مازیار شیریان روز دوشنبه در گفتوگو با ایرنا افزود: در حال حاضر در بیشتر شهرهای کشور علاوه بر ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری، ایستگاههایی نیز برای تحویل دوچرخه به شهروندان در نظر گرفته شده است اما با وجود پیگیری هیات ورزشی استان در این زمینه و ارائه پیشنهادهای مختلف، تاکنون اقدام موثری در شهرهای استان روی نداده است.
وی تعریف مسیر دوچرخهسواری در محدودهای از خیابان کاشانی و کمربندی ۱۵ خرداد و همچنین ایجاد پیست دوچرخهسواری در بوستان ملت و بخشی از جاده سلامت را از جمله پیشنهادهای این هیات برای توسعه این ورزش در مرکز استان بیان و تصریح کرد: محدوده بین مسیر رفت و برگشت جاده شهرکرد به فرخشهر نیز به گونهای است که میتواند در همراهی با دستگاههای اجرایی و ایمنسازی جاده به یکی از مسیرهای دوچرخهسواری در استان تبدیل شود.
شیریان با بیان اینکه رایزنی با دستگاههای اجرایی به ویژه شهرداریهای استان برای تعریف مسیرهای دوچرخهسواری از سوی این هیات همچنان ادامه دارد، یادآور شد: علاوه بر ضرورت ایجاد روحیه نشاط و شادابی بین مردم پس از خانهنشینیهای اجباری و تعطیلی پیدرپی سالنهای ورزشی در اثر شیوع ویروس کرونا، افزایش مشکلات حملونقل شهری و آلودگی هوا نیز، نیاز به جانمایی و تعریف مسیرهای دوچرخهسواری در شهرهای استان را دوچندان کرده است.
وی به بالا رفتن هزینههای ورزش سالنی و افزایش استقبال عمومی از ورزشهای خیابانی و پارکی به ویژه دوچرخهسواری اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته برای تعریف مسیر دوچرخهسواری در شهرکرد برنامهریزیهایی انجام شده است اما به نظر میرسد باید همت بیشتری برای اجرای این برنامهها صورت بگیرد.
سه باشگاه دوچرخهسواری در استان فعال شده است
سرپرست هیات دوچرخهسواری شهرکرد در ادامه درباره فعالیت این هیات برای توسعه این ورزش اظهار داشت: کمبود مربی و داور دوچرخهسواری از مهمترین دغدغههایی این ورزش در استان است که تلاش میشود به زودی با برگزاری دورههای آموزشی و تربیت مربیان و داوران، زمینه بهتری برای پایه سازی این ورزش صورت بگیرد.
شیریان ساماندهی ورزشکاران و جذب حمایتهای مالی خانوادهها برای فعالیت ورزشکاران برتر نوجوان و جوان را در راستای توسعه دوچرخهسواری در استان یادآور شد و افزود: به دلیل نبود فضای تمرینی مناسب در شهرکرد، مدتی قبل با کمک اعضای هیات، پیست دوچرخهسواری کوهستان در منطقه قلات این شهر ایجاد شد تا با بهبود شرایط تمرینی، زمینه برای برگزاری لیگ استانی در سال آینده فراهم شود.
وی با بیان اینکه شهرهای بروجن و شهرکرد عمدهترین مراکز دوچرخهسواری حرفهای استان به شمار میروند، تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت زیرساختهای دوچرخهسواری موجود در بروجن مطلوب است اما لازم است برای گسترش این ورزش در بعد همگانی و قهرمانی برنامههای منسجمتری اجرا شود.
سرپرست هیات دوچرخهسواری ثبت ۲ باشگاه جدید دوچرخهسواری و افزایش آمار باشگاههای فعال این رشته به ۳ مورد را در توسعه این ورزش در استان مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر چه هزینههای تامین دوچرخه حرفهای و نگهداری آن به شدت بالا رفته است اما برگزاری برنامههای استعدادیابی نشان داد که همچنان این رشته از محبوبیت بالایی بین جوانان و نوجوانان برخوردار است و اجرای برنامههای حمایتی میتواند بازهم قهرمانان شایستهای را از استان به عرصه ملی و بینالمللی معرفی کند.
به گزارش ایرنا، دوچرخهسواری چهارمحال و بختیاری تاکنون ملیپوشانی همچون حسنعلی ورپشتی، علیرضا احمدی، علیرضا رفیعی، متین مهدوی و امیر خدیوی را به عرصه قهرمانی کشور معرفی کرده است.
سمیه یزدانی بانوی دوچرخهسوار استان نیز در سال ۲۰۱۹ با کسب نشان برنز در مسابقات جاده قهرمانی آسیا توانست نخستین نشان برونمرزی ایران در دوچرخهسواری زنان را به نام خود ثبت کند.
نظر شما