الگوی پایش کرونا در گیلان به سایر استان‌های مرزی معرفی شد

آستارا - ایرنا - دستاورد گیلان در راه‌اندازی پایگاه مراقبت بهداشتی در گمرک آستارا برای مقابله با کرونا، به عنوان الگویی موفق برای اجرا به استان‌های مرزی کشور معرفی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا همایش یک روزه معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی استان های اردبیل، گیلان، ایلام، اهواز، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و خوزستان روز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و شبکه بهداشت و درمان آستارا در هتل اسپیناس این شهرستان برگزار شد.

در این همایش رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برون سپاری دفتر خدمات سلامت یا پایگاه مراقبت های بهداشتی بین المللی به بخش خصوصی در آستارا را موفقیتی مهم برای دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد.

دکتر محمد مهدی گویا اقدامات انجام شده در مرز آستارا را الگویی برای اصلاح و همسان سازی نظام مراقبت بهداشتی در مرزهای کشور اعلام کرد و افزود: کووید ۱۹ ذهن ها را به تقویت نظام مراقبت بهداشتی مرزها سوق داد و با توجه به حساسیت ایجاد شده در وزارتخانه های بهداشت و کشور، برنامه اجرا شده در آستارا می تواند به عنوان نظامی برای سایر مرزها تدوین شود.

دکتر آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این همایش، شرایط مرزی و گردشگرپذیر بودن آستارا را از نظر شیوع کرونا مهم و حساس دانست و بر تشدید مقررات بهداشتی در مرزها به جای اعمال محدودیت های اقتصادی در جامعه تاکید کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا هم در این همایش، آزمایش پی سی آر ارائه شده از سوی اتباع خارجی در مرز را غیرقابل راستی آزمایی توصیف کرد و گفت: نیروهای انسانی فعال در واحد مراقبت بهداشتی در مرز زمینی آستارا به زبان ترکی و روسی آشنایی دارند و بعد از انجان تست های مختلف، از ورود افراد مبتلا به کرونا مقابله می کنند.

دکتر فرید بصیری مقدم افزود: با برون سپاری پایش کرونا به بخش خصوصی در آستارا، شبکه بهداشت و درمان این شهرستان در کنترل بیماری کووید ۱۹ توفیقات خوبی حاصل کرده است که نمونه آن، تشخیص ۱۳ فرد مبتلا به کرونا در مرز و مقابله با ورود آنها به کشور در هفته جاری بوده است.

وی ادامه داد: چندی پیش ۲۲ زندانی نیز در حین ورود به کشور از مرز آستارا در داخل اتوبوس مورد تست و آزمایش های مختلف قرار گرفتند و بعد از اطمینان از مبتلا نبودن آنها به کرونا به کشور وارد شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا نیروهای مستقر در واحد مراقبت های بهداشتی مرزی را مرزبانان سلامت توصیف کرد که به صورت شبانه روزی برای تامین سلامتی مردم فعالیت می کنند و خواستار ایجاد وحدت رویه در سایر استان های مرزی با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی شد.

به گفته کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بر اساس آمار حاصل از فعالیت پایگاه مراقبت بهداشتی در مرز آستارا، طی ۹۰ روز گذشته سه هزار و ۳۰۰ تبعه ایرانی و خارجی از درب مسافری و ۱۳ هزار و ۵۶۰ تبعه ایرانی و خارجی از درب ترانزیتی مرز زمینی آستارا برای ورود به ایران مراجعه کرده اند و فقط ۲ هزار و ۵۰۰ نفر آنها ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده بوده اند.

شرکت کنندگان در این همایش از مرز زمینی آستارا و پایگاه مراقبت بهداشتی در آن بازدید کرده و در جریان نحوه تست و پایش کرونا در مرز قرار گرفتند؛ بخش دوم همایش معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی استان های مرزی، در هفته آینده با شرکت نیروهایی از سایر استان های مرزی در آستارا برگزار خواهد شد.

ویروس کرونا که از ۲ سال قبل خسارات جانی و مالی برای کشورهای جهان به ارمغان آورده، اکنون با سویه اومیکرون و دارای سرعت بالای انتشار ظاهر شده است و کارشناسان، توسعه واکسیناسیون و مراقبت های بهداشتی را راهکار مقابله با آن می دانند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی استان اردبیل واقع شده و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی با جمهوری آذربایجان در ارتباط است.

الگوی پایش کرونا در گیلان به سایر استان‌های مرزی معرفی شد

همایش معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی هفت استان مرزی در آستارا

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha