده، طی فرآیندی یک ژن به ماده دیگری تزریق می شود.

وی اظهار داشت: اکنون به دلیل نیاز کشور چهار نوع دانه روغنی ذرت، سویا، پنبه دانه و کلزا که عمدتاً تراریخته هستند پس از بررسی وارد کشور می شوند.

مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تمام موادغذایی که از دانه های روغنی مذکور بدست می آید مثل کیک و کلوچه تراریخته هستند و باید برچسب گذاری شوند و روی آنها درج شود که از روغن ذرت تراریخته بدست آمده است.

وی افزود: براساس قانون ایمنی زیستی کشور تمام محصولات و ترکیبات تراریخته باید حتماً برچسب "تراریخته" داشته باشند و به مردم اطلاع رسانی شود چرا حق آنهاست که از ترکیبات موادغذایی آگاه باشند.

مستوفی با بیان اینکه جهادکشاورزی تاکنون هیچ مجوزی برای کشت محصولات تراریخته صادر نکرده است، گفت: گروه های موادغذایی که حد تراریختگی آنها ۲ هست هم مشمول آزمون هستند و هم برچسب گذاری. یک سری موادغذایی که حد تراریختگی آنها پایین است و خود تولیدکنندگان برچسب می زنند نیازی به آزمون ندارند.

وی اظهار داشت: از نظر مراجع ذی ربط از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) و کدکس (CODEX) این محصولات مورد تایید قرار گرفته است.

مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مدارک و مستنداتی دال بر اینکه محصولات تراریخته سرطانزا باشند توسط مراجع معتبر جهانی گزارش نشده است.

وی همچنین افزود: هیچ گونه مدارک و مستنداتی دال بر اینکه محصولات تراریخته سرطانزا باشند یا اینکه مخاطره آمیز باشند توسط این مراجع معتبر جهانی گزارش نشده است.

مستوفی یادآور شد: محصولات تراریخته موافقان و مخالفانی دارد، مخالفان این محصولات معتقدند که در درازمدت آسیب هایی در پی دارد، در حالیکه هنوز هیچ دلیل علمی برای ضرر اینها اثبات نشده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از روغن‌های تولیدی کرمانشاه تراریخته هستند و دارای برچسب تراریختگی می باشند، گفت: طبق نظر شورای عالی ایمنی زیستی کشور درج عبارت غیرتراریخته بر روی محصولات غیرقانونی و گمراه کننده است، یعنی می خواهند بازاریابی کنند و بازار مصرف خودشان را بالا ببرند.

مدیرنظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان افزود: باتوجه به مزایای این محصولات در برابر آفات، کم آبی، کاهش استفاده سموم و همچنین تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و افزایش جمعیت در آینده دنیا به ناچار به سمت تولید محصولات تراریخته خواهد رفت.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha