۲۹ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۴۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84618776
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

باغ‌داران خراسان شمالی از یخ‌آب زمستانه برای کنترل آفات غافل نشوند

بجنورد- ایرنا- سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: باغ‌داران از ایجاد یخ‌آب زمستانه برای کنترل آفات و بیماری‌ها غافل نشوند زیرا سرما در این فصل از سال برای بخش کشاورزی مناسب است.

محمد عفتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گیاهان باید دوره سرما را برای زایش دوباره بگذرانند که کشاورزان از فرصت سرما، بارش برف و باران چند روز اخیر استفاده کنند و اولین یخ آب زمستانه را انجام دهند.

وی از کشاورزان خواست تا در این ایام اقدام پیشگیرانه را انجام دهند و افزود: گیاهان در خواب به سر می برند و در این سرما خسارت نمی بینند. 

وی به تمامی باغ داران توصیه کرد تا در این روزها یخ آب زمستانه را داشته باشند و افزود: بهره برداران دقت کنند تا در یخ آب تنه درخت با آب تماس نداشته باشد بلکه این یخ آب باید در اطراف تنه درخت ایجاد شود تا با این روش تمامی حشرات، لاروها و بیماری ها از بین بروند.

عفتی اظهار داشت: کشاورزان هم اینک باغ را آبیاری کنند که باعث ایجاد یخ آب خواهد شد که دو تا سه روز باید این یخ آب بماند که جمعیت آفات کنترل خواهد شد.

عفتی افزود: با توجه به این سرما اقدامات پیشگیرانه بهره برداران جمعیت آفات را کاهش می دهد و هم اینک باغ داران این روزها را غنیمت بدانند.

وی با بیان اینکه سرما نیاز گیاهان است اظهار داشت: اما باغ داران باید بر روی نهال های جوان به خصوص نهال هایی که قبل از سرما کشت کرده اند را باید با کاور بپوشانند تا موجب سرمازدگی نشود.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از کشاورزان خواست تا به هیچ وجه در این ایام هرس درخت نداشته باشند و افزود: به علت سرما این امر موجب سرمازدگی سرشاخه ها خواهد شد.

عفتی افزود: همچنین بهره برداران نباید در این چند روز که سرما و برودت وجود دارد نهال را انتقال دهند بلکه باید منتظر افزایش دما باشند.

وی از باغ داران خواست تا به برای ایجاد باغ های جدید برنامه ریزی داشته باشند و افزود: کشاورزان بعد از سرما آماده ایجاد باغ های جدید باشند، برخی از باغ های این استان نیاز به نوسازی دارد، یکی از مهم ترین برنامه های حوزه باغبانی باید اصلاح باغ ها درجه ۲ و احیاء و جایگزینی باغ درجه سه است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از گلخانه داران خواست تا در این ایام مراقب درجه حرارت گلخانه ها باشند. 

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار از زمین های کشاورزی استان باغ است که سالانه بیش از ۳۱۵ هزار تن انواع محصول تولید می شود.

از ۷۶‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۹ گونه آن باغی است و  با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری و محصولات نیمه گرمسیری به عمل می آید.  

به گزارش ایرنا مردم استان در مناطق مختلف، شب گذشته و صبح امروز سردترین روزهای سال جاری را تجربه کردند.

دی ماه جاری ۲۱ روز یخبندان در استان به ثبت رسید اما شب گذشته دمای هوا در برخی نقاط استان به منهای ۱۳ درجه سانتیگراد زیر صفر رسید که سردترین شب سال بود.

در این مدت فاروج با منهای ۱۳ درجه سانتیگراد سردترین و صفی آباد در اسفراین با ۱۱.۳ درجه سانتیگراد گرم ترین نقطه استان بوده است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha