اولین گفت و گوی اهالی رسانه خراسان جنوبی با استاندار

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی ۴۵ روز پس از مسئولیت استانداری در اولین نشست با مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه استان شرکت کرد و ۱۵ نفر از مدیران و اهالی رسانه بی‌واسطه از دغدغه‌ها، مطالبات و پیشنهادات خود گفتند.

به گزارش ایرنا جواد قناعت هشتم آذر امسال با حضور وزیر کشور در بیرجند رسما به عنوان نهمین استاندار خراسان جنوبی معارفه شد و اهالی رسانه در انتظار نشستی بودند که به رسم حضور استاندار جدید برگزار می‌شود تا در فضای صریح و صمیمی با نماینده عالی دولت سیزدهم در خراسان جنوبی سخن بگویند.

پایان هفته گذشته بود که اعلام شد نشست مدیران رسانه با استاندار روز شنبه (۲۵ دی ماه) در سالن جلسات فرمانداری بیرجند برگزار می‌شود اما حوالی ظهر امروز مکان این برنامه به سالن شهید رجایی استانداری خراسان جنوبی تغییر کرد.

دقایقی قبل از ساعت ۱۴ امروز مدیران مطبوعات محلی، خبرگزاری‌ها، نمایندگی‌ مطبوعات سراسری و جمعی از خبرنگاران، عکاسان و فعالان فضای مجازی در طبقه منهای یک ساختمان استانداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی گرد هم آمدند.

استاندار خراسان جنوبی حوالی همین ساعت به همراه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری، مدیر روابط عمومی استانداری و مشاور رسانه‌ای استاندار وارد سالن شهید رجایی شد و جلسه رسمیت یافت.

ابتدا مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی که از اهالی رسانه استان است و هفته گذشته به این سمت منصوب شد، گفت: برگزاری این نشست با گذشت ۴۵ روز از حضور استاندار در خراسان جنوبی، نشان‌دهنده اهمیت دادن به رسانه‌ها است.

محمود مقامی که در این نشست هم انتصابش مورد استقبال اصحاب رسانه خراسان جنوبی قرار گرفت و تشکر مدیران رسانه از استاندار را به همراه داشت، ادامه داد: شخص استاندار تاکید دارد که به دلیل اهمیت موضوع، حقوق اهالی رسانه به‌طور ویژه پیگیری شود.

وی از پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات نوین ایران یاد کرد که فرزند خراسان جنوبی است و گفت: همچنین شهید محمد فرهادی از شهدای رسانه کشور اهل این استان است.

مدیر جوان روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی نقش رسانه‌های استان در انعکاس واقعیت‌ها و مشکلات و اهتمام آنها در پیگیری مسایل و مشکلات مربوط به استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: امسال شاهد از دست دادن دو نفر از خبرنگاران فعال و کوشای استان بودیم که در مدت فعالیت خود تلاش‌های زیادی برای انعکاس مشکلات و توسعه استان انجام دادند.

استان فرهنگی و رسانه‌ای

سخنران بعدی معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بود که به نمایندگی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: خراسان جنوبی استانی فرهنگی و رسانه‌ای است.

محمود رمضانی افزود: در حال حاضر ۱۳۶ نشریه و پایگاه خبری، ۴۲ سرپرستی نشریات سراسری و ۱۳ خبرگزاری در این استان فعال است.

وی بیان کرد: مدیران نشریات، خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه بسیار همراه، همدل، نجیب و اهل تعامل بوده و همیشه با مجموعه نظام، دولت و ادارات فضای تعاملی برقرار است.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نگاه رسانه‌های این استان را توسعه‌ای و امیدبخش دانست و گفت: فعالان رسانه‌های استان سعی می‌کنند  در کنار مسوولان برای توسعه و پیشرفت استان بکوشند.

وی با اشاره به مصوبه شورای اطلاع‌رسانی استان درخصوص پیوست رسانه‌ای دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: در این زمینه ۷۰ درصد ادارات پای کار آمده و گزارش داشتند و امیدواریم بتوانیم درصدی از اعتبارات عمرانی را به عنوان پیوست رسانه‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

رمضانی افزود: رسانه‌های استان در دو سه سال اخیر با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم کردند اما توانستند فشارهای اقتصادی را پشت سر گذاشته و برای توسعه استان تلاش کنند.

وی نبود همکاری و کم‌تحرکی روابط عمومی‌ها را از جمله مشکلات رسانه‌های این استان عنوان کرد و گفت: به گفته خبرنگاران برخی از روابط‌ عمومی‌ها اهل تعامل نبوده و شناخت رسانه‌ای ندارند که در این زمینه آمادگی داریم کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید کشوری همچنین کارگاه‌های حقوق رسانه‌ای ویژه مدیران داشته باشیم.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: سند جامع توسعه رسانه‌ای استان در حال انجام است و نشست‌های مختلفی را با حضور مدیران رسانه‌ها و خبرنگاران برگزار خواهیم کرد تا هرچه زودتر این سند تکمیل شود.

داشته‌ها معرفی شود

مشاور رسانه‌ای استاندار خراسان جنوبی هم گفت: یکی از مهمترین مشکلات حوزه رسانه در برهه کنونی، ارایه "نداشته‌ها" به جای "داشته‌ها" است و به‌ویژه در خراسان جنوبی باید به سمت تولید خبرهای مثبت و امیدآفرین برویم.

محمدرضا براتی‌ درمیان افزود: انتظار از رسانه‌ها توجه به شرایط اقتصادی کشور، امیدآفرینی و افزایش اعتماد مردم به نظام است و اینکه به مسایل استان نگاه کارشناسی داشته باشند، همچنین از نگرش احساسی و سیاسی بپرهیزند و برای افزایش آگاهی عمومی مردم نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: رسانه‌های استان مطالبه‌گری توام با نقد کارشناسی و منصفانه را با جدیت دنبال کنند و ما از نقد منصفانه استقبال خواهیم کرد، مطالبه‌گری حق رسانه‎‌ها است و مدیران هم باید پاسخگو باشند.

مدیر خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی ادامه داد: استاندار هم تاکید دارد که رسانه‌ها می‌توانند بدون هیچ محدودیتی به اقدامات دولت و معایب دستگاه‌های اجرایی بپردازند و کمبودهای دستگاه‌های اجرایی را با در نظر گرفتن انصاف، منعکس کنند.

وی گفت: پرداختن به مشکلات و کمبودهای استان یکی از وظایف رسانه‌ها است و نباید این موضوع مهم در حاشیه قرار بگیرد و مسائل حاشیه‌ای در راس تیترهای رسانه‌های استان باشد.

براتی اظهار داشت: خبر یک امانت است و باید بدون کم و کاست و در اولین فرصت به مخاطب منتقل شود.

وی افزود: در عین اینکه تلاش خواهیم کرد کار حرفه‌ای و تخصصی را ادامه دهیم باور و ایمان ما این است که در راه انقلاب حرکت کرده و جهادی و انقلابی عمل کنیم.

دغدغه‌های خانه مطبوعات

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: پیوست رسانه‌ای دستگاه‌های اجرایی که در شورای اطلاع‌رسانی استان پیگیری و ابلاغ شد پیشنهاد خوبی بود اما دو آسیب داشت اینکه مطالبات رسانه‌های مکتوب با مشکل مواجه شد.

سمانه سالاری که اخیرا با رای هیات مدیره جدید خانه مطبوعات استان برای یک دوره دیگر به این سمت انتخاب شد، افزود: در این پیوست رسانه‌ای فقط رسانه‌های مکتوب دیده شد که درخواست داریم سایر رسانه‌ها از جمله نشریات و خبرگزاری‌ها نیز دیده شوند.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد درآمد پایدار برای رسانه‌های استان هستیم اظهار داشت: خبرنگاران به عنوان شاکله اصلی نظام و دولت خیلی خوب عمل می‌کنند اما متاسفانه در استان خبرنگاران در نقطه مقابل مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار دارند.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران استان پا به پای مدیران حتی بیشتر از آنها در زمینه توسعه و پیشرفت استان گام برمی‌دارند که نیاز به حمایت و توجه دارند.

وی افزود: در کشور فقط خراسان جنوبی، استان مرزی نیست که تا خبری می‌خواهد به نتیجه برسد بسرعت امنیتی یا خط قرمز اعلام می‌شود و براساس قانون خبرنگاران در دسترسی به اطلاعات و انتشار اخبار آزاد هستند در حالی که در استان ما این موضوع برعکس است.

سالاری گفت: این مشکلات علیرغم محدودیت‌های مالی که خبرنگاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ضربه‌های بیشتری به خبرنگاران وارد می‌کند.

وی یادآور شد: دوره های آموزشی خیلی خوبی برای رسانه‌ها برگزار شده یا می‌شود لذا توانایی این را دارند که در حوزه‌های مختلف فعالیت داشته باشند.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی گفت: خبرنگاران فقط برای ۱۷ مرداد نیستند بلکه هر روز، هر ساعت، هر دقیقه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز به وظیفه خود خوب عمل می‌کنند از طرفی وقت زیادی از خود را به اجبار پشت درب اتاق مدیران تلف می‌کنند.

وی افزود: برای اینکه امور اداری خبرنگاران را دنبال کنیم نیاز به ساختمان خانه مطبوعات داشتیم که با حمایت مسوولان استان و دستگاه‌های اجرایی کار احداث ساختمان را جلو بردیم و با همکاری سازمان اموال تملیکی در زمینه تامین تجهیزات و امکانات در صورت حمایت استانداری آمادگی داریم به عنوان دومین استان کشور ساختمان خانه مطبوعات استان را داشته باشیم.

مراقب لغو مجوز نشریات باشید

مدیرمسوول روزنامه امروز خراسان جنوبی هم گفت: روزنامه‌های استان در سطح کشور حرفی برای گفتن دارند و براساس ارزیابی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال روزنامه‌های استان در جمع برترین‌های کشوری معرفی می‌شوند.

محمود حیدری افزود: در سال‌های اخیر با افزایش قیمت کاغذ و خدمات چاپ که عمده آن از خارج کشور وارد می‌شود، هزینه روزنامه‌ها بسیار افزایش یافته از طرفی شاهد لغو مجوز برخی روزنامه‌ها یا نشریات بوده‌ایم.

وی بیان کرد: دولت قبل تعهداتی برای استان‌های مرزی و محروم قائل شد که از این طریق برای شهرستان مرزی درمیان مجوز داده شد اما بالا بودن هزینه‌ها سبب تعطیلی این شماره و دادن مجوز به استان دیگر شد.

رییس هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی با بیان اینکه به جای لغو مجوز باید آن را تبدیل به هفته‌نامه یا ماهنامه کرد، ادامه داد: تعطیلی روزنامه‌ها و نشریات تاثیر زیادی در بیکاری و مشکلات ناشی از آن دارد.

وی اظهار داشت: با تعاملات خوب استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی می‌توان جلوی لغو این مجوزها را گرفت.

حیدری گفت: دستگاه‌های اجرایی که میلیاردها تومان هزینه می‌کنند در تعامل با رسانه‌ها ضعیف هستند لذا متهم به سیاه‌نمایی می‌شویم و منعکس نکردن دستاوردها و اقدامات دستگاه‌های اجرایی مشکلات استان را بیشتر می‌کند.

سردبیر روزنامه آوای خراسان جنوبی هم برای بیان ۲ نکته پشت تریبون قرار گرفت و گفت: زاویه نگاه استاندار به مقوله مطالبه‌گری برای ما مهم است و اگر نگاه ایشان استفاده از عرصه رسانه‌ها که بازوی همیشه پای کار دولت‌های مختلف بوده‌اند، باشد و در نقد، تحلیل و عملکرد دستگاه‌های اجرایی با رسانه‌ها هم‌قدم باشید، هم رشد برای رسانه‌ها و هم برای دولت و منفعت مردم خواهد بود.

علی جعفرپور مقدم افزود: در نقطه مقابل اگر یک مسیر فرسایشی را شروع کرده و در مسیر تقابل پیش بروید همه مجموعه‌ها از جمله مردم ضرر خواهند کرد.

وی بیان کرد: در جمع کسی را نداریم که نگاه پیشرفت و توسعه استان را نداشته باشد لذا باید دولت و رسانه‌ها هماهنگ‌تر عمل کنند و از ظرفیت‌هایی مانند شورای اطلاع‌رسانی و خانه مطبوعات استان استفاده شود.

لزوم حمایت دستگاه‌های اجرایی از مطبوعات

مدیر خبرگزاری تسنیم و چند نمایندگی روزنامه سراسری در خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ سرپرستی روزنامه‌های کشوری در استان فعال است که به‌صورت خودگردان و حق‌الزحمه اداره می‌شوند لذا به حمایت دستگاه‌های اجرایی نیاز داریم.

محمد قربانی مالیات را از جمله مشکلات نشریات و روزنامه‌های استان دانست و افزود: عوض اینکه خبرنگاران این مجموعه به دنبال پیگیری اخبار باشند باید وقت زیادی را در هیات‌های حل اختلاف یا اداره مالیات سپری کنند.

وی کمبود خبرنگار را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: پیشنهاد داریم ضمن آموزش افرادی در این زمینه، برای حق‌الزحمه ثابت و بیمه خبرنگاران اقدام و پایگاه‌های خبری فعال استان رصد و مورد حمایت قرار گیرند.

مدیر خبرگزاری تسنیم در خراسان جنوبی اظهار داشت: دیدگاه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان همچنان استانی است در حالی که باید دیدگاه کشوری و ملی داشته و در این زمینه از ظرفیت رسانه‌ها استفاده شود.

وی فعال نبودن پایگاه‌های خبری برخی دستگاه‌های اجرایی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: امید است با توسعه روابط بین خبرنگاران و روابط عمومی‌ها و اقداماتی که در این زمینه انجام خواهد شد در راستای رسالت حرفه‌ای خود موفق باشیم.

وعده‌ها را عمل کنید

اما نماینده پایگاه‌های خبری خراسان جنوبی در این نشست گفت: بارها پشت همین تریبون‌ صحبت کرده‌ایم و استانداران پیشین برای پیگیری مشکلات قول دادند اما هیچکدام عملی نشد.

ابوالفضل حسن‌پور خطاب به استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه شما دو هیچ نسبت به استانداران قبلی جلو هستید افزود: انتخاب مدیر روابط عمومی استانداری بعد از سال‌ها از بدنه خبرنگاران نشان از توجه استاندار به این حوزه است و قبل از آنکه از شما مطالبه شود، مشاور رسانه‌ای انتخاب کردید و انتظار است قول‌هایی که اینجا می‌دهید را هم عملیاتی کنید.

وی بیان کرد: پایگاه‌های خبری صف اول اطلاع‌رسانی هستند، خبرنگارانی که در کنار نظام بوده و برای توسعه استان گام برمی‌دارند.

مدیر پایگاه‌ خبری تحلیلی خبر و هنر گفت: پایگاه‌های خبری سربازان جبهه راستین فضای مجازی هستند و ما در کنار شما هستیم اما برای بیان مشکلات خودشان تریبون ندارند و نیازمند توجه و حمایت هستند.

وی نداشتن بیمه و دستمزد بسیار پایین را از جمله مشکلات خبرنگاران این استان دانست و گفت: مشکلات اهالی رسانه استان بارها و بارها تکرار شده اما همچنان خبرنگاران با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

فعال فضای مجازی شهرستان زیرکوه هم گفت: کار خبری در شهرستان‌هایی از جمله زیرکوه با توجه به کمبود خبرنگار به مراتب سخت‌تر از مرکز استان است.

علی بیهقی افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌ها به هیچ عنوان انتقادپذیر نبوده و به دنبال این هستند که خبرنگاران را به روابط عمومی دستگاه‌ها تبدیل کنند.

وی بیان کرد: شهرستان مرزی زیرکوه ۱۵۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و می‌توان از این ظرفیت به عنوان فرصت استفاده کرد یا اینکه تهدیدهای زیادی نصیب ما شود در حالی که هیچ حمایتی نمی‌شویم.

مدیر سایت خبری زیرکوه اظهار داشت: به دلیل مشکلات مالی و افزایش هزینه‌ها، پایگاه خبری شهرستان عملا تعطیل شده و به سمت فضای مجازی آمده‌ایم.

وی گفت: مدیرانی برای دستگاه‌های اجرایی شهرستان انتخاب شود که از رسانه‌ها شناخت و تعامل داشته باشند.

نگرانی از علایم حیاتی برخی روابط عمومی‌ها

مدیر خبرگزاری مهر در خراسان جنوبی هم گفت: علایم حیاتی در برخی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و مدیران مشاهده نمی‌شود و کرونا نیز مزید بر علت شده است و به بهانه شیوع کرونا خبرنگاران به برخی برنامه‌ها دعوت نمی‌شوند.

فاطمه زیراچی افزود: انتظار داریم از همکاران خبرنگار برای مشاوران رسانه‌ای دستگاه‌های اجرایی استفاده شود تا ارتباط‌گیری با رسانه‌ها نقویت و دستاوردهای دولت منعکس شود.

وی بیان کرد: ادعا می‌کنیم که پدر علم ارتباطات ایران فرزند این سرزمین است اما هنوز سند جامع رسانه‌ای را در استان نداریم.

مدیر خبرگزاری مهر خراسان جنوبی با اشاره به ضرب‌المثل «پُز عالی، جیب خالی» گفت: پدر علم ارتباطات فرزند این استان است در حالی که با کمبود خبرنگار مواجه‌ایم و رشته خبرنگاری یا دانشکده خبر در استان نیست.

وی خواستار تشکیل تعاونی چند منظوره برای اهالی فرهنگ و هنر استان شد و گفت: در زمینه اقتصاد رسانه باید به خبرنگاران میدانی استان کمک شود.

مدیر پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا هم خواستار راه‌اندازی پژوهشکده رسانه‌ای در استان شد و گفت: این پژوهشکده اگر با سرفصل و محوریت روابط عمومی‌ها ایجاد شود سبب خواهد شد پژوهش‌ها توسط رسانه‌ها اتفاق بیفتد و سطح کیفی استان از لحاظ پژوهشی ارتقا یابد.

محسن نوفرستی افزود: اعضای خانه مطبوعات در دوره جدید باید پایش شوند و خبرنگاران واقعی عضویت و حضور پیدا کنند.

وی بیان کرد: خبرنگاران واقعی باید عضو اصلی خانه مطبوعات هم باشند تا بتوانند در انتخابات متعدد شرکت کرده و نسبت به موضوعات متعدد دخیل باشند.

خبرنگاران مشکلات معیشتی دارند

یکی از فعالان فضای مجازی خراسان جنوبی هم در ادامه نشست با استاندار گفت: خبرنگاران استان مشکلات معیشتی دارند با توجه به اینکه حقوق و دستمزدها از حداقل‌ها خیلی پایین‌تر است.

صادق شکیب‌زاده افزود: در مرکز استان شهرک فرهنگی نداریم و خبرنگاران در زمینه مسکن با مشکل مواجه‌اند، از طرفی اجاره بهای مسکن بالا بوده و در توان خبرنگاران نیست لذا درخواست داریم فضایی به عنوان شهرک فرهنگی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه کارآفرین فضای مجازی و رسانه‌ای است گفت: خبرنگاران این مجموعه با مشکل بیمه مواجه‌اند و خانه مطبوعات، تامین اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی حق بیمه خبرنگاران ما را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام می‌کنند.

روزنامه خراسان جنوبی در همه شهرستان‌های استان نمایندگی و خبرنگار داشت و چهار ماه قبل به دلایلی که مباحث مالی گفته می‌شود در خراسان جنوبی تعطیل شد.

این موضوعی بود که یکی از خبرنگاران این روزنامه در حضور استاندار مطرح کرد و گفت: بعد از حدود ۱۷ سال فعالیت این روزنامه در خراسان جنوبی تعطیل شد و بخش زیادی از مطالبات خبرنگاران از دستگاه‌های اجرایی باقی مانده است.

فاطمه زهرا قاسمی افزود: اگر به رسانه‌های مکتوب استان توجه نشود سرنوشت سایر رسانه‌های استان نیز به‌زودی همین خواهد بود.

قبل از آغاز سخنان استاندار یکی از اهالی رسانه درخواست کرد جلسه‌ای نیز با حضور خبرنگاران برگزار شود که استاندار گفت: اگر این نشست را برگزار کنیم خوب است اما بهتر این است که بتوانیم مشکلاتی که مطرح شد را حل کنیم.

جواد قناعت افزود: مهم این است که بخشی از مشکلات و درد دل‌های خبرنگاران را بتوانیم حل کنیم و اینکه یکی را دیدیم یا ندیدیم اصل نیست بلکه اصل حل این مشکلات است.

انتظار جلسه و سخنان جدی‌تر

استاندار خراسان جنوبی در پایان و بعد از شنیدن سخنان، انتظارات، گلایه‌ها و پیشنهادات ۱۵ نفر از اهالی رسانی استان گفت: انتظار داشتم این جلسه مقداری جدی‌تر باشد اما شما لطف و رعایت کردید که تشکر می‌کنم.

وی پس از اینکه مطمئن شد فرد دیگری قصد صحبت کردن ندارد، سخنانش را به چند دسته شامل تبیین شرایط موجود کشور، چالش‌ها، امیدهایی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم ایجاد شده، انتظارات از اهالی رسانه و راهکارهای حل مشکلات تقسیم کرد.

قناعت گفت: برای مطالبات خبرنگاران استان از جمله بیمه، مسکن، پیگیری مطالبات از ادارات، تجهیز خانه مطبوعات و از این قبیل باید جلسات کارشناسی برگزار شود تا به نتیجه مطلوب برسد لذا امروز هیچ قولی نمی‌دهیم که نتوانیم عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیران غیرپاسخگو در دولت سیزدهم جایگاهی ندارند افزود: جلسات با مدیران و اهالی رسانه را ادامه خواهیم داد.

استاندار خراسان جنوبی پیگیری موارد مطرح شده در این نشست تا حصول نتیجه را به جلسات کارشناسی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی منوط کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha