۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۳۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84640901
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده ولی فقیه در کردستان: منابع بانکی تسهیلات قرض‌الحسنه تقویت شود

سنندج- ایرنا- نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: هدف و اساس بانک ها گره‌گشایی از کار مردم به ویژه در شرایط فعلی است و بانک ها با تقویت منابع مربوط به تسهیلات قرض‌الحسنه می توانند به مردم کمک کنند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی روز یکشنبه در نشست با مدیران بانک های خصوصی و دولتی استان کردستان در سنندج اظهار داشت: شعاری که بانک ها از گذشته داشته اند برای این است که در خدمت مردم باشند.

وی با بیان اینکه تبعیض‌هایی در حوزه منابع و مصارف بانکی وجود دارد، افزود: اختصاص تقریبا نیمی از این منابع و مصارف به بانک های تهران به دلیل قرارگیری صنایع مادر و اماکن تجاری وسیع، مساله پیچیده ای نیست.

نماینده ولی فقیه در کردستان با تاکید بر اینکه مدیران بانکی، دقیق، پاکدست و حسابگر هستند و نباید اشتباه یک عده به پای همه گذاشته شود، افزود: یکی از الزاماتی که برای پیشبرد امور مردم در شرایط فعلی ضرورت دارد، تقویت وضعیت منابع قرض الحسنه است که مدیران بانک ها برای ارتقا سطح آن باید تلاش ویژه ای داشته باشند و از تهران پیگیر آن باشند.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی بر لزوم تسهیل ضمانت برای وام های با مبلغ پایین اظهار داشت: یکی از گلایه های کارآفرینان و نخبگان درخواست ضمانت ملکی از سوی بانک ها است و آنها می خواهند تا ضمانت اشخاص جایگزین شود که اگر امکان دارد با رعایت کامل ضوابط، این خواسته آنان بررسی و راهکارهای ضمانت تغییر یابد.

وقفه در اجرای مصوبات کارگروه رفع موانع تولید استان در مرحله ورود و پرداخت از سوی بانک ها، مساله دیگری بود که نماینده ولی فقیه به نقل از تولید کنندگان به آن اشاره کرد و گفت: مدیران بانک ها این مساله را هم بررسی و موانع آن را برطرف کنند.

حجت الاسلام و المسلمین پورذهبی با اشاره به جمعیت بالای تحت پوشش نهادهای حمایتی و نیز بیکاری در استان، افزود: حدود یک سوم از جمعیت استان را این اقشار تشکیل می دهند که در معرض آسیب هستند و امیدواریم با راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی بانه و مریوان بخشی از مشکلات مردم رفع شود ولی تا آن زمان بانکها با خدمات قرض الحسنه که نیاز اصلی مردم است، از کار آنها گره گشایی کنند.

افزایش پرداخت تسهیلات بانکی در کردستان

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های کردستان هم در این نشست با اشاره به فعالیت ۳۰۰ شعبه بانکی در استان اظهار داشت: بیشتر بانک های استان در زمینه اجرای طرح های عام المنفعه مشارکت دارند و فعالیت آنها محدود به امور اقتصادی نیست.

علی اشرف یوسفی قیاسی با بیان اینکه تا پایان دی ماه، منابع بانکی استان ۲۹۴ هزار میلیارد ریال بوده است، اضافه کرد: این رقم نسبت به منابع  ۲۱۱ هزار میلیارد ریال پارسال رشد ۳۹ درصدی دارد.

وی گفت: در زمینه مصارف بانکی نیز سال گذشته ۱۷۲ هزار میلیارد ریال ثبت شده بود که  امسال به ۲۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده و ۴۵.۱ درصد رشد داشته است که این یعنی مصارف بیشتر از جذب منابع بوده و در  قالب تسهیلات به مردم پرداخت شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های کردستان با اشاره به رشد مطالبات در سال جاری نسبت به سال گذشته افزود: این میزان از پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد به هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده که ۴۱.۶ درصد افزایش نشان می دهد.

یوسفی قیاسی افزود: نسبت مصارف به منابع نیز از ۸۱ درصد سال گذشته به ۸۵ درصد در سال رسیده و تمام منابع در اختیار بانک ها که امکان پرداخت به عنوان تسهیلات را داشته پرداخت شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۷۶۸ پرسنل در بانک های استان اظهار داشت: ۸۹۹ فقره دستگاه "ای تی ام" خدمات بانکی ارائه می دهند که ۱۱ دستگاه آن در سال جاری راه اندازی شده است، ۹۶ هزار و ۳۹۰ دستگاه کارتخوان هم در اماکن اقتصادی استان نصب شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های کردستان با اشاره به اینکه بیشترین میزان منابع بانکی با  ۵۱ هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان به بانک سپه اخصاص دارد، تاکید کرد: بانک ملی با ۵۰ هزار میلیارد تومان و بانک ملت با ۳۸ هزار میلیارد تومان در رده های بعدی قرار دارند.

یوسفی قیاسی ادامه داد: بیشترین تسهیلات را بانک ملی با ۳۹ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال پرداخت کرده است، بعد از آن بانک ملت با ۳۸ هزار و ۷۵۵ میلیارد و بانک کشاورزی با ۳۷ هزار و ۶۸۴ میلیارد ریال در ردیف های بعدی هستند.
 

نماینده ولی فقیه در کردستان: منابع بانکی تسهیلات قرض‌الحسنه تقویت شود

بهره برداری از ۱۴۳ طرح اقتصادی همزمان با دهه فجر

سرپرست معاونت امور اقتصادی وتوسعه منابع استاندار کردستان هم اظهار داشت: در دهه فجر ۱۴۳ طرح اقتصادی در حوزه سرمایه گذاری کشاورزی و صنایع تبدیلی، حوزه صنعت و معدن و گردشگری با ۸۱۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و ۲.۷ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی به بهره برداری رسیده و یا خواهد رسید که ۴۰ درصد منابع اعتباری این طرح ها از محل منابع بانکی تامین شده است.

سید کمال حسینی افزود: در استان با وجود تلاش های شبکه بانکی، شکاف قابل ملاحظه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری با کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه کردستان از لحاظ درآمد سرانه وضعیت مناسبی ندارد، تاکید کرد: برای سرمایه‌گذاری اقتصادی نیازمند همراهی بیشتر شبکه بانکی هستیم.

سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اضافه کرد: کردستان نیم درصد منابع و مصارف بانکی کشور را دارد در حالی که ۲ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است و این ناشی از همان درآمد پایین سرانه است زیرا تجهیز منابع بانکی ارتباط مستقیمی با درآمد مردم دارد.

حسینی تمرکز منابع بانکی در استان های توسعه یافته را مغایر با توازن برشمرد و گفت: با توجه به شکاف توسعه ای، باید از ظرفیت های موجود نهایت استفاده را ببریم و این مهم تنها با تکیه بر اعتبارات تکلیفی امکانپذیر نیست و باید از منابع داخلی بانک ها برای توسعه استان کمک گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha