"ملاقات خصوصی"، فیلمی با طراوت عشق و گذر از خودخواهی

گرگان- ایرنا- "ملاقات خصوصی" یکی از فیلم‌های اکران شده دومین روز جشنواره فیلم فجر در گرگان است که به اعتقاد بینندگان حال خوب عاشقانه مانند طراوت شادمانه عطر گلزار گیاهان رنگارنگ دارویی و گذر از جامعه عریان خودخواهی را عرضه کرده است.

به گزارش ایرنا، امید شمس کارگردان این فیلم با ریزبینی به میان جامعه‌ای رفته که جوانانش همواره درگیر آسیب های اجتماعی هستند که در مسیر زندگی ساخته و  شکسته می شوند.
اصلی ترین برگ برنده  ملاقات خصوصی در چهلمین جشنواره بین المللی فجر مضمون و محتوایی از دل جامعه است که با لباس ها، زیورآلات و  وسایل سنتی، پارچه هایی از جنس ابریشم حس نوستالژی را به مخاطبان خود در استان گلستان منتقل کرده  است که از همان اول روایت مخاطب خودش را جای شخصیت های اصلی داستان می گذارد و با کارگردان پله پله جلو می رود.
این فیلم امید شمس، روایت عاشقانه دختری عطار به نام پروانه که پدرش به زندان افتاده و برادرش ایمان که زمانی در مسابقات مردان آهنین در ایران و جهان معروف بوده حالا یک بدهکار فراری شده را گزارش می کند..
ارتباط تلفنی پروانه با پسری به نام فرهاد برای برقراری تماس با پدر دربندش و در نهایت عشق فرهاد و گره خوردن زندگیشان به یکدیگر اتفاق هایی را در کنار عشق و بند زندان خودخواهی رقم می زند که جای تامل است.
یکی از نقاط قوت فیلم ملاقات خصوصی طراحی لوکیشن شروع داستان با گل های رنگارنگ دارویی با طراوات نسیم عشق می‌توان عنوان کرد که این لوکیشن های فضای باز با بابونه های کوهی دشت های کلاله و مینودشت  را برای مخاطبان گلستانی فیلم گویی مجسم می کند و مخاطبان را در استان آماده ارتباط گیری فضای عاشقانه را با بازی تاثیرگذار پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا می کند.
با اشارات دیالوگ‌های بسیار قوی فیلم، متوجه می‌شویم که  شخصیت های داستان به نوعی قربانی آسیب های اجتماعی هستند که در سکانس های ابتدایی فیلم به سیگار کشیدن، لاتی حرف زدن و لباس پوشیدن کودکان با نگاه عمیق‌ اشاره شده که متاثر از زندگی محله های جنوب شهر است و به یقین شاهد این مشکلات در جامعه امروزی هستیم.
سکانس‌های فیلم به خوبی شخصیت اول زن فیلم را زنی محکم، با اراده، نترس و جسور  و شخصیت اول مرد را فردی دانشگاهی، ساده و عاشق نمایش می دهد ولی مشت شخصیت فرهاد عاشق بعد عقد لحظه ای که با نگاهی عریان از خشونت و خودخواهی به پروانه نگاه می کند باز می‌شود و اینجاست که مخاطب حس می کند به طور قطع  عشق فرهاد واقعی نبوده است.
در کنار اینها نباید از  طراحی لباس و صحنه که به زیبایی و با درک دیالوگ ها ساخته شده است، غافل ماند زیرا در بسیاری صحنه‌ ها به خوبی حس فیلم را به مخاطب منتقل می‌کند و مکمل بازیگران فیلم می‌شود از جمله لباس های سنتی با رنگ شاد پروانه در سکانس های ابتدایی فضایی از معصومیت را نمایش داده ولی به مرور بعد از عقد کردن با فرهاد و قاچاق مواد به زندان لباس های پروانه هم همراه شخصیتش افسردگی را به مخاطب منتقل می کند.
نکته مهم این که ملاقات خصوصی، آسیب های اجتماعی از جمله ارتباط از طریق فضای مجازی، عشق کاذب، کلاهبرداری، اعتیاد، اغفال دختران، افزایش مواد مخدر در لایه های به ظاهر پنهان جامعه را روایت می کند که لحظه ای پوزخندی از خنده را بر لبان مخاطبان نشانده و سپس به تفکر عمیق پیرامون فیلم وادار می کند.
ملاقات خصوصی آنقدر هم خصوصی نیست، به طور قطع، ارزش دیدن دارد و می‌توان از آن به عنوان فیلمی به نسبت خوب جشنواره فیلم فجر یاد کرد، ساخت این فیلم در محیطی کوچک شهری و زندان فارغ از لوکیشن های لوکس به واقعیت لایه های پنهان شهر پرداخته  که جسارت خوب و قابل تحسین کارگردان بوده است.

در این پیوند، مدیر تولید سیمای استان  گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: یک سوم اول فیلم داستان دلنشین با تصویربرداری عالی که فضای عاشقانه زیبایی را ترسیم می کند و با توجه به اینکه مخاطبانی که اهل مطالعه و شناخت سینما هستند و آشنایی با کارهای شاخصی چون" متری شیش و نیم و ابد و یک روز" داشتند ژانری با این موضوعات را مورد استقبال قرار می دهند.
حمیدرضا زرگرانی اظهارداشت: با توجه به فضای نوستالوژی و دیالوگ های آشنا که به نوعی اولویت جامعه امروز را بیان می کند مخاطبان با این فیلم ارتباط برقرار می کنند.
وی تصریح کرد : لایه های پیازی فیلم که هر دفعه یک لایه آن برای مخاطب باز می شود و او را به فضای دیگری می برد.
زرگرانی بیان کرد: با کلید اول فیلم ملاقات خصوصی که این داستان واقعی است کارگردان سعی کرده تلخی زهر فضای قاچاق، مواد مخدر و از هم پاشیدن آرزوهای افراد را بگیرد و مرحله به مرحله مخاطب را به فضای مورد نظر راهنمایی می کند.

زرگرانی اضافه کرد: شخصیت اول زن پروانه در ابتدای داستان سعی دارد پسربچه همسایه را به خوبی تربیت کند و او را متفاوت از بچه های لات آن محله پرورش دهد که در آخر همین خوبی باعث می شود پسربچه دوست داشتنی اقدامی انجام دهد که باعث تلنگر شخصیت فرهاد خودخواه و عاشق دروغین می شود.

به اعتقاد کارشناسان معرفی آخرین تولیدات سینمای ایران با توجه به جایگاه و نوع نگرش آن و برنامه ریزی برای اکران آنها در ایران اسلامی بزرگ ترین وظیفه جشنواره بین المللی فجر و چراغ روشن آن است.

امید شمس کارگردان ملاقات خصوصی متولد ۱۳۶۹ در تهران است، او مدرک تحصیلی کارشناسی سینما دارد و فارغ التحصیل انجمن سینمای جوانان ایران است.

به گزارش ایرنا، فیلم های دسته دختران ساخته منیر قیدی، ضد ساخته امیرعباس ربیعی، شهرک ساخته علی حضرتی، علف زار ساخته کاظم دشتی، شادروان ساخته حسین نمازی، برف آخر فیلمی از امیر حسین عسگری، شب طلایی ساخته یوسف حاتمی کیا، موقعیت مهدوی فیلمی از هادی حجازی فر، بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی، بیرو فیلمی از مرتضی علی عباس میرزایی،   مرد بازنده ساخته محمد حسین مهدویان، هناس فیلمی از حسین دارایی، ملاقات خصوصی ساخته امید شمس، ماهان اثری از حمید شاه حاتمی، خائن کشی فیلمی از مسعود کیمیایی و فیلم درب ساخته سیدهادی محقق از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه اکران می شود.

 همزمان با آغاز اکران نمایشگاه عکس انقلاب اسلامی ویژه رویدادهای انقلاب ۵۷ در استان گلستان و همچنین نمایشگاه پُرتره از سردار سلیمانی هم افتتاح شد.
چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور۲۲  فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۰ فیلم در بخش فیلم کوتاه و هشت فیلم در بخش مستند از ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده در حال برگزاری است و همچنین فیلم‌های این دوره از جشنواره در سینماهای ۳۱ استان در سراسر کشور در حال اکران است.
استان ۲ میلیون نفری  گلستان با ۱۴ شهرستان هشت سینما و ۱۴ سالن نمایش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha