واحدهای راکد شهرک های صنعتی خراسان شمالی کمتر از میانگین کشوری است

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: میانگین واحدهای راکد در کشور ۱۷.۵ درصد است که این میزان در استان کمتر از ۱۲.۵ درصد است.

سیاوش وحدت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون ۸۶۲ قرارداد در شهرک های صنعتی منعقد شده است که از این تعداد ۳۱۴ واحد به بهره برداری رسیده و از مجموع واحدهای بهره داری شده  اکنون۳۹ واحد راکد است.

وی افزود: علل رکود و راهکارهایی که می تواند  واحدهای راکد را به چرخه تولید بازگرداند در حال بررسی است و این وضعیت به سازمان صنایع کوچک اعلام شده است.

وی با اشاره به رشد خوب صنایع کوچک در خراسان شمالی گفت: اگر چه در استان ما صنایع به لحاظ کمی  اندازه استان های دیگر رشد نکرده اما به لحاظ کیفیت تولیدات صنعتی ما از کیفیت خوبی برخوردار بوده و این امر در آنالیزهایی که داریم به صورت کارشناسی بررسی و مورد تایید قرارگرفته است.

نقش حمایتی صنایع بزرگ

وحدت با اشاره به نقش صنایع بزرگ در حمایت از صنایع کوچک نیز گفت: یکی از عواملی که می تواند به صنایع کوچک کمک کند حمایت صنایع بزرگ استان از آن هاست اما این بحث در استان مغفول مانده است و برخی از صنایع بزرگ این واحدها را رقیب خود می دانند.

وی افزود: افزایش کمی صنایع کوچک منوط به وضعیت استانهاست و با توجه به این که خراسان شمالی استانی کشاورز و دامپرور است افزایش صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند به صنعتی شدن استان کمک کند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان خاطرنشان کرد: برای استانهایی مانند خراسان شمالی که بیشترین اشتغال در بخش کشاورزی و جای خالی صنایع تبدیلی به شدت خالیست باید مشوق هایی جدا از بقیه استانها و خاص خراسان شمالی تعریف شود تا سرمایه گذار به جای استانهای برخوردار با زیرساخت های مناسب در استان ما نیز سرمایه گذاری کنند و با این مشوق های کمبود های استان جبران و این سرمایه گذاری برایش صرفه اقتصادی داشته باشد.

تعریف مشوق های ویژه برای استان

وی با بیان این که دیدن همه استانها با یک نگاه نمی تواند باعث رونق استان ها شود گفت: مشوق های استانی با توجه به ظرفیتی که هر استان دارد باید تعریف شود تا همه استان ها رشد متوازن داشته باشند و از تمرکز صنایع در برخی استانها جلوگیری شود.

وی با بیان این که بیشترین قراردادهای سرمایه گذاری استان در طی ۵ سال گذشته منعقد شده است افزود: تنوع سرمایه گذاری ها نیز در این مدت افزایش یافته است و هم اکنون صنایع غذایی، شیمیایی و فلزی در شهرک ها و نواحی استان مستقرند و این امر نشان می دهد که در استان فضایی امن برای سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی وجود دارد که سرمایه گذاران در آن هزینه می کنند.

کمبود زمین

وی یکی از مشکلات کنونی شهرک های صنعتی را کمبود زمین بیان کرد و افزود: هم اکنون برای واگذاری زمین به سرمایه گذارانی که درخواست  زمین در شهرک های بجنورد  دارند با محدودیت مواجهیم و کمبود زمین در بجنورد در آینده نیز مشکل ساز خواهد بود.

وی یکی از برنامه های شرکت شهرک های صنعتی را افزایش زمین صنعتی در بجنورد و مانه و سملقان بیان کرد و افزود: به دنبال توسعه و افزایش نواحی و شهرک ها صنعتی در استان هستیم تا تعداد صنایع کوچک بیشتر شود.

خراسان شمالی ۹ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد.

این استان شمال شرق کشور ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha