تعطیلی مدارس در مکان‌های پرخطر و به صورت منطقه‌ای باشد/ نمی‌توان مدرسه‌ها را کامل تعطیل کرد

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی مدارس باید در مکان‌های پرخطر و به صورت منطقه‌ای باشد اما نمی‌توان به طور کلی مدرسه‌ها را تعطیل کرد، همچنین نباید مردم با شایعات و تصمیمات اشتباه در این خصوص سرگردان شوند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یوسف نوری امروز (دوشنبه) در آیین افتتاح چندین طرح و برنامه انجمن اولیا و مربیان درباره بازگشایی مدارس افزود: طبق گزارش دریافتی از مدارس ۳۶ کشور تاکنون هیچ مدرسه ای در این کشورها به دلیل شیوع سویه اومیکرون  تعطیل نشده است.

وی با بیان این که بازگشایی مدارس باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد،‌ اظهار داشت: ۲ سال تعطیلی مدارس آسیب‌های زیانباری از نظر آموزشی، تربیتی، پژوهشی، جسمی و روانشناختی داشته است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: وضعیت ایران در درصد واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله بهتر از سایر کشورها است.
نوری ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که برای رفاه اجتماعی، باید مدارس باز شوند، بنابراین ما نیز قصد بیماری و آسیب به دانش آموزان را نداریم.

نقش خانواده در سند تحول بنیادین بی‌بدیل است

نوری در بخش دیگری از سخنان خود به نقش انجمن اولیا و مربیان پیش از انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: نقش این انجمن در پیش از انقلاب تشریفاتی بود در واقع نقش اولیا به صورت ظاهری بود تا به این واسطه بگویند مردم سالاری وجود دارد.

وی افزود: اما امام راحل (ره) مردم را در تصمیم‌گیری موثر می دانست به همین دلیل در قانون اساسی علاوه بر شهر و روستا، نمایندگان مجلس و رییس جمهور هم مستقیم با رای مردم انتخاب می شوند و براین اساس انجمن اولیا و مربیان هم شکل گرفت.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اما دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) در شرایط جنگ تا حدودی به رویکرد مالی تقلیل پیدا کرد و انجمن به دریافت وجه از والدین اختصاص یافت تا اینکه پس از جنگ رویکرد آموزشی حاکم شد تا خانواده‌ها به این واسطه توانمند شوند،  این رویکرد آموزشی برای توانمند سازی اولیا بود.

نوری یادآور شد: در سند تحول بنیادین، در بخش اول آن ارکان فرآیند تربیت چهار بخش مشخص شده است که اولین و مهم‌ترین آن خانواده است.در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقش خانواده در تربیت فرزندان بی‌بدیل است که تقویت بنیان خانواده راهکاری برای افزایش این تاثیرگذاری است.

وی تصریح کرد: در این سند خانواده اولین و مهم ترین نقش را دارد به طوری که حتی نقش خانواده برای تحقق نظام اسلامی و ایجاد حیات طیبه از حکومت و رسانه هم بالاتر است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید رگه‌های تشریفاتی در انجمن اولیا و مربیان به اصول تعیین شده در سند تحول بنیادین تبدیل شود، عنوان کرد: باید در انجمن اولیا و مربیان یک نظام انتخاباتی ایجاد شود تا خانواده‌ها انجمن اولیا و مربیان را هدایت کنند.

نوری به مراسم امروز افتتاحیه چندین طرح و برنامه انجمن اولیا و مربیان اشاره کرد و افزود:  امروز جای اولیا در این مراسم  خالی است، هرچند که به صورت مجازی بیننده این برنامه هستند، باید به این الگوی راهبردی دست یافت تا اولیا در این گونه مراسم حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: والدین آورده های بسیاری می توانند برای آموزش و پرورش داشته باشد به طور مثال یک پدر نجار دانش‌آموز می تواند برای دانش‌آموزان از کارش بگوید و حتی یک روز دانش‌آموزان را برای بازدید به کارگاه نجاری او ببریم تا مشارکت اولیا در آموزش  افزایش یابد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: در تهیه الگوی مشارکت باید از امروز شروع کرد و از افراد متخصص دعوت به همکاری کنیم تا از ظرفیت تمام آنها استفاده شود.

در این آیین با حضور وزیر آموزش و پرورش و نورعلی عباسپور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان و جمعی از کارشناسان از ۲۲ عنوان کتاب در بخش اولیا و مربیان رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha