نخستین عمل جراحی کاشت سمعک گوش میانی در مشهد با موفقیت انجام شد

مشهد- ایرنا- متخصصان و اعضای هیات علمی گروه گوش و حلق و بینی و تیم کاشت حلزون بیمارستان قائم (عج) برای نخستین بار در شرق کشور عمل جراحی کاشت سمعک گوش میانی از نوع ساندبریج در یک زن میانسال و کاشت سمعک استخوانی در یک جوان ۱۷ ساله را با موفقیت انجام دادند.

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معاون توسعه مدیریت و منابع مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج) افزود: کم شنوایی و بیماری های مرتبط با آن یکی از مشکلات شایع در همه گروه‌های سنی از نوزاد تازه متولد شده تا سالمندان را با این مشکل درگیر می کند.

دکتر حسن خداپرست افزود: امروزه با توجه به پیشرفت های علم پزشکی، روشهای تشخیصی و درمانی مشخصی با توجه به شرایط بیماری‌ و سن بیماران وجود دارد و با انجام غربالگری مناسب در سنین پایین و شناسایی به موقع نوزادانی که دچار کم شنوایی هستند می توان با مداخلات درمانی به موقع و برنامه های توان‌بخشی مناسب، به رفع مشکل این افراد کمک کرد.

وی ادامه داد: سمعک یک سیستم تقویت صداست که برای درمان اکثر بیماران کم‌شنوا مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در برخی موارد بیمارانی هستند که به علت نواقص مادرزادی در گوش خارجی و یا مشکلات مجرای گوش، نمی‌توانند از سمعک‌های معمولی استفاده کنند و متخصصان برای رفع مشکل آنها از سمعک‌های قابل کاشت به کمک اعمال جراحی استفاده می کنند.

معاون بیمارستان قائم (عج) گفت: بیمارانی که نیاز به عمل جراحی دارند با توجه به نوع و زمینه بیماری به ۲ گروه تقسیم می‌شوند، گروه اول بیمارانی هستند که مجرای گوش آنها به صورت طبیعی رشد نکرده و برای درمان، متخصصان با عمل جراحی، سمعک‌ مورد نظر را بر روی استخوان پشت گوش قرار می دهند. به این نوع از سمعک ها، سمعکهای هدایت استخوانی گفته می شود و گروه دوم بیمارانی هستند که دچار بیماری کم شنوایی حسی عصبی هستند و بیماری آنها با جراحی روی استخوان گوش قابل درمان نیست و برای این افراد از قرار دادن سمعک‌های قابل کاشت بر روی استخوانچه‌های شنوایی استفاده می شود.

خداپرست افزود:این نوع از سمعک ها در رده فناوریهای پیشرفته قرار می گیرد و جدیدترین و پیشرفته ترین روش‌های درمانی برای بیماری های مرتبط با کم شنوایی در دنیا محسوب می شود.

وی اضافه کرد: با انجام این عمل جراحی، ایران جزء معدود کشورهایی است که متخصصان آن می توانند این اعمال جراحی را انجام داده و این فناوری پیشرفته را برای درمان بیماران کم شنوا در اختیار داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج) گفت: گروه گوش، حلق و بینی بیمارستان قائم (عج) با در اختیار داشتن متخصصان اتولوژی و نورواتولوژی مجرب افزون بر ۱۰۰ عمل جراحی کاشت حلزون در سال را برای درمان بیماران کم شنوا انجام می دهند.

خداپرست افزود: تیم مجرب ENT مرکز قائم(عج) با همکاری متخصصان توانبخشی، تربیت شنیداری و گفتار درمانی جزء برترین گروه‌های درمانی بیماری‌های مرتبط با شنوایی در ایران هستند.

بیمارستان هزار تختخوابی حضرت قائم (عج) یکی از ۲ بیمارستان بزرگ آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که به عنوان مجهزترین و تنها مرکز مغز و اعصاب در شمال شرق کشور شناخته می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha