۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۱۵
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84622594
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۷ طرح کشاورزی در چهارمحال و بختیاری دهه فجر افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود

شهرکرد - ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از افتتاح و کلنگ‌زنی ۳۷ طرح عمرانی و تولیدی در حوزه کشاورزی استان همزمان با دهه فجر خبر داد.

عطاءالله ابراهیمی روز شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: این طرح‌ها شامل ۱۰ طرح آب و خاک، ۱۵ طرح تولیدات باغی و گلخانه‌ای، هفت طرح تولیدات دامی، سه طرح در حوزه هماهنگی و ترویج نظام بهره‌برداری و یک طرح در بخش صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است.

وی گفت:برای بهره‌برداری از این طرح‌ها بیش از ۱۹۹میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی، تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هزینه شده و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، یک‌هزار و ۱۴۹ خانوار روستایی از خدمات زیربنایی بهره‌مند می‌شوند و زمینه اشتغال یک‌هزار و ۷۱ نفر به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم در استان فراهم می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با دهه فجر ۶ طرح عمرانی و کشاورزی در استان کلنگ‌زنی می‌شود که کلنگ‌زنی طرح توسعه کشت‌های متراکم گلخانه‌ای یکی از مهمترین طرح‌هاست و تاکنون برای اجرای این طرح ۵۸.۵میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی پیش بینی شده که ۴۶ میلیارد تومان تسهیلات دولتی و ۱۲.۵ میلیارد تومان سهم آورده بهره‌بردار است.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح، جهش خوبی در بخش گلخانه استان ایجاد می‌شود و پنج هکتار به سطح گلخانه‌های استان افزوده خواهد شد.

به گفته وی، بیشترین تعداد طرحهای افتتاحی در شهرستانهای شهرکرد، خانمیرزا و کیار است. 

مجوز۲۰۰ هکتار برای احداث گلخانه جدید در استان صادر شده است

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری گفت: امسال ۲۰۰ هکتار مجوز جدید برای تاسیس گلخانه در استان صادر شده است که این  امر نشان‌دهنده استقبال خوب کشاورزان و بهره‌برداران از توسعه گلخانه در استان است.

وی افزود: امسال ۱۰ هکتار گلخانه به سطح فضاهای گلخانه‌های استان افزوده شده و سطح مساحت گلخانه‌های استان به ۴۰ هکتار رسیده است که ۲۰ هکتار گلخانه جدید نیز در استان دست احداث است و تا یک و نیم سال آینده این گلخانه‌ها افتتاح خواهد شد.

نخستین جشنواره آشپزی ۱۶ بهمن‌ماه در شهرکرد برگزار می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری از برگزاری نخستین جشنواره آشپزی قارچ در استان در ۱۶ بهمن‌ماه خبر داد و گفت: این جشنواره برای حمایت از رونق تولیدات داخلی، ترویج غذای سالم و افزایش سرانه مصرف قارچ در شهرکرد برگزار می‌شود.

حسن برزگر افزود: تاکنون بیش از ۳۵ نفر برای شرکت دراین جشنواره ثبت نام کردند .

وی با اشاره به اینکه استان در تولید قارچ رتبه هفتم کشوری را به خود اختصاص داده است، گفت: سرانه مصرف قارچ که سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هاست در جهان حدود پنج کیلوگرم در سال به ازای هر نفر است که این آمار در کشور ۱.۵ کیلوگرم و برای مردم چهارمحال و بختیاری کمتر از ۷۰۰ گرم است.

به گفته وی، هم‌اکنون در استان ۶ هزار و ۵۰۰ تن قارچ تولید می‌شود در حالی‌که سرانه مصرف این محصول در استان پایین‌تر از میزان تولید است.

برزگر افزود: در استان سه واحد صنعتی و ۱۵۰ واحد سنتی تولیدقارچ فعال است که بیشترین میزان قارچ تولیدی استان به خارج از استان و همچنین کشورهای کویت، عمان، ازبکستان، تاجیکستان و آذربایجان صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه ۱.۵میلیون تن انواع محصولات در استان در حوزه کشاورزی فعال است. 

چهارمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در شهرکرد برگزار می‌شود

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی چهارمحال و بختیاری از برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی ، ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، نهادهای دامی و آبیاری و گلخانه‌ای، دام و طیور، دامپزشکی، آبزی‌پروری، صنایع تبدیلی همزمان با دهه فجر در شهرکرد خبر داد.

محمد مسعودی افزود: در برپایی این نمایشگاه ۸۰ شرکت تولیدکننده و صنعتگر در قالب ۶۹ غرفه از ۱۳ استان تهران، کردستان، خراسان رضوی و جنوبی، مرکزی، گیلان، همدان، چهارمحال  وبختیاری، اصفهان،خوزستان، آذربایجان غربی به ارائه دستاوردها و محصولات خود می پردازند.

به گفته وی، این نمایشگاه از ۱۶ بهمن ماه آغاز و تا ۱۹ بهمن ماه با رعایت شیوه‌های نامه بهداشتی ستاد کرونا استان از ساعت ۱۵تا ۲۱ برای بازدید عموم دایر خواهد شد.

وی افزود: در این نمایشگاه اولویت نخست با شرکت‌های دانش‌بنیان است و ۳۰ واحد تولیدات گیاهی، هشت واحد تولیدکننده نهاده کشاورزی دانش‌بنیان، هشت شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی از تولیدکننده نیرو محرکه و دنباله‌بر، ۱۲ واحد از زیرمجموعه بخش باغبانی، چهار شرکت مجری طرح‌های گلخانه، سه شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی هوشمند و چند واحد در خصوص بخش‌های مشاوره و خدمات نظارتی بر گلخانه‌ها واحدهای تولیدی، کشاورزی و واحدهای تولید، توزیع نهال شرکت خواهند داشت.

وی اظهارداشت: در حاشیه برگزرای این نمایشگاه عرصه نهال مثمر نیز انجام خواهد شد.

مسعودی با اشاره به وقفه ۲ ساله برای برگزاری نمایشگاه کشاورزی به دلیل شیوع کروتا افزود: این نمایشگاه با هدف رونق بیشتر کشاورزی و آشنایی کشاورزان و بهرهبرداران با برترین و متنوع‌ترین نهاده‌های کشاورزی (سم، کود و بذر)، تبادل اطلاعات، آموزش، انتخاب و کاربرد صحیح نهاده‌ها و به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردهای کشاورزی برگزار می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد؛ سال آینده سه نمایشگاه در حوزه کشاورزی در بخش شیلات، دام و طیور و نمایشگاه جامع کشاورزی و زیرگروه‌های کشاورزی در سطح استان برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha