فشار بر خانواده در نبود پزشک خانواده

شیراز - ایرنا- با گذشت دو هفته از غیبت پزشکان خانواده در مراکز درمانی و مطب ها ، همچنان بار نبودن پزشک بر دوش شهروندان و مردم است ، بسیاری از افراد با مراجعه به مراکز درمانی پزشک خانواده با این جمله تلخ روبرو می شوند که پزشک خانواده نیست اما ویزیت پزشک عمومی آزاد محاسبه می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ناهماهنگی در پرداخت حقوق و معوقات پزشکان خانواده در شیراز و برخی شهرهای فارس موجب شده است تا پزشکان خانواده دست از کار بکشند و شهروندان در این عرصه با مشکل دوچندان مواجه شده اند ، گفته می شود بیش از ۸ ماه است که حقوق و معوقات این پزشکان کج دار و مریز پرداخت شده و پرداخت نا منظم حقوق حتی پزشکان خانواده را هم با دشواری و مشکل روبرو کرده است.

برنامه پزشک خانواده که از سال ۱۳۹۱ در فارس و مازندران کلید خورد در کارزار کرونا کارکردهایی از خود نشان داد ،هر چند انتظار می رفت پزشک خانواده نقشی فراتر از غربالگری بیماران داشته باشد اما بیشتر کارکردهای پزشک خانواده در استان فارس در همین سطح ماند.اکنون با غیبت پزشکان خانواده در دوران سخت کرونا همین کارکرد نیز از پزشکان خانواده ارایه نمی شود و هر روز این عرصه بر شهروندان تنگ تر می گردد.

مدیرکل وقت بیمه سلامت استان فارس پیشتر اعلام کرده بود ، ماهانه به طور منظم ۸۰ درصد علی الحساب سرانه پزشکان خانواده شهری و روستایی پرداخت می‌شود.

وی  پیش از این درباره وضعیت پرداخت‌ها به پزشکان، داروخانه‌ها، سایر مراکز ارائه‌کننده خدمات درمانی گفته بود: تمامی مطالبات کلیه مراکز درمانی سال قبل از سوی بیمه سلامت فارس و مطالبات مراکز خصوصی  تا پایان اردیبهشت ماه همچنین اسناد الکترونیک مراکز نیز تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ تسویه شده است.

مدیرکل وقت بیمه سلامت فارس بیان کرد: علی‌الحساب مطالبات پزشکان خانواده شهری و روستایی تا تیرماه پرداخت کرده‌ایم و سه ماهه اول پایش پزشک خانواده شهری نیز در حال محاسبه و پرداخت هستیم.

دکتر علی محمد جعفر پور اخیرا به عنوان مدیر کل بیمه سلامت استان فارس منصوب شده و تاکنون در باره معوقات پزشکان خانواده اظهار نظری نکرده است.

طی روزهای گذشته برخی از پزشکان خانواده در شیراز دست از کار کشیدند ، نخستین صدمه پایین آمده کرکره طبابت این پزشکان به شهروندان در شیراز و سایر شهرستان های استان فارس خواهد خورد ، بسیاری از شهروندان در روزهای گذشته با این مشکل مواجه و مجبور شدند ویزیت پزشکان را با تعرفه آزاد پرداخت کنند.

براستی مشکل پزشکان خانواده در شیراز و سایر شهرستان های فارس چه زمانی حل خواهد شد؟ گناه مردم شیراز و بیماران چیست که باید تاوان مشکلات حوزه بهداشت و درمان را بپردازند؟ افزایش پرداختی از جیب مردم در دورانی که این پزشکان دست از کار می کشند را چه کسی جبران خواهد کرد؟ چگونه می توان انتظار داشت که فارس به عنوان استان پایه  مجری پزشک خانواده باشد و در عین حال مردم آن بار دست از کار کشیدن پزشکان را نیز بر دوش بکشند؟ چرا خواسته این پزشکان یکبار برای همیشه رفع نمی شود و چرا باید این چالش هر سال تکرار شود؟

نشست سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعضای انجمن پزشکان عمومی شیراز

برای حل چالش های پزشکان خانواده استان فارس سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز  اخیرا در دیدار با اعضای انجمن پزشکان عمومی شیراز وعده  پیگیری برای رفع چالش های پزشکان خانواده استان در مجموعه وزارت بهداشت داد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با اشاره به اهمیت اقدامات پزشکان خانواده در استان گفت: پزشکان خانواده به عنوان سربازان خط مقدم در جبهه سلامت، نقش موثری در ارتقای سلامت مردم استان دارند، بنابراین ضرورت دارد مسوولان وزارت بهداشت، نگاه ویژه ای به رفع چالش ها و دغدغه های آنان داشته باشند.

سید وحید حسینی  با بیان اهمیت خدمات پزشکان و پیراپزشکان در جامعه افزود: با تلاش شبانه روزی مدافعان سلامت در بحران کرونا، جایگاه پزشکی در جامعه ارتقا یافته و نقش پزشکان خانواده در پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا به دلیل ارتباط اولیه با بیماران و مراجعان، پررنگ تر بوده است.

او با اشاره به گسترش شیوع بیماری های غیر واگیر در کشور، بر تلاش برای آگاه سازی افراد جامعه در امر خود مراقبتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و پرفشاری خون تاکید کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست حمایت خود را برای پیگیری چالش های پزشکان خانواده و مراقبان سلامت در مجموعه وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: تمامی موارد مطرح شده و نظرات و پیشنهادهای این نشست به مسوولان مربوط در وزارت بهداشت منتقل می شود.

در این نشست پیرامون مسایل مرتبط با ارایه خدمات از سوی پزشکان خانواده و مراقبان سلامت، سامانه الکترونیکی «سیب»، سرانه مراقبان سلامت، کسورات و مطالبات، تعرفه های بیمه ای و شاخص های بهداشتی گفت و گو و تبادل نظر شد.

برنامه پزشک خانواده از سال ۹۱ در فارس اجرایی شده و فراز و فرودهای فراوانی داشته است.نشست ستاد راهبردی پزشک خانواده شهری ارائه خدمات آن در استان فارس از سوی پزشکان را از اول خرداد سال ۹۹  اختیاری اعلام کرد. همین اختیاری شدن برنامه پزشک خانواده به نوعی پذیرش شکست اجرای این برنامه بود و گوشزدی برای مسوولان حوزه بهداشت و درمان که تا قبل از آماده نبودن زیرساخت های اجرای یک طرح بزرگ مانند پزشک خانواده نباید دست به ساختارهای بهداشت و درمان بزنند.

تجمیع بیمه ها و هماهنگی شرکت های بیمه گذار و همچنین اصلاح پرداخت ها به پزشکان کلید اصلی تداوم و موفقیت پزشک خانواده است موضوعی که هیچگاه در استان فارس به درستی اجرا نشد و زمینه شکست برنامه پزشک خانواده را رقم زد، خلاء تجمیع بیمه ها موضوعی است که موجب شده برنامه پزشک خانواده به صورتی ناقص در فارس اجرا شود ، همین نواقص می‌تواند شهروندان را در مراجعه به پزشک خانواده دچار مشکل کند.

 برای اجرای خوب و کامل پزشک خانواده چند بعد و بازوی اجرایی موضوع باید با هماهنگی فعالیت کنند که عدم هماهنگی در این حوزه سالها بیماران را در شیراز و دیگر شهرهای فارس در چنبره پزشک خانواده گیر انداخت و سوهان روح بیماران شد طوری که پزشک خانواده که همه جا نسخه شفا بخش برای نظام سلامت تلقی می شود هر روز با چالشی تازه در شیراز و استان فارس همراه شد، پزشک خانواده با هماهنگی و تعامل و در یک مسیر قرار گرفتن سیاست گذاران در وزارت بهداشت ، بیمه ها و شرکت های بیمه گذار و در نهایت مردم به سرانجام مطلوب می رسد.

به نظر می رسد باید در رفتار و کارکردهای پزشک خانواده اصلاحاتی  ایجاد شود ، زیر ساخت های پزشک خانواده باید تکمیل شود ، موضوع تجمیع بیمه ها هنوز به طور کامل اجرا نشده این از جمله مسایلی است که اجرای طرح پزشک خانواده را با دشواری و مشکل مواجه کرده است.

تامین تجهیزات فنی و راه اندازی پرونده الکترونیک برای بیماران نیز نیاز به شتاب بخشی دارد ، برنامه های موازی با پزشک خانواده در مناطقی از کشور در حال اجرا است که با پزشک خانواده همخوانی ندارد ، این برنامه ها باید تجمیع شود و در یک قالب قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha