درخشش هنر سیستان و بلوچستان در قاب فیروزه

زاهدان- ایرنا- آیین پایانی سومین جشنواره جایزه فیروزه سیستان و بلوچستان امروز ۱۷ بهمن با معرفی برگزیدگان به پایان رسید تا باری دیگر در فرهنگ این استان نام هنرمندان بومی و خلاق منطقه بدرخشد و آثارشان به نمایش درآید.

به گزارش ایرنا تمرین می‌کردند سازهایشان در دست و تمرکزشان بر روی سنتور و سه‌تار و رباب‌شان بود زنان و مردان جوانی که قبل از شروع جشنواره به داخل آمده و بر روی صحنه با حرف و تمرین امیدهایشان را با هم به اشتراک می‌گذاشتند.

در کنار این صحنه و تمام سازهای موسیقی سنتی هر گوشه را که نگاه می‌کردیم جمع جمع هنری بود زنان و مردان جوان و میانسال سیستانی و بلوچ لباس محلی بر تن و هر کدام با پوشش‌ها و زیورآلات گوناگونی از دست سازه‌ها و سوزون‌دوزی‌ها نشسته بودند.

از فرو بردن چشم در آن لحظه تا از دست دادن صحنه‌ها و آثار هنری تنها ثانیه‌ای فاصله بود به همین دلیل به قول شاعر همه تن چشم و گوش شدم تا از دست ندهم لباس بلوچی آیینه‌کاری دختر بلوچ را که رنگش را در این ۲ سال سکونتم در سیستان و بلوچستان کمتر به تن زنان عامه دیده بودم یا همنشینی ۲ استاد بلوچ و سیستانی کهنسال و پرتجربه نوازنده و سازنده "قیچک" که هر چند گرد پیری بر مو و  قامتشان نشسته بود اما نگاه و دستان ستون شده‌شان بر عصاها همه قوت قلب دختران و پسران جوان روی صحنه برای ارائه بهتر اثر هنری دسته جمعی بود.

درخشش هنر سیستان و بلوچستان در قاب فیروزه

آیین پایانی سومین جشنواره جایزه فیروزه سیستان و بلوچستان

جشنواره فیروزه سیستان و بلوچستان در اختتامیه خود مانند همه جشنواره‌ها به تبع از کلیشه‌ها با برنامه‌های مشخص شروع شد تا نوبت به ارائه نوازندگی دختران و پسران جوان و با انگیزه رسید صحنه‌ای که لحظه‌ای میخکوبمان کرد و دستمان را بی‌اختیار به تحسین‌شان چندین بار برهم فشرد.

همانند همه جشنواره‌ها مسوولان و گردانندگان جشنواره میزبان اصلی بودند و هر کدام به نوبت به سوی تریبون رفتند تا از هنر و هنرمند و فرهنگ بگویند و با حرف‌هایشان امید بر دستان و انگیزه هنرمند بپاشند.

درخشش هنر سیستان و بلوچستان در قاب فیروزه

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی مهمان ویژه این جشنواره بود. او به بالای صحنه رفت و پشت تریبون گفت: یکی از ابزارهای مهمی که دشمن دست گرفته برای مبارزه با ملت‌های به هم پیوسته استفاده از ابزارهای فرهنگی برای رخنه در هویت فرهنگی است.

 اسماعیل جانعلی‌پور با لحنی رساتر در بخش دیگر از گفته‌هایش ادامه داد: امروز حملات فرهنگی و توطئه‌های فرهنگی در صدر توطئه‌های دشمن قرار دارد و از کالاهای فرهنگی برای نفوذ استفاده می‌کند.

 این مسوول فرهنگی از یک مبنا برای سیاستگذاری در عرصه فرهنگ حرف زد و افزود: کسانی پیروز میدان مبارزه در عرصه های گوناگون هستند که ابزارهای فرهنگی‌شان برنده‌تر و گویاتر باشد.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی در گفته‌هایش ویژگی‌های کالاهای فرهنگی را برای مخاطبان جشنواره شرح داد و گفت: وسعت زیاد کالاهای فرهنگی از کتاب تا محتوا و فضای مجازی، ابزاری برای کمک به دیپلماسی به دلیل ریشه کالاهای فرهنگی در باورها و ارسال پیام و استراتژیک بودن کالاهای فرهنگی از این ویژگی هاست. او ویژگی استراتژیک بودن کالاهای فرهنگی را توضیح داد: کالای فرهنگی از آنجا استراتژیک است که واردات و صادرات آن می‌تواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند.

جانعلی‌پور آخر صحبت‌هایش در توصیه‌ای خطاب به همه هنرمندان و مسوولان گفت: همه کالاهای فرهنگی کالاهایی ملموس نیستند و امروز نیاز است که استارتاپ‌هایی با محور خلاقیت در زمینه فرهنگی ایجاد شود.

۳۱۵ اثر و نفرات برتر

قائم مقام و معاون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان هم سخنران دیگری بود که پشت تریبون رفت و از جزییات آیین پایانی سومین جشنواره جایزه فیروزه سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از این جشنوار شد و ۳۱۵ اثر شامل هدایای فرهنگی، سازها و عروسک‌های محلی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مرتضی سلطانی‌نژاد هدف از برگزاری اینگونه جشنواره‌ها را پیوند اقتصادی دادن به مقوله فرهنگ و هنر دانست و افزود: ظرفیت‌های جدی در حوزه فرهنگ و هنر سیستان  و بلوچستان وجود دارد.

 او پیشنهادی هم ارائه کرد و ادامه داد: فرهنگی که متاسفانه در برخی خانواده‌های سیستان و بلوچستانی وجود دارد بودن بوفه با مجموعه‌ای از ظروف شکستنی است که باید این فرهنگ تغییر کرده و استفاده از ابزار و کالاهای فرهنگی جانشین آن شود.

درخشش هنر سیستان و بلوچستان در قاب فیروزه

از آنجا جشنواره ها نباید محدود به مسوولان و صرفان هنرمندانی اندک شود نگارخانه فردوسی در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد تا این آثار را همه‌ی مردم ببینند.

درخشش هنر سیستان و بلوچستان در قاب فیروزه

 ما هم بعد از اتمام جشنواره به نگارخانه فردوسی رفتیم تا آثار هنری خاص و منحصربه فرد را از نزدیک ببینیم جایی که به جرات می‌توانم بگویم از آن دل کنده نمی‌شدم و هر لحظه عروسک یا سازی خاص نگاهم را جلب می‌کرد تا اینکه در حسن ختام این روز هنری استاد نوازنده عاشقانه‌های سیستانی " حبیب الله قادر آتشگر،"  نوایی نواخت که فیلمش را در زیر براییتان گذاشتم تا ببینید و مانند ما لذت ببرید.

پی‌نوشت:

نفرات و برندگان آیین پایانی سومین جشنواره جایزه فیروزه سیستان و بلوچستان را بشناسید: نفراول هدایای فرهنگی بخش زیورآلات طاهره غلامی، این بخش نفردوم نداشت اما نفرسوم هدایای فرهنگی بخش زیورآلات نجمه یعقوبی بود و همچنین مریم جعفری ، تکتم بهروان و زهرا غلامی در این بخش شایسته تقدیر شدند.

نفراول هدایای فرهنگی بخش وسایل تزیینی زهرا میری، نفر دوم این بخش مرضیه جعفری و نفر سوم زهرا سارانی ، لوح وهدیه جشنواره را به خود اختصاص دادند و همچنین عالیه خدابخشی شایسته تقدیر شناخته شد.

اکسسوری خدیجه میرنژاد نفر اول، پروین غفاری مقدم نفر دوم، تکتم بهروان، سمیه بلوچی، مریم شاهنی،حدیثه رامینه و زهرا فرنام شایسته تقدیر شناخته شدند.

همچنین این جشنواره در بخش ساز نفر اول را عمر سپاهی و به صورت مشترک نفر دوم بخش ساز حمید مالکی شجاع و شهرام یارمحمدزهی و نفر سوم بخش ساز ولی‌محمد اسکانی را به عنوان برگزیدگان این بخش شناخت.

در بخش عروسک بومی شرکت توسعه هنر و فناوری مکران اکسون به عنوان برگزیده اول، رتبه دوم بخش عروسک بومی زهرا ناصری ،رتبه سوم زهرا جهانتیغ و شایسته تقدیر این بخش زهره صبحی مقدم، مریم شاهنی، نگین داشاد، فاطمه پالیزبان و آتنا براهویی لوح تقدیر و هدیه جشنواره را دریافت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha